Gå til hoved-indhold
11. januar 2020 - kl. 14.01

Ingen hjælp i kørestol i Ålbæk: NT erkender fejl

  • 2 af 3
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 3 af 3
Af: Kanal Frederikshavn

Nordjyllands Trafikselskab lægger sig fladt ned og erkender, at de har lavet en fejl i sagen om kørestolsbrugeren Charlotte Mosen, som indtil nu er blevet nægtet hjælp, når hun skal med toget fra Ålbæk.

Charlotte Mosen kan ikke få sig selv og sin kørestol ombord på Nordjyske Jernbaners tog i Ålbæk. Det skal NT's handicapservice hjælpe med, men når hun bestiller, får hun afslag.

Et mellemrum mellem toget og perronen på 20 centimeter forhindrer hende i selv at komme på toget. Hvis hun skal med toget, er det derfor nødvendigt, at hun får hjælp, men Charlotte Mosen får afslag af NT.

- Jeg synes, at det er trist, at jeg får den oplevelse, at jeg ikke har samme mulighed, som før jeg brugte kørestol, siger Charlotte Mosen til TV2 Nord.

Hun har klaget til Nordjyllands Trafikselskab over, at kun ikke kan få handicapassistance på strækningen mellem Skagen og Frederikshavn. I et svar skriver Nordjyllands Trafikselskab, at der ikke er niveauforskel mellem toget og perronen på stationer mellem Skagen og Frederikshavn, så hun skal ved egen hjælp kunne komme på toget i Ålbæk.

Charlotte Mosen afviser, at det er muligt at køre ind i toget i kørestolen, da hjulene vil sidde fast i det 20 centimeter store mellemrum, der er mellem tog og perron.

Fredag formiddag forsøger hun - mens TV2 Nord er med - at komme med toget fra Ålbæk til Frederikshavn ved egen hjælp, men hun kommer kun til kanten af perronen. Mellemrummet er for stort.

Charlotte Mosen må blive holdende på perronen i Ålbæk, mens toget kører videre mod Frederikshavn. Det er ikke muligt for hende at komme med toget med egen hjælp.

TV2 Nord kontakter derfor Nordjyllands Trafikselskab for at høre, hvordan de mener, at Charlotte Mosen skal komme over det 20 centimeter bredde mellemrum mellem toget og perronen, og her erkender man nu, at det var en klar fejl, at der ikke blev sendt hjælp til hende.

- Vi skulle selvfølgelig ikke have sagt, at der ikke var handicapservice, for det er der på alle vores strækninger, siger Mette Henriksen, chef for Kunder og Salg i Nordjyllands Trafikselskab.

Charlotte Mosen skulle derfor ligesom alle andre, som ikke selv kan komme ind og ud af toget, have haft mulighed for at bestille handicapservice, så hun kan få hjælp til at få lagt en rampe ud, så kørestolens kan køre ind i toget.

- Det er helt klart os, som har lavet en fejl. Hun skal kunne komme med toget ligesom alle mulige andre. Det må jeg bare tage på mig. Vi har lavet en fejl, siger Mette Henriksen til TV2 Nord.

Når Charlotte Mosen næste gang skal med toget, kommer hjælpen, når hun blot bestiller den 12 timer før, at hun skal med toget.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...