Gå til hoved-indhold
25. juni 2015 - kl. 00.06

Nyt koncept skal skabe et sundere Danmark

  • 1 af 6
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 2 af 6
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 3 af 6
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 4 af 6
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 5 af 6
    Peter Wallenskog (t.h.) har mange års erfaring inden for ledelse og har stået i spidsen for konceptet i Sverige siden 2011. Nu skal Anders Elholm hjælpe med at udbrede konceptet til Danmark.
  • 6 af 6
    Peter Wallenskog (t.h.) har mange års erfaring inden for ledelse og har stået i spidsen for konceptet i Sverige siden 2011. Nu skal Anders Elholm hjælpe med at udbrede konceptet til Danmark.
Af: Katja Larsen

Svensk succes-koncept skal udbredes til Danmark, og Elholm Coaching i Frederikshavn er udvalgt som fødselshjælper. Inner er en investering i effektivitet og fremmøde på arbejdspladsen.

Hver fjerde dansker sover dårligt, antallet af diabetikere er fordoblet på 10 år, hver anden dansker er overvægtig, op mod 25 procent af alt sygefravær er relateret til stress, og sygefraværet stiger, hvilket i 2006 kostede det danske samfund otte milliarder kroner. Således beskriver statistikkerne helbredsniveauet i Danmark.

"Inner" er et koncept, der vil give virksomheder i hele landet mulighed for at nedsætte sygefraværet på arbejdspladsen samt hæve produktiviteten. Entreprenøren Peter Wallenskog har mange års erfaring inden for ledelse og har stået i spidsen for konceptet i Sverige siden 2011. Nu er planen, i samarbejde med coachene Anders Elholm Jeppesen og Charlotte Brag, at udvide konceptet til hele Norden og Europa med udgangspunkt i Danmark.

Hvorfor skal man som virksomhed kontakte Inner?

- Der er en tendens til øget sygefravær og stagnerende effektivitet på det danske arbejdsmarked. Hvis ledelsen griber ind og påbegynder et samarbejde med Inner, for enten at forebygge eller afhjælpe problematikken, vil sygefraværet mindskes, og samtidig vil organisationen blive "vaccineret" mod et fremtidigt pres, stress-situationer og overbelastning. I de kommende år tyder alt på, at det bliver vanskeligt at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Inner-konceptet er en anderledes og værdifuld måde at pleje sit personale, så man kan holde på medarbejderne.

Startskuddet til et forløb i samarbejde med Inner omfatter en informationsproces. Både ledelse, ansatte og fagforening skal informeres om samarbejdet og omkring indholdet i Inner-forløbet.

- Denne proces er yderst vigtig. Informationerne kan komme via flyers, samtaler, brochurer – you name it. Det kan sågar være posters på toilettet, der giver stof til eftertanke. Pointen er, at alle i virksomheden skal have tid og plads til at reflektere og mentalt indstille sig på den kommende livsstilsændring, forklarer Peter Wallenskog.

Næste skridt i forløbet er et tre timers foredrag, hvor alle på arbejdspladsen deltager. Her uddybes, hvad en livsstilsforandring indebærer, og hvordan det er muligt at opnå balance på det mentale plan.

- Folk skal have mulighed for at summe over, hvordan de prioriterer i deres hverdag. Der er fokus på de syv helbredsområder; energi, søvn, smerter, stress, vægttab, humør og fysisk form. Formålet med foredraget er, at deltagerne skal gøres opmærksomme på, hvordan og hvor meget de forskellige helbredsområder fylder i deres hverdag, og hvor stor effekt et tilsyneladende lille skridt kan have. Små skridt fører til store forandringer, fortæller den erfarne konceptleder.

Forløbet fortsætter med tre rådgivende coaching-samtaler. I hver samtale udarbejdes der ét eller flere delmål, den ansatte arbejder på til næste samtale. Der går fire til otte uger mellem hver samtale, så den ansatte har tid til at arbejde med sin livsstilsændring. Mellem 80-90 procent når deres mål inden for det område, de har valgt at arbejde med.

Coach Anders Elholm Jeppesen fra Elholm Coaching i Kattegat Silo forklarer, at det for manges vedkommende drejer sig om små tiltag, der er behov for for at ændre sin livsstil.

- Et delmål kan være at gå tidligere i seng, bevæge sig 15 minutter om dagen, at spise morgenmad eller noget så simpelt som at være bevidst om at stoppe op et øjeblik, trække vejret og tage en pause. Det er et spørgsmål om at begynde at gå i den rigtige retning i stedet for at fortsætte ned ad en på sigt uholdbar vej. Med andre ord handler det meget om at tage ansvar for sig selv og sit eget velbefindende.

- Når vi arbejder med delmål, viser det sig ofte, at halvdelen af de mål, der bliver sat, er mål, der skal arbejdes på i det private – altså i hjemmet. Den afledte positive arbejdsmæssige effekt af indsatsen i hjemmet overrasker ofte ledelsen, som i mange tilfælde kan have svært ved at tage initiativer, der berører medarbejdernes privatliv.

Udover nedsat sygefravær og øget effektivitet oplever virksomhederne også, at kreativiteten og innovationen blomstrer, når medarbejderne i højere grad trives.

Igennem hele forløbet arbejder Inners koordinator på at samle anonymiseret data fra coaching samtalerne. Disse data sammenholdt med kvalitative kommentarer samt synlige tendenser danner baggrunden for en værdifuld rapport til ledelsen, som efterfølgende kan bruge rapporten til et konstruktivt fremadrettet arbejde med arbejdsmiljøet.

Virker Inner-konceptet i praksis?

- Ja. I Sverige har vi bestemt erfaring med, at vores koncept virker. Det er grundet anbefalinger fra ledelse og personale, at vi i Sverige er blevet så store, som vi er. Af samme årsag tør vi bringe konceptet til Danmark, Finland og på sigt også Norge, fortæller Peter Wallenskog.

To internationale koncerner, Inner arbejder med, bekræfter, at sygefraværet er blevet reduceret så meget, at tilbagebetalingstiden for investeringen i Inner-forløbet har været 9-12 måneder. Dette alene baseret på nedsat sygefravær. Koncernerne oplever desuden øget effektivitet. I disse koncerner er forløbet gennemført på svensk, engelsk, finsk og dansk.

Har du nogen eksempler på et positivt udfald i forbindelse med konceptet?

- Jeg har mange. En af de sjovere var dengang, vi samarbejdede med den svenske ishockeytræner, Curt "Curre" Lundmark i 1994. Han skulle gøre det svenske nationalhold klar til vinter-OL og havde i den forbindelse kontaktet Inner. Vi hjalp blandt andet med at udarbejde en kostplan for holdet. Sverige vandt, og Lundmark sagde efterfølgende: "Vi spiste os til OL-guld", griner han.

- Et andet eksempel var, da en svensk virksomhed i stålindustrien foretog en fejlinvestering. De betalte seks millioner for et træningscenter, der viste sig aldrig at blive brugt. Efter samarbejdet med Inner begyndte 50 procent af de i alt 225 ansatte at benytte sig af centeret. Det handler om at tale med medarbejderne frem for at presse noget ned over hovedet på dem. Kommunikation er den vigtigste komponent for et godt arbejdsmiljø. Et godt psykosocialt miljø er altafgørende, konstaterer manden bag konceptet.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...