Mobil version Gør Kanal Frederikshavn til min startside
 
24.02.2014 | Af: Simon Bang Jensen

Mie Mols og søsterskibet Maj må nu lade livet

En lille bobcat er lige nu ved at tømme hurtigfærgen Mie Mols for det sidste indmad, og mandag begynder den omfattende ophugning.
Skrot- og Nedrivningsfirmaet, JATOB Aps - Orlas Produkthandel, som har deres afdeling for skibsophug på havnen i Frederikshavn, er lige nu ved at tømme den kun 18-årige SeaJet Færge "Mie Mols" for indmad. Firmaet med hovedkontor i Bjerringbro købte sidste år færgen af Mols-Linien for et stadig ukendt beløb. Lige nu ligger færgen klar på kajen, og mandag begynder det store arbejde så med at klippe den sunkne skude til skrot. 

 

- Det er da sørgeligt at skrotte to relativt nye færger, men det er jo mit arbejde, så det tænker jeg egentlig ikke så meget over, lyder det fra Heine Thomassen, daglig leder på pladsen i Frederikshavn, som selv har rejst med Mie Mols to gange i dens knap 18-årige levetid.

De to færger blev designet og bygget ved Danyard Værftet i Aalborg i 1996, hvor Mie bliver søsat i juli samme år og Maj i oktober tre måneder senere, og i løbet af 2011 blev de lagt på land.

Mols-Linien har længe prøvet at finde mulige købere til de to hurtigfærger, men selv efter at prisen blev sænket fra 7,5 millioner euro til kun 2,5 millioner euro, er det stadig ikke lykkedes at sælge færgerne til videre drift. Heine Thomassen fik ved overdragelsen af Mie Mols oplyst, at de to SeaJet færger simpelthen var for dyre i drift.

Rederiet har imellemtiden både prøvet at skifte motor og sågar ombygget færgen til alternative studieboliger, som skulle ligge ved Aarhus Havn, men det projekt blev heller ikke til noget, så sidste mulighed var at sælge færgen til ophug.

- Vi havde hellere set, at de to SeaJet færger var fortsat med at sejle et eller andet sted i verden, men det var desværre ikke muligt at sælge dem til dette formål, lyder meldingen fra Mikkel Hybel, marketingschef ved Mols-Linien.

Inden Mie Mols kom til Frederikshavn 11. maj 2013, har rederiet selv stået for at tømme skibet for reservedele som møbler, værelser, køkkener og andet interiør med henblik på videresalg, så JATOB's opgave har været at sørge for den omfattende afmontering af blandt andet rør, kabler, isolering med videre. 

- Vi har haft Mie Mols siden sommeren 2013, men afmonteringen har først virkelig taget fart her før jul. Det er jo et kæmpe arbejde, som man tager i etaper, men mandag er vi klar til at begynde ophugningen. Det bliver en opgave, der skal ordnes på 10 arbejdsdage, så vi begynder fra tidlig morgen kl. 6 til sen eftermiddag kl. 18, siger Heine Thomassen.

JATOP Aps har også opkøbt søsterskibet Maj Mols, som de modtager tirsdag 25. februar, og det lider samme skæbne som Mie Mols i løbet af foråret. 

Som billederne viser, er der lige nu meget aktivitet på Langerak 12, hvor skibet ligger på kajen, og det har også tiltrukket en del opmærksomhed fra lokale frederikshavnere, som lige skal ned forbi området for at se, hvad der sker, så Heine Thomassen forventer ikke mindre nysgerrig, når ophugningsarbejdet først går igang.

- Den "sjove" del af arbejdet begynder mandag, så der vil der virkeligt være mulighed for at tage nogle gode billeder hernede, men det er vigtigt at folk ikke bare bevæger sig ind på pladsen uden tilladelse, da der er stor sikkerhed forbundet med arbejdet hernede, understreger han. 

 

BillederTilføj billede


FOTO: frank tophøj

FOTO: frank tophøj

FOTO: frank tophøj

FOTO: Simon Bang Jensen

FOTO: Simon Bang Jensen

FOTO: Simon Bang Jensen

FOTO: Simon Bang Jensen

FOTO: Simon Bang Jensen

FOTO: Simon Bang Jensen

FOTO: Simon Bang Jensen

 

Kommentarer

Del denne artikel

Flere nyheder





Indlæser nyheder
Close