Jeg mister mine kollegaer til en unfair konkurrent
52-årige Rikke Hjorth er tillidsrepræsentant hos Sæby Budservice. For nylig mistede hun og firmaet en storkunde til en konkurrent, og 12 chauffører måtte afskediges:
- Jeg har ikke noget imod konkurrence, men når vi mister en så stor ordre til et firma, der ikke har orden i tingene og ikke lever op til overenskomsten, bliver jeg vred, siger Rikke Hjorth.
Siden 2019 har alle virksomheder, der kører med gods og transport, skulle godkendes og have en tilladelse fra Færdselsstyrelsen.
Kun transport-virksomheder, der arbejder under overenskomstmæssige vilkår, kan få tilladelsen til at køre med pakker og gods. Men det er ifølge Rikke Hjorth slet ikke nok:
- Det er alt for mange, der er ligeglade med overenskomsten, så snart de får tilladelsen. De lover noget til Færdselsstyrelsen, som de senere er ligeglade med at overholde. Jeg har set det så mange gange, og det ødelægger branchen totalt, mener hun.
Frit lejde
Sæby Budservice har fået indgående kendskab til den konkurrent, som de mistede storkunden til. De fik nemlig en uopfordret jobansøgning fra en chauffør, der var træt af at blive underbetalt og ikke få de penge, vedkommende var blevet lovet i sin kontrakt. Chaufføren er ansat i netop det firma, der har vundet storkunde foran Sæby Budservice. Henvendelsen fik Rikke Hjorth til at reagere:
- Det chaufføren fortalte, var ganske enkelt ikke i orden, og det gjorde mig så vred, især som tillidsrepræsentant, fordi situationen koster mange af mine kollegaer jobbet, og det er sket på unfair vilkår, siger Rikke Hjorth, der sammen med sine kollegaer besluttede sig for at rette henvendelse til Færdselsstyrelsen.
Det er hendes chef, Kurth Larsen, glad for:
- For mig er det her endnu en af de sager, der viser, at en tilladelse og et løfte om overenskomst ikke er nok. Det gør det helt umuligt for os andre at drive virksomhed, og griber Færdselsstyrelsen ikke ind, er det jo nærmest det samme som at give "frit lejde".
Det hænger ikke sammen
I henvendelsen til Færdselsstyrelsen fremhæver Rikke Hjorth og kollegaerne fem punkter, der alle kommer fra den chauffør, som søgte arbejde hos dem:
- De ansatte får 149,50 kr. i timen for alle timer. Uanset om de arbejder 10 timer om dagen eller 15 timer om dagen. Der er ingen overtidsbetaling.
- Ingen penge under sygdom.
- Har overenskomst med 3F, men følger den bare ikke.
- Medarbejdere kører rundt i privatbiler og henter afhentninger (har kendskab til to tilfælde)
- Hvis medarbejderne er ansat på 37 timer ifølge ansættelseskontrakt, får de ikke løn for 37 timer, hvis der kun er arbejde til dem i 15 timer. Så får de kun løn for de 15 timer.
Jobansøgeren hos Sæby Budservice ønsker at være anonym, da vedkommende stadig arbejder hos konkurrenten, men chaufføren bekræfter alle de punkter, der indgår i henvendelsen til Færdselsstyrelsen:
- For mig personligt kan jeg slet ikke få tingene til at hænge sammen. Mine ture og opgaver bliver alt for ofte aflyst, og jeg får dermed ikke de timer, som jeg er blevet lovet. Det hedder i min ansættelse, at jeg skal have 37 timer om ugen, men dem får jeg sjældent. Ofte har jeg kun 11 timer på en uge og ofte på samme dag. Så er det kun de timer jeg får løn for, siger den anonyme chauffør.
Træt af dukserollen
Chaufføren søgte job hos Sæby Budservice, fordi firmaet har ry som en god arbejdsplads. Det glæder naturligvis chef Kurth Larsen, men han er træt af situationen:
- Selv om jeg gerne ville give vedkommende arbejde, kunne det ikke lade sig gøre samtidig med, at jeg lige har måtte fyre 12 af mine egne ansatte, fordi vi har mistet en opgave til netop chaufførens arbejdsgiver, siger Kurth Larsen og fortsætter:
- Det nytter jo ikke, at vi her i firmaet er duks i transportklassen, hvis alle andre ikke overholder reglerne. Indtjeningsgrundlaget er i forvejen papirtyndt, og det her ødelægger fuldstændig mulighederne for at drive en ordentlig virksomhed.
Færdselsstyrelsen har ikke haft nogle kommentarer overfor pressen i den pågældende sag, men Styrelsen skriver følgende i et skriftligt svar til Rikke Hjorth fra Sæby Budservice:
"Kære Rikke Hjorth. Færdselsstyrelsen takker for henvendelsen.
Færdselsstyrelsen er den kompetente tilsynsmyndighed jf. godsbekendtgørelsens § 231 til at kontrollere, om betingelserne for opretholdelse af en fællesskabstilladelse til stadighed er opfyldt. Det er desværre ikke muligt at oplyse om, hvorvidt der føres et tilsyn med den pågældende, idet I ikke er part i den pågældende sag. Det skal dog bemærkes, at Færdselsstyrelsen tager jeres henvendelse alvorligt."
- Jeg håber, at vores henvendelse kan sætte en proces i gang. Jeg er ikke naiv og forventer mirakler af Færdselsstyrelsen - ligesom jeg heller ikke tror på, at branchen bliver ændret med et trylleslag. Men en opstramning, en form for kontrol og nogle procedureændringer vil være på sin plads, hvis vi skal af med de mange brodne kar i branchen, og jeg skal have mine kollegaer tilbage siger Rikke Hjorth.
Mere kontrol tak
Hos 3F Frederikshavn, der har overenskomst med Sæby Budservice, har man i mange år fulgt transportbranchen tæt. I maj 2021 rettede 3F Frederikshavn sammen med 3F Skagerak og 3F Midtvendsyssel en henvendelse til Færdselsstyrelsen, hvor 18 navngivne nordjyske transport- og pakkevirksomheder var nævnt, fordi der var mistanke om, at de underbetalte deres chauffører og ikke levede op til overenskomsten.
Hertil svarer Færdselsstyrelsen i januar året efter -, at der "er oprettet flere tilsynssager" på baggrund af 3Fs henvendelser.
Det er for formand i 3F Frederikshavn, Finn Jenne, slet ikke godt nok:
- Det nytter jo ikke, at Færdselsstyrelsen ikke foretager stikprøvekontrol eller laver en systematisk opfølgning på de tilladelser, der bliver givet i transportbranchen. Det giver jo fripas til, at en arbejdsgiver kan følge sine egne regler, siger Finn Jenne, der efterlyser en langt bedre systematik, opfølgning og kontrol i transportbranchen.
FAKTA:
Sæby Budservice blev startet i 2001 af Kurth Larsen.
Rikke Hjorth blev ansat i 2019 - samme år, som firmaet fik overenskomst med 3F Frederikshavn.
Rikke Hjorth, der har en baggrund som social- og sundhedsassistent, er i dag tillidsrepræsentant i
Sæby Budservice.
Rikke Hjorth sendte i august i år en fælles klage ind til Færdselsstyrelsen for at opfordre til mere kontrol i transportbranchen.





































