Gå til hoved-indhold
25. februar 2022 - kl. 13.02

Rederi i Skagen fik i dag leveret hybrid-tankskib

  • 1 af 8
    FOTO: Presse
  • 2 af 8
    FOTO: Presse
  • 3 af 8
    FOTO: Presse
  • 4 af 8
    FOTO: Presse
  • 5 af 8
    FOTO: Presse
  • 6 af 8
    FOTO: Presse
  • 7 af 8
    Se flere fotos under artiklen.
  • 8 af 8
    Se flere fotos under artiklen.
Af: Kanal Frederikshavn

Terntank Rederi A/S i Skagen har fredag fået leveret skibet TERN FORS, som er det andet skib i en serie på to, der kombinerer LBG/LNG-drevne motorer med el/batteridrift, Hybrid Solution ®.

Skibene er 100 procent bio-brændstof kompatible, udleder ingen drivhusgasser eller partikler under havneoperation og inkluderer digitalt optimeret drift.

TERN FORS vil blive kommercielt opereret af finske North European Oil Trade. TERN FORS har en lastkapacitet på 16.500 kubikmeter i 14 epoxy-coatede tanke. Det banebrydende nye skibsdesign er baseret på produkttankskibe af Ternsund-typen.

- Sammen med skibsdesignfirmaet Kongsberg Maritime har vi taget et yderligere spring ved at kombinere LBG/LNG-drevne motorer med Hybrid Solution®, siger CEO Jens P. Buchhave.

TERN FORS, som er søsterskib til TERN ISLAND, er udstyret med Hybrid Solution®, som kombinerer batteripakke, landstrømstilslutning og et DC-Link system.

- Udover, at Hybrid Solution ® gør os i stand til at udføre fossilfrie havneoperationer, så tillader det os også at optimere energiforbruget ombord og dermed reducere emissioner yderligere. Batteripakken fungerer også som reserve til strømforbrug ombord, hvilket både reducerer parallel drift af hjælpemotorer og forhindrer black-out ombord. TERN FORS er designet til både at reducere klimaaftrykket og udføre sikker tankskibsoperation. Ved at kombinere optimeret skrog og rordesign med dual-fuel motorer reducerer TERN FORS brændstof og energiforbrug med deraf følgende meget reducerede CO2, svovl, NOx, støj og partikel emissioner, forklarer Jens P. Buchhave.

Sammenlignet med et konventionelt skib af samme størrelse vil TERN FORS reducere CO2-emissioner med 70 procent, svovl-emissioner med 99 procent, partikeler med 99 procent og NOx med 97 procent.

- Leveringen af TERN ISLAND og TERN FORS markerer vores fortsatte rejse mod at videreudvikle bæredygtig shipping. Det innovative skibsdesign af TERN FORS og TERN ISLAND forbinder tekniske og digitale løsninger som optimerer transporter, minimerer emissioner og hjælper vores besætning ombord i deres arbejde. Vi er passionerede, og vores filosofi er, at det skal være enkelt at gøre det "rigtigt"; specielt for vores besætning ombord, som er rygraden i vores forretning. For at dette skal lykkes kræver det en hel del hårdt arbejde bag kulisserne og vessel-insights digitale løsning hjælper os med dette, siger Jens P. Buchhave.

Med en dedikeret indsats fra alle involverede blev TERN FORS leveret før den kontraktuelle leveringsdag og vil nu begynde sin rejse mod Europa med første last af bio-produkter.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...