Mobil version Gør Kanal Frederikshavn til min startside
 
11.08.2017 | Af: Michael Frederiksen

Gorm Topholt har smidt syv kilo fedt på otte uger

Gorm Topholt før og efter otte ugers personlig træning med Mikal Toft. For god ordens skyld: Efter-billederne er nr. to og fire fra venstre.
Ishockeyspilleren Gorm Topholt har på kun otte uger smidt syv kilo fedt. Det er resultatet af et intensivt forløb med Mikal Toft som personlig træner og vejleder. I stedet for at være den dårligste, når spillerne i Frederikshavn White Hawks testes under sommertræningen, er Gorm Topholt nu rykket op i den bedste halvdel.

 

- På isen er det min forventning, at tilskuerne får en hurtigere Gorm Topholt at se. Det siger næsten sig selv, når han har smidt syv kilo fedt. Hans fedtprocent er reduceret fra 14,5 til 10 procent, fortæller Mikal Toft.

Den 40-årige frederikshavner fik inden sommerferien papir på, at han nu er EFHA-certificeret fitnessinstruktør og personlig træner. I første omgang beholder han sit arbejde med unge i Frederikshavn Kommune, men han lægger ikke skjul på, at drømmen er at kunne leve af at få frederikshavnerne i bedre form.

- Jeg holder selv meget af at træne, men jeg synes faktisk, det er endnu sjovere at motivere andre og se deres tilfredshed under og efter et forløb på typisk 8, 10 eller 12 uger. Det er faktisk muligt at ændre folks liv på så kort tid, og der er mange, som går rundt og mener, at de vejer 5, 10 eller flere kilo for meget. Og endnu flere drømmer om en sundere krop og livsstil, mener Mikal Toft.

Gorm Topholt - altså eliteidrætsudøveren - er ikke prototypen på Mikal Tofts kommende klienter. Det er derimod den helt almindelige dansker på typisk 30-60 år, som sikkert har prøvet alt for mange slankekure uden succes.

Mikal Tofts mål er at kickstarte et varigt vægttab. Det hele begynder med en motiverende samtale, hvor klientens kropssammensætning bliver målt. Mikal Toft har investeret et større femcifret beløb i en af de mest pålidelige kropskompositionsmålere. Maskinen, som hedder InBody, måler ikke bare fedtprocenten. Den viser også, hvor fedtet sidder på kroppen. Muskelmasse og hvilestofskifte er andre vigtige redskaber, som Mikal Toft bruger, når han efterfølgende laver et personligt træningsprogram og kostplan.

- Det handler om at indtage færre kalorier, end du forbrænder. Mange tror, de taber sig, hvis de næsten stopper med at spise, men den model er jeg modstander af. Tværtimod er det nærmest altafgørende at spise rigtigt. Her hjælper jeg med at finde den korrekte mængde proteiner, kulhydrater og fedt. Det kan faktisk blive til meget mad, hvis kosten sammensættes rigtigt, siger Mikal Toft.

Han anbefaler typisk sine klienter at styrketræne tre-fire gange om ugen - gerne kombineret med løb, svømning, cykling eller andet, som klienten holder af. Som udgangspunkt er Mikal Toft selv med én af gangene, og her har han indgået et samarbejde med SportsCenter Nord i Arena Nord. Klienterne kan også vælge, at Mikal Toft skal svinge pisken over dem til alle træningspas.

Mikal Toft var i mange år en dygtig bryder i FfI. Han vandt flere DM-titler i ungdomsårene, men som senior stod OL-sølvmedaljevinderen Mark O. Madsen som regel i vejen for guldet. Netop tiden som bryder lagde grundstenen for Mikal Tofts store interesse i vægt, kost og træning. En interesse, som han nu forsøger at gøre til sin levevej.

Ishockeyinteresserede kan allerede i aften få et indtryk af, om Gorm Topholt har fået mere fart på skøjterne. Frederikshavn White Hawks møder kl. 19.00 Manglerud Star fra Norge i sæsonens første træningskamp.

 

BillederTilføj billede


FOTO: Privat

FOTO: Privat

FOTO: Privat

FOTO: Privat

FOTO: Privat

 

Kommentarer

Del denne artikel

Flere nyheder





Indlæser nyheder
Close