Gå til hoved-indhold
22. december 2014 - kl. 10.12

Savner røde julehjerter og gran i gågaden i Fr.havn

  • 1 af 4
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 2 af 4
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 3 af 4
    Dette syn giver ikke folk lyst til at juleshoppe i Frederikshavn, mener Peter Marquard, indehaver af tøjforretningen Ozon. Billedet er taget lørdag eftermiddag.
  • 4 af 4
    Dette syn giver ikke folk lyst til at juleshoppe i Frederikshavn, mener Peter Marquard, indehaver af tøjforretningen Ozon. Billedet er taget lørdag eftermiddag.
Af: Michael Frederiksen

Hvor er julehyggen henne i gågaden i Frederikshavn? Peter Marquard er indehaver af tøjforretningen Ozon, og han mener, at handels- og virksomhedsforeningen FREDERIK prioriterede forkert, da den pludselig havde 100.000 kroner ekstra til rådighed til juleaktiviteter.

Pengene blev brugt på aktiviteter i samarbejde med Fonden Tordenskiold og ekstra markedsføring.

- Jeg mangler julehygge i midtbyen i form af gran og røde julehjerter, og jeg ville først og fremmest have brugt nogle af pengene på dette, så vi kan give kunderne en hyggelig indkøbsoplevelse. Jeg synes, at det er en tam fornemmelse at gå igennem gågaden, hvor jeg finder udsmykningen mangelfuld. Der er udsmykket med den sædvanlige julebelysning, som tændes tæt ved lukketid, men i dagtimerne er der ikke meget jul i Frederikshavn, hvilket jeg synes er ærgerligt set i lyset af, hvor meget mange andre byer satser på dette, siger Peter Marquard til Kanal Frederikshavn.

Handelschef Dan Kobberup oplyser, at FREDERIK har indgået en aftale med Jan Michael Madsen og Fonden Tordenskiold omkring julens overordnede design og koncept.

- Det har vi valgt, eftersom Tordenskiold og Tordenskjolds Tændstikker er i synergi med julehandel, julelys og julehygge, siger Dan Kobberup.

Omdrejningspunktet for involveringen af de mange frivillige ildsjæle fra flere forskellige foreninger, der er tilknyttet Tordenskiold, har været Tordenskiolds Fakkelhus mellem Ozon og Only (tidligere Fona). Aktivitets- og fortællerhuset havde premiere til Open By Christmas og har herefter været åbent alle lørdage i december.

I Fakkelhuset har kunderne blandt andet oplevet et udpluk af historiske aktiviteter, julefotografering anno 1717, biograf, indskrivning som kadet, historielæsning, skole med mere.

Samarbejdet har ifølge handelschefen bidraget med over 10 lokale aktiviteter i gågaden og fortællerhuset i form af optræden, salutering og musikalsk underholdning. Der er ligeledes blevet bygget en kæmpe adventskrans på Fisketorvet.

Årets julekoncept er blevet markedsført ekstraordinært for 50.000 kroner, blandt andet via helsider i Nordjyske Stiftstidende samt kommunens tre lokalaviser. Byen har desuden fået sine egne gavemærker, store tændstikæsker med unikke designs, bordrydder samt andre markedsføringsmaterialer.

Dan Kobberup er ikke i tvivl om, at pengene har været givet godt ud.

- Ja, vi har opnået god valuta for pengene og styrket samarbejdet lokalt. Det unikke er, at konceptet ikke kan kopieres på nettet eller i storcentre, da Tordenskiold og dermed også Tordenskjolds Tændstikker forbindes med havne- og flådebyen Frederikshavn (Fladstrand), siger Dan Kobberup.

Han tilføjer, at den ekstraordinære indsats naturligvis skal evalueres i aktivitetsudvalget. Dan Kobberup ser gerne, at samarbejdet og konceptet videreudvikles de kommende år.

Peter Marquards forretning er nærmeste nabo til Fakkelhuset. Han er ikke imponeret over, at huset kun havde åbent fem dage i alt, men nøjes med at konstatere:

- Med hensyn til den øvrige prioritering omkring markedsføring og Tordenskold skal jeg ikke gøre mig voldsomt klog, men det var kommet i anden række efter juleudsmykningen, hvis jeg havde været med til at prioritere de ekstra midler, understreger han.

Det er en harmonisering af forholdene i kommunens tre største byer, der gør, at FREDERIK har fået flere penge til aktiviteter. De nye ressourcer er lejeindtægter fra midtbyens erhvervsdrivende, som i 2014 har lejet udstillingsbånd.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...