Iværksætter-nytårsmesse på Handelsgymnasiet
Iværksætterånden var stor på Handelsgymnasiet i Frederikshavn, da Young Enterprise nytårsmessen løb af stablen for 11. år i træk.
Det var 15 håbefulde og spændte grupper af 2. års elever fra Iværksætteri-linjen, der præsenterede hvert deres produkt, som de har udviklet under Young Enterprise konceptet. Young Enterprise vil sikre, at flere elever og studerende på alle uddannelsesniveauer introduceres til innovation. Og det bliver de på Handelsgymnasiet i Frederikshavn.
Studieretningen Iværksætteri har udover fagene afsætning og markedsføring hovedfokus på virksomhedsøkonomi og innovation. Her arbejder eleverne med de overvejelser en virksomhed gør sig i spændingsfeltet mellem drift, udvikling og innovation. De kommer altså til at arbejde med alt fra udarbejdelse af forretningsplan og risikohåndtering til innovative processer.
- Hvis flere studerende skal se det som en mulig karrierevej at starte egen virksomhed, skal deres innovative kompetencer styrkes under uddannelsen, og det er lige netop det vi fokuserer på, når vi nu for 11. gang deltager i Young Enterprise, siger lektor og ansvarlig for Young Enterprise, Sascha Christensen.
Denne gang deltog Handelsgymnasiets venskabsskoler fra Aars og Oslo. Eleverne fik selskab af to grupper fra gymnasiet Akademiet i Oslo, som bl.a. bød på produktet MissPeppr, som var en peberspray indbygget i et iPhone cover. Eleverne fra Aars præsenterede seks virksomheder i alt, hvor et af produkterne gik under navnet Kongens Hundeskål, som var en elektronisk styret hundeskål.
Eleverne fra Handelsgymnasiet præsenterede en bred vifte af produkter – bl.a. P-rail, hvis produkt er en håndboldskinne, der skal forhindre håndskader. De Unge Sjæle tilbyder aktiviteter for ældre. Friendly har udviklet et online medie, hvor alvorligt syge kan mødes. Light Up har lavet et festivalsarmbånd med lys, og StudentGo har lavet en app, der arrangerer samkørsel mellem studerende.
Førstepladsen blev P-rail fordi, der fik maksimumpoint inden for de fem konkurrenceparametre; ide & produkt, strategi, markedsføring, produktudvikling og økonomi. Præmien til vinderne, som var et gavekort på 1000 kr. sponseret af Nordjyske Bank.
Konkurrencens fem dommere besøgte standene på messen, hvor eleverne stod klar til at svare på spørgsmål omkring deres koncepter. De blev bl.a. målt på innovation, deres overvejelser omkring strategi, markedsføring og økonomi. Dekoration af standende blev de også bedømt på, og her havde Studsgaard Skilte sponseret en del af plakaterne til deltagerne.
Dommerpanelet bestod af en blanding af lærere fra Handelsgymnasiet, og folk ude fra – det var bl.a. Rasmus Østergaard fra Frederikshavn Kommunes udvikling- og erhvervsafdeling, Peter E. R. Jensen fra Nordjyske Bank, og Heidi Kistrup Nielsen fra Erhvervshus Nord.
Nordmændene var efter messen på besøg hos Frederikshavn Kommune, hvor Lene Hoegh og Tove Varmløse holdte idé-genering omkring, hvad der skulle få flere nordmænd til at besøge Frederikshavn. Det blev en stor succes og kommunen fik flere ideer i hænderne.
Eleverne fra Handelsgymnasiet skal videre til Young Enterprise messer i Aalborg, Odense og København.







































