Mobil version Gør Kanal Frederikshavn til min startside
 
07.08.2012 | Af: Kanal Frederikshavn

MAN Diesel & Turbo ser lyst på nye miljøkrav

Kåre Press-Christensen, talsmand for Danish Eco-Council, fortalte mandag om behovet for maritim handling på sommerskolen.

Aalborg Universitet og Chalmers University of Technology arrangerer i disse dage sommerskole på MAN PrimeServ Academy på havnen i Frederikshavn, som er centrum for dialog, undervisning og videndeling inden for maritim transport.

 

Sommerskolen drejer sig som grøn teknologi til søs. Den maritime industri er sat under pres af den Internationale Maritime Organisation (IMO), som har vedtaget skrappe grænseværdier for udslip. Også shippingkunder og havne i hele verden kræver mere af producenter. Det betyder store forretningsmuligheder for de virksomheder, som er indstillet på at udvikle en renere teknologi. Nogle af disse løsninger kommer fra danske firmaer. I regionen kan man se det lovgivningsmæssige pres som en løftestang af regional udvikling og beskæftigelse.

Kåre Press-Christensen, talsmand for Danish Eco-Council (Det Økologiske Råd), fortalte mandag om behovet for maritim handling på sommerskolen.

- Det, det koster at reducere luftforurening fra skibstrafik, er mindre end helbredsomkostningerne, sagde Kåre Press-Christensen og understregede, at Danmark er i en unik situation til at sælge helhedsløsninger inden for området, som han kaldte cleantech, altså ren eller grøn teknologi, til den globale maritime branche.

MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn ser lyst på fremtidens miljøkrav. Tidligere i 2012 blev MAN Diesel & Turbo den første i verden, som kunne præsentere en skibsdieselmotor, som allerede opfylder IMO's strengeste krav (Tier III), der træder i kraft i 2016.
Firmaet i Frederikshavn arbejder særligt på forbedringer i forhold til propellere (skibsskruer). I forhold til yderligere optimering af selve motoren er der et stort potentiale for forbedringer af et skibs samlede effektivitet i designet af propellere. Ligesom mange flyvingers spids bøjer opad for at flyet skal glide gennem luften så let som muligt, kan et lille knæk i spidsen af et propellerblad resultere i markant bedre hydrodynamik, det vil sige, skibet skal bruge mindre brændstof på at drives frem. MAN Diesel & Turbo er førende inden for den nu rodfæstede grønne teknologi.

MAN PrimeServ Academy er glad for at være vært for sommerskolen, hvor netop grøn teknologi er på agendaen.

Udover arrangørerne Aalborg Universitet og Chalmers University of Technology støtter følgende organisationer op om sommerskolen: MARCOD - Maritimt Center for Optimering og Drift, EU's European Regional Development Fund, Erhvervshus Nord, Interreg IVA, Høgskolen i Vestfold, og MARKIS - Maritime Competence and Innovation Skagerrak & Kattegat.


 


BillederTilføj billede


FOTO: Kanal Frederikshavn

VideoerTilføj video

Kommentarer

Informationer til denne nyhed

Læst: 929 gang(e)
Bedøm:
Afgiver din stemme
Rating: 5.0 af 5 fra 4 stemmer.
Klik på antallet af stjerne for at stemme
<- Tilbage

Flere nyheder





Indlæser nyheder
Close