Mobil version Gør Kanal Frederikshavn til min startside
 
02.03.2021 | Af: Kanal Frederikshavn

Fokus på grøn omstilling af havne og skibstrafik

Sadia Anwar er uddannet farmaceut fra Government College University i Pakistan. Hun arbejdede som gæsteforsker på Aalborg Universitet i 2015.
Skagen Uddannelsescenter er Lead Partner på det ambitiøse SETS II-projekt (Skandinavisk Elektrisk Transport System II), som gennemføres med støtte fra EU’s Interreg Øresund-Kattegat-Skagerrak program.

 

SETS II skal henover en tre-årig projektperiode bidrage til udvikling af fossilfrie havne i Kattegat-Skagerrak-regionen med øget fokus på el-infrastruktur og batteriløsninger, så både partikeludslip og støjniveau kan reduceres væsentligt. Blandt samarbejdspartnerne er havne, universiteter samt kommuner i Norge, Sverige og Danmark. De danske havne i projektet er Hirtshals Havn, Skagen Havn og Port of Frederikshavn.

Her halvvejs i projektforløbet har Sadia Anwar, ansat på Skagen Uddannelsescenter som videnskabelig assistent og tilknyttet Aarhus Universitet, netop fået udgivet en forskningsartikel med titlen "Towards Ferry Electrification in the Maritime Sector", som bygger på et flot og særdeles omfattende forskningsarbejde.

Næsten 80 procent af al transport af rå- og forbrugsvarer foregår med skib, hvoraf langt størstedelen bruger fossile brændstoffer. Dette medfører stor CO2-udledning, ikke kun under transporten, men også når skibene har ophold i havnene. Den maritime sektor har derfor stor indvirkning på klimaforandringer, især i kystnære områder.

Til Sadia Anwars forskningsartikel er der systematisk indsamlet betydelige mængder data og viden, som klarlægger hvilke krav den grønne transformation står overfor. Artiklen kortlægger både hel-elektriske og hybride færger og sammenligner ydelser på alt fra laste- og passagerkapacitet til fartøjets maxhastighed, længde og batterikapacitet. Som del af forskningen er visse tekniske, operationelle og lovgivningsmæssige udfordringer taget med.

En lige så væsentlig del af elektrificering er mulighed for landstrøm når færger og skibe lægger til kaj, enten for en kort eller længere periode – og allerhelst med grøn energi i stikkontakten. Studiet her viser, at der er brug for lovgivning på området og gerne med tilskyndelse til skatterabat, hvis investorer skal finde det fordelagtigt at investere i store og omkostningstunge miljørigtige anlæg.

Danmark er sammen med Norge og Skotland blandt de førende lande, når det kommer til udvikling af el-drevne færger, og har de seneste fem år bygget en el-færge om året i gennemsnit.

Samfundet i dag er indrettet med brug af fossile brændstoffer i næsten alt, så det kræver en ret gennemgribende omlægning af alle for at nå i mål med konkrete løsningsforslag til en grøn transformation af – i dette tilfælde - havnene. Samarbejdspartnerne i SETS står sammen om opgaven der kræver, men også viser, at havnene er omstillingsparate i forhold til både nye forretningsgange og medarbejdere, der skal ændre vaner.

Sadia Anwar er uddannet farmaceut fra Government College University i Pakistan. Hun arbejdede som gæsteforsker på Aalborg Universitet i 2015. Siden 2016 har hun været tilknyttet Institut for forretningsudvikling og teknologi ved Aarhus Universitet i Herning som forskningsassistent, og hun har fået udgivet flere internationale forskningsartikler, både selvstændigt og som del af tværfaglige samarbejder.

Skagen Uddannelsescenter er en erhvervsdrivende fond med over 20 års erfaring med tilrettelæggelse af uddannelsesforløb, etablering af samarbejder mellem offentlige myndigheder, private virksomheder og videns institutioner, samt opbygning og gennemførelse af nationale og europæiske samarbejder og projekter.

 

BillederTilføj billede


FOTO: Presse

 

Kommentarer

Del denne artikel

Flere nyheder





Indlæser nyheder
Close