Gør Kanal Frederikshavn til min startside
 
23.11.2009 | Af: Kanal Frederikshavn

- Intet er forandret. SF kræver fortsat ind

Bjørn Danielsen: - SF kræver fortsat ind. De er parat til at støtte en Venstre-borgmester, som sikkert er et udmærket menneske, men som ikke fremmer SF’s politik.

Bjørn Danielsen mener, at SF i Frederikshavn har misforstået demokratiet. "Demokrati er for mig, at man kræver indflydelse i forhold til den vælgertilslutning, partiet har fået", skriver Bjørn Danielsen i dette indlæg.

 

Af Bjørn Danielsen (A)
Regionsrådsmedlem
(et godt tilfreds og glad nyvalgt regionsmedlem for Socialdemokraterne, som tager hatten af for den nye SF-gruppe i regionsrådet, der har forstået demokratiets spilleregler til fulde)

Ved kommunalvalget i 1981 fik jeg et kanonvalg for SF. Det medførte, at vi fik stemmer nok til to mandater. Det andet mandat tilfaldt Birthe Quist.

Dagene efter valget var Birthe og jeg i forhandlinger med daværende borgmester, Villy Christensen. SF ønskede en plads i økonomiudvalget og ønskede, at kommunen skulle bygge en svømmehal.

Vi blev godt modtaget af Villy Christensen, og alt så godt ud. Da vi kom tilbage til SF’s baggrundsgruppe kom der nye krav på bordet. Vi skulle presse borgmesteren til flere goder til SF. Tredje gang, vi kom til forhandlingerne, fik vi at vide, at sådan forhandler man ikke i det politiske rum.

SF fik ikke sæde i økonomiudvalget.

Efter fire års arbejde skulle vi have lavet en ny liste til valget i 1985. SF’s medlemmer dumpede os med en placering til tredje- og femtepladsen på opstillingslisten. Birthe og jeg sagde nej tak og forlod partiet. SF regnede med tre mandater - de fik ét.

Det var lidt historie, men intet er forandret. SF kræver fortsat ind. De er parat til at støtte en Venstre-borgmester, som sikkert er et udmærket menneske, men som ikke fremmer SF’s politik.

Demokrati er for mig, at man kræver indflydelse i forhold til den vælgertilslutning, partiet har fået.

Jeg kunne ønske mig, at de andre valgte, bortset fra Brian og Paul, tilkendegav deres mening. De kunne eventuelt skele til Sjælland, hvor fornuftige SF’ere har fortalt en ambitiøs SF-borgmester, at det var de ikke med på. Aalborg og Brønderslev har kunnet finde ud af det, selv om de også kunne have krævet ind.

I den sidste ende frygter jeg det kommende folketingsvalg, hvor SF og Socialdemokraterne ser ud til at kunne få regeringsmagten, men som måske tabes på gulvet, fordi den danske befolkning ikke tror på en ny regering med et samarbejde mellem SF, Socialdemokraterne og Radikale Venstre efter kommunevalgenes mange demonstrationer på magtsyge.


 


BillederTilføj billede

Der er desværre ingen fotos/videoklip til denne nyhed.

VideoerTilføj video

Der er desværre ingen fotos/videoklip til denne nyhed.

Kommentarer

Jesper Andreasen, 25-11-09 09:00:
Må sige at Bjørn Danielsens indlæg har taget noget af en drejning...

Synes det er meget positivt, at der lokalt er et modstykke til Aalborg Avisen (Nordjyske) især da nu, hvor man sparer alt det lokale næsten væk i Nordjyske, for det ender vel med at alt lokalt er en sektion lavet i Hjørring, med notitser fra østvendsyssel.
Der er så mange interesser alle steder offentligt, som privat - så der er vel ikke nogen der har noget at lade andre høre ad...
søren kristiansen, frederikshavn 24-11-09 18:44:
Jan hold nu op. Det er nærmest pinligt det du skriver. Gå ind på erhvervs og turismeudvalgets hjemmeside og se hvem der sidder der og hvad de laver. Er du så utilfreds så gå efter dem, for Kanal Frederikshavn har bare ansøgt et sted der var mulighed for at få lidt hjælp til og starte kanalen. Var der ikke offentlige kasser der hjalp til en gang imellem havde vi heller ikke haft et Martin, (EU midler) eller mange andre industrier i dette land. Hvad med vindmølleindustrien ?. Desuden er din vurdering af nyhederne helt skudt ved siden af. KF skrev i søndags Dalton kommer til rock party. Det er forsidestof hos Nordjyske.dk i dag. Nordjyskes nyhedsdækning går meget op og ned. Nogle dage er det som om der slet ikke er nogen på arbejde. Dog skal det siges de har oppet sig meget siden KF kom på banen.
Per Christian Buhelt, Frederikshavn 24-11-09 18:09:
Jan Hansen du ser ud til at være vel informeret om forholdene omkring Kanalfrederikshavn og så alligevel, tror du at nogen kan drive en nyhedskanal med 2 ansatte + diverse It/Tv udstyr og lejede lokaler for 200.000 i en periode på 5 år?

logisk er svaret et blankt nej, derfor må du i mine øjne have et andet motiv til din uvilje mod selvsamme kanal.

Jeg kunne bruge masser af tid på at gisne om hvem og hvad du arbejder med, men uanet hvad jeg tror ville det da være bedre at du træder ud af anonymiteten, især da du i din debat ikke ligger skjul på at Jørgen og Jette er en del af Kanalfrederikshavn.

Desuden afventer jeg svar på mit spørgsmål til dig vedrørende skattekroner støtte til Nordjyske m.fl...

Må jeg i stilhed erindre dig om at du selv startede debatten om økonomien her på denne kanal:)

Jeg er forøvrigt totalt uenig med dig i din analyse af kvaliteten af indholdet, og ku næsten få den ide at du er meget tæt på Nordjyske:)
Jan Hansen, 24-11-09 11:55:
Kære Jørgen Giversen

Da jeg i går kommenterede din kone/kollegas overfladiske nedvurdering af stort set samtlige politikere i kongeriget, var det bestemt ikke min hensigt, at det skulle udmønte sig i en debat med dig om kanalfrederikshavns økonomi, men det er da OK med mig, hvis det er det du gerne vil.

Da konen og du så sad lang hjemme fra, og savnede nyt fra Frederikshavn, og i den forbindelse udklækkede ideen om en byportal (jeg kan oplyse, at I ikke er de første, og sikkert heller ikke de sidste, der har fået den ide) overvejede I så ikke, om ideen var så god, at I selv ville/kunne finansere den?

Åbenbart ikke, for første gang offentligheden hører om genialiteten, er da I indsender en ansøgning til Frederikshavn Kommune, hvor I anmoder om et tilskud på kr. 500.000 til realisering af jeres blændende vision - det er der ikke meget iværksætteri i.

I fik så godt nok "kun" kr. 200.000, men det synes jeg da også er godt gået. Jeg kan ikke erindre mig, at det er lykkedes nogen "iværksættere" før at få sådan en bevilling af offentlige kroner på så spinkelt et grundlag - det må have krævet et godt netværk.

Jeres hjemmeside er der som sådan ikke noget i vejen med. Grafikken er middelmådig, og stoffet kan vel nærmest, bortset fra den sidste måned tid, at sammenligne med det man kan læse i "Frederik Avisen" og andre reklameaviser.

Så alt i alt - for mig er det ikke beløbet eller kvaliteten, det drejer sig om, men mere den omstændighed, at I ikke selv troede så meget på bæredygtigheden i jeres projekt, at I var villige til selv at betale gildet.

Jørgen Giversen - ulønnet formand med en dyr hobby, jeg ser frem til at høre fra dig igen her på dit "gratis" debatforum.
Inger Kempff-Nordkap, Skagen 24-11-09 09:55:
Jeg kan, supplerende til Peder Key's indlæg oplyse, at indehaver af www.skagensavis.dk absolut ikke blander sig i diskussionerne, endsige kommer med egne meninger.
Et indlæg læses som regel af nogle tusinde.

Hilsen Inger
Skagen
søren kristiansen, frederikshavn 24-11-09 08:31:
Kanal Frederikshavn har modtaget 200.00 kr. i støtte. Den beskæftiger noget der ligner to personer. Det må da betegnes som en succes. Light Vision, Energiby Frederikshavn, fra Værftsby til Værtsby og lignende kommunalt støttede projekter har så vidt jeg ved kun givet administrative arbejdspladser, og her er altså tale om støttekroner i en noget anden størrelse.
Peder Key Kristiansen, Skagen 24-11-09 01:57:
Jeg tror der har indsneget sig en lille misforståelse i debatten om annoncekroner: Ugeavisen i Skagen (papirudgaven) hedder Skagen Onsdag, udgives af Nordjyske og det er heri at Kommunen annoncerer/informerer om lokalplaner o.l. Skagens Avis er vores internetavis, i stil med Kanal Frederikshavn, og her mener jeg ikke at kommunen bruger annoncekroner.

Med venlig hilsen
Peder Key Kristiansen
Skagen
Per Christian Buhelt, Frederikshavn 24-11-09 00:18:
Jan Hansen du skriver citat:

Kanalfrederikshavns økonomiske konstruktion er derimod en uskøn sammenblanding af kommercielle interesser og skatteyderkroner, og kanalen er dermed i en unfair konkurrence med de medier, der er nødt til at "forsørge" sig selv.

Kan vi blive enige om at bla. Nordjyske er momsfritaget og dermed også modtager skattekroner.

Så forargelsen er vel til at overkomme:)

SF har vel gjort det de fandt mest rigtig, tømmermændene skal nok komme og så ser vi hvad der så sker.

Til sidst vil jeg gerne sige at dit angreb på Jette Lyng`s motiver og sammenblanding mellem at debatere og være en ulønnet medarbejder, svarer til at en medarbejder på Nordjyske ikke må deltage i debat på Nordjyske, det kan jo ikke passe at det skal være sådan, eller?
Jørgen Giversen, 23-11-09 22:30:
kære Jan Hansen.

Tak for dit svar.
Enig i, at de fleste websites er enten kommercielt eller frivilligt drevet.....men indtægter har de. Og det har Kanal Frederikshavn også fra de firmaer og personer, der ønsker at få annoncer på Kanalen........men vi har kun indtægter fra disse.

Nordjyske og Skagen Avis får derimod betalte annoncer fra Frederikshavn Kommune - og især Nordjyske får store indtægter.

Kanal Frederikshavn når betydeligt længere ud i Danmark og hele verden end Nordjyske, der kun "sælger Aalborg og Aalborgs virksomheder og forretninger".

Er det det du vil?

Da vi var i København manglede vi et medie, der kunne fortælle om nyheder og begivenheder i vores hjemby og hjemkommune Frederikshavn.

Da vi kom "hjem" i 2006 fik vi stor opbakning til ideen om et Frederikshavnsk internetmedie fra Byens foreninger og også E&T udvalget. Eneste modstander var de konservative i Aalbæk.

Peter Nielsen har heldigvis her i valgkampenstærkt brugt kanalen ligesom mange andre fra de politiske partier og borgerne - det er virkelig blevet en borgerdreven kanal.

Du gør det jo også. Og det er netop derfor den er etableret.

Og derfor håber jeg af hele mit hjerte, at den kan fortsætte. Uden Kanal Frederikshavn har vi ikke en aktiv nyheds- og aktivitets formidler og vores herligheder kan vi så have for os selv.

Er det det du vil Jan Hansen - indfødt Frederikshavner uden sans for Byens fremtid og placering.

Med venlig hilsen
Jørgen Giversssen




Kanalen har vist sin berettigelse og brugerne kommer fra hele Danmark - og snat 100 lande rundt om i verden.

De burde selv du være stolt over

med venlig hilsen
Jørgen Giversen - ulønnet formand for Kanal Frederikshavn
Jan Hansen, 23-11-09 21:53:
Kære Jette Lyng
Når du skriver "Det er desværre sjældent i denne tid, at opleve politikere som udviser respekt for demokratiet." må jeg selvfølgelig tolke det, som det står - et flertal af politikerne i Danmark respekterer ikke demokratiet.
Når du så vælger at bringe din kommentar i forbindelse med Bjørn Danielsens kritiske indlæg omkring SF i Frederikshavn, er det jo også nærliggende at tolke det som om, at SF i Frederikshavn, efter din mening, ikke respekterer demokratiet. Da du jo både er bestyrelsesmedlem og skrivende medarbejder her på kanalen, synes jeg derfor det kunne være interessant at vide, hvilken kasket, du havde på, da du skrev din kommentar.

Kære Jørgen Giversen
Jeg kan ikke erindre mig, at jeg er stødt på debatforum på internettet, der IKKE er gratis. De ville i givet fald også få det svært. De fleste websites er enten kommercielt eller frivilligt drevet.
Kanalfrederikshavns økonomiske konstruktion er derimod en uskøn sammenblanding af kommercielle interesser og skatteyderkroner, og kanalen er dermed i en unfair konkurrence med de medier, der er nødt til at "forsørge" sig selv.
Jeg er ikke bekendt med, at Nordjyske medier og Skagen Avis "modtager" annoncekroner, men jeg ved godt, at de sælger annoncer, og det er jo en helt anden sag - den sværm af valgannoncer I har haft på sitet den senere tid, er vel heller ikke indrykket gratis?

Med venlig hilsen

Jan Hansen - indfødt frederikshavner med hang til orden i sagerne.
Niels Christian Larsen, Skagen 23-11-09 20:17:
Til Poul Rohde Andersen.

Jeg synes, du skulle læse dine egne kom,mentarer på SFs hjemmeside- deraf fremgår klart og tydeligt, at der var SF der brød aftalen....... hvilket også kan ses på dine egne medlemmers reaktioner.
Spændende læsning.

Niels Chr. Larsen
S i Skagen
Jørgen Giversen, 23-11-09 19:53:
Kære Jan Hansen.

Hvor du blander kortene - hvad har Kanal Frederikshavn med debatten at gøre. Vi giver dig og andre i og udenfor kommunen mulighed for GRATIS at føre en INTERNETDEBAT og gerne på en sober måde. Hvem er du - er du en del af den konservative linie fra Aalbæk, der gerne vil udnytte og samtidig nedgøre/lukke Kanal Frederikshavn.

Vis dig som om mand og fortæl om dine hensigter - som Jette Lyng skriver får Kanal ikke annoncekroner på linie med Nordjyskr og Skagens avis men vi blive set af folk i næsten hele Danmark og Verdenen.

Med venlig hilsen

Jørgen Givers
Formand - ulønnet, født og med kærlighed for Verdens bedste by Frederikshavn
Paul Rode Andersen, 23-11-09 19:44:
Bjørn Danielsen er ikke ordentligt informeret. Han ved tilsyneladende ikke, at der blev lavet en fin aftale med såvel S - som SFunderskrifter på valgnatten. Begge parter var tilfredse.
Dagen efter brydes aftalen af Bjørn Danielsens partifæller, uden SF bliver informeret. Resten af forløbet er kendt. Når Bjørn D således vil placere ansvaret, bør han kigge indad i sit eget parti. Der må være nogen, der har røde ører!
Jette Lyng, FREDERIKSHAVN 23-11-09 17:19:
Kære Jan Hansen
Min kommentar har hverken noget med politikere generelt atgøre og da slet ikke noget med mit frivillige og ulønnede job i Kanal Frederikshavn at gøre. Jeg er selv medlem af Venstres bestyrelse, men det forhindrer mig ikke i at have respekt for poitikere som kæmper for demokratiet.
Med hensyn til støtte til Kanal Frederikshavn bør du kende kendsgerningerne inden du udtaler dig.
Kanal Frederikshavn er stillet gratis til rådighed for borgerne i og uden for kommunen i 5 år, som forudsætning for, at kanalen kunne få de 200.000 til opstarten i 2008. Kanalen har ikke siden fået én krone i tilskud eller annonceindtægt fra kommunen. Kommunen bruger stadig hovedsagligt annoncekronerne på Nordjyske, Skagens avis m.fl.!
Jan Hansen, 23-11-09 11:31:
Bjørn Danielsen - hvad skal vi med dine ammestuehistorier, når din konklusion alligevel er:
"Demokrati er for mig, at man kræver indflydelse i forhold til den vælgertilslutning, partiet har fået." - Det er jo netop det SF gør.

"Hvor er det befriende at læse dit indlæg. Det er desværre sjældent i denne tid, at opleve politikere som udviser respekt for demokratiet.
De bedste hilsner
Jette Lyng"

Når Jette Lyng her mistænkeligør stort set samtlige politikere, er det så i hendes egnskab af bestyrelsesmedlem og hendes medejerskab af det offentligt støttede ApS Kanalfrederikshavn, eller er der blot tale om en privat observation/betragtning?
Jesper Andreasen, 23-11-09 11:29:
Kære Bjørn Danielsen
Jeg gav dig min stemme til regionsvalget, og det kan jeg se nu, at det var rigtig gjort:-)
Flot skrevet, og du har fuldstændig ret!
Synes SF er pinlige, de er absolut ikke til at stole på og virker grådige, fordi de har medvind, men vælgerne glemmer ikke...når man siger noget i medier og så gennemfører noget helt andet. Fik borgmesteren ikke til kl 21 til at få Hedegård på plads...men Rode og sure Brian havde ikke is i maven, de tissede i bukserne. Men god fornøjelse til Lars Møller, håber ikke Brian P bliver sur på ham, for så er 4 år lang tid ;-)
Jette Lyng, FREDERIKSHAVN 23-11-09 08:36:
Kære Bjørn Danielsen
Hvor er det befriende at læse dit indlæg. Det er desværre sjældent i denne tid, at opleve politikere som udviser respekt for demokratiet.
De bedste hilsner
Jette Lyng

Informationer til denne nyhed

Læst: 2013 gang(e)
Bedøm:
Afgiver din stemme
Rating: 4.2 af 5 fra 20 stemmer.
Klik på antallet af stjerne for at stemme
30-11 - Laustsen: Signalforvirring fra SF i...
16-11 - En stærk stemme for et velfungerend...
16-11 - Diskriminering af psykisk syge pers...
14-11 - Regionsrådet bestyrer budget på 10 ...
11-11 - Frederikshavn bør have 12 hospicepl...
09-11 - Danielsen: Bedre psykiatri kræver f...
02-11 - Chefpsykolog serverer viden – og ik...
<- Tilbage

Flere nyheder





Indlæser nyheder