Mobil version Gør Kanal Frederikshavn til min startside
 
08.01.2019 | Af: Kanal Frederikshavn

Fra elev i Frederikshavn til styrmand i Nyborg

Her er holdet, som skal styre Lidls butik i Nyborg i denne uge.
Fra elev i Frederikshavn til styrmand i Nyborg. Mathias Kjær fra Frederikshavn stiger i graderne i denne uge.

 

For Lidls butikselever er uge 2 noget helt særligt. Her overtager 10 elever nemlig styringen af Lidls butik i Nyborg. Opgaven med at drive butikken markerer elevernes sidste skoleophold og er en vigtig del af deres uddannelse mod at blive de fremtidige ledere i Lidl.

Når 10 af Lidls kommende ledere og dygtige assistenter overtager styringen i Lidls butik i Nyborg, er det med ansvar under uddannelse. Forløbet med at styre en butik er et vigtigt element i elevernes uddannelse, hvor elevernes evner og overblik sættes på prøve, mens de afprøver alt det, de har lært i praksis.

Det er niende år i træk, at Lidls elever får lov at prøve kræfter med at drive en butik. Lidl er en af de eneste detailkæder i Danmark, hvor eleverne får beslutningsansvar i en butik som en del af uddannelsen. Forløbet er populært hos både elever og ledelse:

- Vi har gode erfaringer med at lade vores elever tage styringen i en butik i en periode, fordi vi ved, at vores elever både kan og vil tage ansvar. Derfor er det vigtigt for os, at vi giver dem en reel chance for at vise, hvad de kan, mens de stadig er elever. Og jeg tror på, at når eleverne prøver at få det fulde ansvar for en butik allerede under uddannelsen, så giver vi dem gode forudsætninger for at give vores kunder en god oplevelse i vores butikker, siger HR-chef for Lidl, Sine Dolberg.

Mathias Kjær, som til daglig er elev i Lidl i Frederikshavn, fortæller:

- Det, jeg glæder mig mest til, er at opleve, hvordan en gruppe unge mennesker som os arbejder sammen over en uge, hvor vi har hele ansvaret for en butik. Én ting er, hvad vi tror, vi selv og de andre kan – nu skal vi se, hvad vi i praksis kan. Det bliver spændende. Men vi har forberedt os rigtig godt og planlagt en god uge for kunderne, hvor vi blandt andet har valgt at sætte fokus på den sunde livsstil, hvilket jo kan være godt her efter jul og nytår – og på familiehygge. Så der vil være mange spændende ting for de kunder, der besøger butikken i Nyborg.

Elevernes undervisere samt Lidls uddannelseschefer følger forløbet tæt og er med til at sikre, at Lidls høje serviceniveau fastholdes, når teori afprøves i praksis for eleverne. Sine Dolberg forklarer:

- Det er nemt at give medarbejdere ansvar, men kunsten er, at dette ansvar skal komme i takt med udvikling af kompetencerne til at kunne løfte det. Derfor ligger denne uge også i slutningen af elevernes uddannelse, så vi sikrer, at al teori og træning er på plads, inden de skal have det fulde ansvar. Det omfatter alle processer i en butik, såsom bestilling af varer, vagtplanlægning, servicering af kunder ved kassen samt vareopsætning og -præsentation, så vores kunder fortsat får den bedste indkøbsoplevelse i de to butikker.

I løbet af ugen når eleverne at varetage alle funktioner i butikkerne, hvor de i øvrigt også skiftes til at være butikschef og træffe de overordnede beslutninger. Undervejs konkurrerer butikken i Nyborg med otte andre elever, som overtager butikken i Herlev, og som afslutning på ugen kåres en vinder på tværs af regionerne.

Elevernes overtagelse af butikkerne kommer dog også kunderne til gode, som i løbet af ugen kan få smagsprøver på produkter og benytte sig af ekstraordinære tilbud udvalgt af eleverne. Hertil kan man i Lidl Nyborg få en hyggelig dag i børnenes tegn om lørdagen, hvor en ballonklovn står for underholdningen. Børnene kan desuden prøve at scanne familiens indkøb ved kassen.

 

BillederTilføj billede


FOTO: Lidl

 

Kommentarer

Del denne artikel

Flere nyheder





Indlæser nyheder
Close