Mobil version Gør Kanal Frederikshavn til min startside
 
09.05.2022 | Af: Kanal Frederikshavn

Skagen Havn bygger ny 'svævende' administration

Skagen Havn forventer at kunne tage de nye rammer i brug i løbet af sensommeren 2023.
Skagen Havn opfører en tidssvarende og miljøcertificeret bygning, hvor havnens administration og materialegård samles. Projektet forventes at koste 44 millioner kroner.

 

I denne uge skal sagen drøftes i Økonomiudvalget i Frederikshavn Kommune. Skagen Havn søger om godkendelse af lånoptagelse på 44 millioner kroner samt en kommunegaranti på 15 millioner kroner.

Havnen finansierer 15 millioner kroner af byggesummen gennem lån ved KommuneKredit, og resten skal finansieres via realkreditlån eller banklån. Lånet ved KommuneKredit kræver en kommunegaranti.

Administrationen i Frederikshavn Kommune indstiller, at ansøgningen fra Skagen Havn imødekommes, og det er da heller ingen hemmelighed, at Skagen Havns administrationskontor og havnevagt allerede er flyttet i midlertidige lokaler på første sal hos Cosmos Trawl på Havnevagtvej 26.

COWI udarbejdede i 2018 en tilstandsrapport, som tydeligt viste, at både havnekontor og materialegård trænger til en kærlig hånd. Alene udvendigt ville det ifølge COWI for fire år siden koste 18,5 millioner kroner at få opgraderet de to bygninger.

Skagen Havn skriver i sin ansøgning, at de nuværende administrative faciliteter allerede er maksimalt udnyttet, og der er ikke plads til hverken flytning af teknisk afdeling eller udvidelse af staben. Kontorer og mødelokaler er etableret i tidligere arkiv samt pavilloner. Der er ikke plads til udvidelser af staben fremadrettet.

For at gennemføre en arealoptimering samt fremtidssikre arbejdsforhold og udvidelsesmuligheder er det i bestyrelsen besluttet, at der skal arbejdes på at etablere nyt byggeri, hvori alle funktioner for Skagen Havn samles.

Den ny bygning påregnes opført på den nuværende placering af havneadministration på Havnevagtvej 30 i Skagen. Det medfører, at den nuværende administration skal nedrives, mens bygningen, som indeholder tekniske funktioner på Aktionsvej 11, skal anvendes til andet formål og sælges eller lejes ud efter udflytning.

Projektet omfatter 1200 kvadratmeter i to etager. Stueetagen opføres som betonelementbyggeri, mens første sal - hvor administrationen skal være - opføres i en stålgitterkonstruktion, der får et "svævende" udtryk.

Projektet udformes således, at der fra start er taget højde for, at en eventuel udvidelse af administrationen kan foretages ved udbygning hen over servicebygningen, idet de underliggende betonelementer er dimensioneret således, at de kan bære at overføre de forøgede belastninger fra tilkomne bygningsdele til fundamenter uden ændringer i eksisterende forhold.

Skagen Havn forventer at kunne tage de nye rammer i brug i løbet af sensommeren 2023.

 

BillederTilføj billede

Der er desværre ingen fotos/videoklip til denne nyhed.

 

Kommentarer

Del denne artikel

Flere nyheder





Indlæser nyheder
Close