Gå til hoved-indhold
20. august 2019 - kl. 13.08

Endagsturismen i Frederikshavn skal vokse

  • 1 af 2
    FOTO: Port of Frederikshavn
  • 2 af 2
    Der ankommer årligt hele 150.000 endagsturister med Stena Lines færger til Frederikshavn fra Sverige og Norge.
Af: Kanal Frederikshavn

Frederikshavn er blandt Jyllands førende destinationer for krydstogts- og endagsrejsende. Det viser tal fra 2018. Årligt kommer 150.000 endagsrejsende og mere end 1,8 mio. færgegæster til Frederikshavn Havn.

Der er vind i sejlene, og Frederikshavn Havn benytter sig af medvinden til at nedsætte en arbejdsgruppe, som skal udvikle Frederikshavn som destination og sikre potentialet for vækst, så havnen kan imødekomme de mange flere endagsgæster og skibe, der forventes at ville besøge byen fremover.

Krydstogtturisterne vrimler til Danmark, og i 2018 modtog de danske havne omkring 1,1 million krydstogtturister. På tværs af landet nyder man godt af tendensen, og for eksempel i København var antallet af krydstogtturister sidste år 875.000, mens det var 101.303 i Aarhus og 68.526 i Skagen.

Mens krydstogtturisme generelt er et forholdsvist nyt segment i Danmark, har Frederikshavn haft krydstogtsturisme i flere år. Der ankommer årligt hele 150.000 endagsturister med færgen til Frederikshavn fra Sverige og Norge.

- Tallene viser tydeligt, at Frederikshavn er med helt i front, når vi kigger på antallet af endags- og krydstogtsrejsende, der opholder sig én dag på en destination i Jylland. Når jeg tænker på, at vi i de seneste år ikke har investeret væsentligt i destinationsudvikling af Frederikshavn, så må tallene faktisk siges at være ret imponerende. Derfor tror jeg på, at der er et kæmpe potentiale for endnu mere vækst, hvis vi sammen gør en målrettet indsats herfor – både i Frederikshavn by, men også i hele Frederikshavn Kommune, udtaler adm. direktør Mikkel Seedorff  Sørensen, Frederikshavn Havn.

Frederikshavn Havn er gået sammen med Stena Line og en række virksomheder i Frederikshavn i en ny arbejdsgruppe, der skal kortlægge potentialet i forhold til destinationsudvikling af Frederikshavn. Stena Line går forrest i denne indsats, for der står oftest Stena Line på siden af de skibe, der lægger til kaj i Frederikshavn. Samlet set kommer der i alt hele 1,8 millioner rejsende igennem Frederikshavn årligt med Stena Lines færger, og for dem er det afgørende, at man oplever Frederikshavn som en attraktiv destination med servicen i top:

- Det skal være attraktivt for endagsturister at komme til Frederikshavn. Der skal være et reason-to-go, som er så stærkt, at vi kan blive ved med at konkurrere om den stigende mængde krydstogtturister til Danmark. Vi må derfor stå sammen som færgerederi, havn, by og i særdeleshed erhvervsliv om at sætte nye standarder for oplevelser og service i Frederikshavn. Det, at Frederikshavn har planlagt en større investering i renovering af gågaden og i den sammenhæng har fokus på at skabe nye oplevelser i midtbyen, er et flot skridt i den rigtige retning. Der skal dog mere til, hvis vi skal fastholde tendensen i Frederikshavn – specielt hvis vi ønsker fortsat vækst på området. Det må være ambitionen, siger Tony Michaelsen, Trade Director Denmark fra Stena Line.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...