Mobil version Gør Kanal Frederikshavn til min startside
 
22.05.2011 | Af: Søren Kjellberg

Stützpunkt Nord bør være en engangsforestilling

Søren Kjellberg: - Det ender med, at vi giver unge mennesker et forfejlet indtryk af, hvad nazitiden repræsenterer.

Søren Kjellberg har skrevet dette indlæg: Hvad er det lige, man vil med arrangementet Stützpunkt Nord - lave en folkefest ud af den mørkeste periode i vores nutidige historie?


 

40 millioner mistede livet under 2. verdenskrig, og millioner af jøder og andre forfulgte måtte lade livet i fascismens tegn. Det er min personlige holdning, at arrangementet sender et helt forkert budskab. Nazitiden og ikke mindst anden verdenskrig repræsenterer den mørkeste tid i vores nærmeste nutid. Den bør ikke være genstand for et folkeligt arrangement. Den tid hører hjemme på museum, hvor den kan opleves i de rette rammer og medfølges af en grundig beskrivelse af de uhyrligheder, den tid repræsenterede.

Jeg tror alle, på en eller anden måde, har relationer til personer, som oplevede krigens uhyrligheder på nærmeste hold. Det må være krænkende for mange at se dette skue udspille sig.

Jeg diskuterede arrangementet med en person, som udviste stor begejstring for hele arrangementet. Han mente, det var at sidestille med Tordenskioldsdagene - nu var det så blot tyskere og ikke svenskere, det drejede sig om. Denne meningsudveksling bekræftede mig blot i, at arrangementet ender med at give unge mennesker et forfejlet indtryk af, hvad nazitiden repræsenterer.

Jeg håber, dette var en engangsforestilling. Dt er min holdning, at Stützpunkt Nord-arrangementet er forfejlet og noget, som jeg personligt ikke ønsker at være en del af.


 


BillederTilføj billede


FOTO: Tommy Schjøtt

VideoerTilføj video

Kommentarer

Poul Rughaven, 27-05-11 12:54:
Jeg tror der er et par stykker, der ikke forstod budskabet med det fine arrangement, der bliver nævnt hagekors, hvor mon det er set henne, var selv med til det hele nede i byen og på fortet, jeg må ha overset det, hørte i 24 nordjyske om Hitlerhilsen, det blev vist heller ikke brugt, nogen synes vist vi ikke skal se tilbage og lære at fejltagelserne igennem tiderne, talte med nogle af dem der kunne huske tiden 1940-45, ikke en af dem syntes der var noget galt i arrangementet, umiddelbart skulle man tro at der er noget der støder nogen, om det er nogle der har været lidt til den nazistiske side, nej det kan jeg ikke tro, nej det var et fint stykke arbejde der var lagt her, men sandheden er jo somme tider ilde hørt.
Jørn Sloth, Frederikshavn 25-05-11 20:13:
Synes arrangementet var flot sat op, og jeg kan på ingen måder se, at det skulle manifestere sig som en hyldest til anden verdenskrig, med alle denne krigs uhyrligheder. Med udgangspunkt i Søren Kjellbergs argumentation, kunne vi nemlig lige så gerne nedlægge Tordenskiolds Dagene, med henvisning til de mange uhyrligheder svenskerne udsatte danskerne for, i tiden op til Store Nordiske Krig. Her blev vi danskere nemlig udsatte for en række ekstreme overgreb, der får besættelsestiden til at fremstå ganske så mild.
Henrik Madsen, 24-05-11 17:29:
@Preben Wollf

Fantastisk indlæg som jeg tilslutter mig helt og fast.

Jeg tror du har ret i at de fleste kritikere har hørt "Folk i tyske uniformer der marcherer gennem gaderne" og tænkt at det da var en værre nazi-forherligelse og derefter er blevet væk og derfor ikke har set hvad der virkeligt foregik.

Jeg tror det bliver endog MEGET svært at finde een eneste af de tilstedeværende som fattede sympati for nazismen baseret på dette arrangement og jeg undrer mig over hvordan man kan få et byspil som gik ud på at vise hvordan modige danskere satte livet på spil for at byde tyskerne trods til at fungere hvis man ikke må have tyskere med som statister.

Det næste bliver vel at svenskerne som tabte til tordenskjold ikke må deltage i det store vand-spil som opføres hvert år til tordenskjoldsdagene. Det bliver unægteligt lidt tamt hvis man skal stå til søs og slås mod ingen..

Henrik Madsen
Lene Bjerregaard, Frederikshavn 24-05-11 11:00:
Kære Søren

Ikke mindst jeg forstår dit indlæg. Men jeg må tilstå at vi tog en tur til Sindal for at opleve de gamle fly.

Jeg er selv årgang 1946 og har fået krigens rædsler ind med modermælken, da min far var modstandsmand, og under jorden indtil den 4. maj 1945.

Mine børnebørn har ligeledes fået fortalt om deres morfars bedrifter og vores ældste barnebarn som nu er 16 år er helt med på historien, som han får topkarakter i, i skolen.

Da han ligeledes går utrolig meget op i fly skulle han naturligvis også se de gamle modeller.

Jeg er fuldstændig enig med dig at dette bør være museums historie og vi kommer da også gerne på Bangsbo som vore børnebørn kender udmærket.

Med venlig hilsen
Ungdomskammeraten
Lene Bjerregaard
Preben Wolff, Frederikshavn 24-05-11 11:00:
'Vi ser ikke verden, som den er. Vi ser verden, som vi er', skrev den fransk-cubanske forfatter Anaïs Nin engang.

Og det synes jeg, gør sig gældende for kritikerne af Stützpunkt Nord-arrangementet. Man vælger at udelukkende fokusere på nogle tyske uniformer, hvorefter man påstår, at hele arrangementet var en forherligelse af nazismen.

Men man glemmer helt, at sætte uniformerne ind i en større kontekst.

Stützpunkt Nord-arrangementet begyndte allerede fredag aften med koncert i Det Musiske Hus. Her sang Liselotte Krogager Liva Weel-sange. Blandt sangene var PHs smukke 'Man binder os på hånd og mund'. Det kan vel næppe tolkes som en forherligelse af nazitiden.

Derefter gik Brønderslev Big Band på scenen og spillede Glenn Miller-musik. Var det et knæfald for nazismen?

Om lørdagen havde arrangørerne så valgt af fokusere på nogle faktiske historiske begivenheder fra krigens tid. Vi oplevede, hvordan tyskerne besatte og befæstede Frederikshavn. Vi var vidne til en sabotageaktion. Man genoplevede Rommels besøg på Bangsbo Fort, og vi fik frihedsbudskabet og de glade hurra-råb fra en befriet befolkning. Og vi var vidne til de slukørede tyske soldaters udmarch fra fortet.

Var det en hyldest til nazismen?

Rundt om i bunkerne på fortet var der udstillinger, hvor entusiastiske udstillere i alle aldre kunne give deres viden og erfaringer videre til et videbegærligt og interesseret publikum. Der var en smugkro med levende musik, og der var masser af allierede soldater, køretøjer og fly.

Var det der, man forherligede nazismen?

Senere samme eftermiddag genskabte man algangen og alsangen, som var den brede danske befolknings protest mod den tyske besættelse. Det kan vel næppe tolkes som en hyldest til nazismen.

Og lørdag aften var der en smuk mindehøjtidelighed på kirkegården ved Fladstrand Kirke, hvor man mindedes de faldne. Her lagde Hjemmeværnskompagni Frederikshavn kranse til minde for danske, tyske og allierede dræbte. Båndene på kransene blev rettet til af hhv. borgmesteren, chefen for Flådestation Frederikshavn samt militærattache'erne fra England og Tyskland

Var det hjemmeværnet, borgmesteren, chefen for Flådestationen samt militærattacheerne fra Englang og Tyskland, som forherligede besættelsen og nazismen?

Hele arrangementet blev afsluttet om søndagen med åbent hus på flyvepladserne i Sindal og Sæby, hvor man kunne komme tæt på de flotte fly fra 2. verdenskrig, hvoraf langt hovedparten var fra de allierede styrker.

Måske var det her, man mener, nazismen blev forherliget?

Jeg tror, det ville have klædt kritikerne af arrangementet at have bevæget sig uden for hjemmets fire trygge vægge, og ved selvsyn have oplevet, hvad arrangementet gik ud på. Så ville man nok have fået et lidt mere nuanceret indtryk af den forgangne weekend.

Det tror jeg, de mange tusinde frederikshavnere og tilrejsende fra hele landet, som lagde vejen forbi, vil give mig ret i.
Benny Holst Christiansen, Frederikshavn 23-05-11 18:31:
Arrangementet Stützpunkt Nord er det hidtil værste byen har præsteret.

Det er skræmmende med denne forherligelse af tyske nazister og en forfærdelig krig - det er bedre at glemme denne del af historien.

Det ændrer ikke noget at huske eller minde yngre generationer på denne verdenskrig - bare se hvad der skete på Balkan (Den Socialistiske Forbundsrepublik Jugoslavien og den blodige konflikt i årene 1991-95).

Vi kan simpelthen ikke være det bekendt.

Gå en tur på Fladstrand Kirkegård og se krigsgravene - læs navnene og se alderen på dem som mistede livet.

Vi har et familiemedlem som blev tortureret ihjel i de sidste dage af krigen i 1945, fordi han var medlem af modstandsbevægelsen. Det foregik i en kælder her i byen. Disse modige folk, som gjorde tyskerne modstand, de fortjener til gengæld al vores hyldest.

Nazi-Tyskland og Japan, der fra officielt hold havde og gennemførte deciderede udryddelsesplaner for bestemte folkegrupper, hvilket er kategoriseret som folkedrab.

Massedrabene inkluderede massakrer på millioner af kinesere og koreanere af Japanerne.

Tysklands drab på 6 millioner jøder og andre minoriteter, massive tab i Sovjetunionen og bombninger af civile mål i Storbritannien, Tyskland og Japan, foruden drab på millioner af civile.

I alt menes 2. verdenskrig at have kostet omkring 60 millioner døde, flere end i nogen anden krig.

Lad være med at lave denne del af historien til undeholdning.
Preben Wolff, Frederikshavn 23-05-11 15:47:
Jeg forstår ikke kritikken af Stützpunkt Nord-arrangementet, og jeg kan slet ikke forstå, at arrangementet kan tolkes som en forherligelse af nazismen.

Formålet var jo netop, at kunne genfortælle besættelsens historie på en levende måde på tværs af generationerne, hvor de, der havde oplevet krigen, kunne give oplevelserne og erfaringerne videre til os, der er født efter krigen.

Jeg var selv med til at arrangere udstillingen i bunker 16 på Bangsbo Fort om brevduer i krig, og det var fantastisk at se og høre de besøgendes reaktion. Særlig en af gæsterne berørte mig dybt. Det var en ældre herre, der fortalte, at han som barn havde oplevet bombardementet af Shellhuset i København.

Jeg har mange gange læst om den episode. Men at få den fortalt af et øjenvidne, var stort. Havde det ikke været for Stützpunt Nord-arrangementet, havde jeg aldrig fået den histore.

Og jeg oplevede rigtigt mange besøgende i bunkeren som stillede spørgsmål, som undrede sig, som blev overraskede, og som kunne fortælle mig om episoder og hændelser, jeg ikke kendte til.

Det var også en fornøjelse at se så mange børn og unge, der med store øjne kunne se og røre ved uniformerne, køretøjerne og våbnene. Og de kunne høre lyden af luftværnssirenerne, køretøjerne og flyvemaskinerne. Det kan de ikke på et museum.

Og det var en fornøjelse at se bedsteforældre gå hånd i hånd med børnebørn og oldebørn, mens de pegede og fortalte. De børn har fået en oplevelse for livet. Man kan læse nok så mange bøger om besættelsen, og man kan besøge nok så mange museer. Det giver bare ikke samme indsigt, som at opleve det virkeliggjort på den måde, det blev præsenteret i weekenden.

Jeg har ladet mig fortælle, at der i og omkring Frederikshavn er ca. 380 bunkere fra krigens tid. Byen var et af de stærkest befæstede områder i Danmark under 2. verdenskrig. Det var her Atlantvolden startede. Derfor bør historien også genfortælles og levendegøres. Andet kan vi ikke være bekendt.

Jeg glæder mig allerede til næste år.
Michael Nordstrøm Pedersen, 23-05-11 14:00:
Nu er det jo meget nemt at tolke ting som man vil, men jeg tror ikke meningen med Stützpunkt Nord var at man ville forherlige nazismen, 2. verdenskrig eller nogle af disses rædsler.

Meningen var nok snarere at fortælle historien om nazismen og 2. verdenskrigs indflydelse på Frederikshavn og dermed prøve at fremme historien for børn og unge og fremme forståelsen. Selv synes jeg at Stützpunkt Nord var et meget flot arrangement, rigtigt godt iscenesat og velorganiseret. Jeg synes det var utroligt interessant med de gamle køretøjer, kanoner og de gamle fly der kredsede henover byen det meste af dagen.

Selv er jeg også meget interesseret i historie og 2. verdenskrig, hvilket gjorde at begejstringen for arrangementet var endnu større for mit vedkommende. Og jeg tror at de der står bag projektet selv har samme entusiasme for dette triste kapitel i historien og prøvede at få andre til at indleve sig lidt i den interesse, og indleve sig i hvordan hverdagen dengang måtte have været. Jeg kan umuligt forestille mig at intentionen har været at fremme nationalsocialismen, og jeg ser faktisk slet ikke hvordan selve arrangementet kan sende et forkert budskab.

Jeg synes ikke 2. verdenskrig udelukkende hører til på et museum. Det er godt at få formidlet historie igennem arrangementer som disse, og ikke kun få det gennem tung og trist historieundervisning og, for nogle mennesker, kedelige museumer.

Virkeligt, virkeligt flot lavet af alle der står bag projektet. Jeg håber at det bliver en gentagende begivenhed mange år frem i tiden, ligesom Tordenskjoldsdagene. Ikke mindst fordi det skaber interesse udefra og kan være med til at gøre Frederikshavn endnu tydeligere på danmarkskortet.
søren gaardbo, frederikshavn 23-05-11 12:48:
At nogle af byens vise fædre på ”Frederiks” hjemmeside-video og i andre medier udtaler sig rørende positiv om ugens happening, kan skræmme mig lidt.
Hvem har dog fostret den syge ide at præsentere tyske uniformer og Hagekors som underholdning?

I en tid, hvor en filminstruktør kan sætte den halve kulturverden i oprør – hvor en påstået nazihilsen fra en dansk politiker, og hvor en karnevalsudklædt engelsk prins kan stjæle alverdens mediers interesse i negativ og fordømmende retning – og ikke mindst - hvor Nazi-bevægelser over en stor del af Europa desværre har fremgang...

– så vælger Frederikshavn at sætte fokus på Nazi-tidens rædsler, med den begrundelse at:

” .. vore ældre medborgere, der har oplevet og kan huske tiden under besættelsen, kan få lejlighed til at genfortælle og få dokumenteret deres egne historier for børn og børnebørn, mens tid er.”

Hvis der er så hårdt brug for at sætte fokus på denne periode, så tag dog disse historisk underernærede (?) børn og børnebørn med på vores udmærkede Bangsbo Museum – og fortæl Jeres historier her – og lad vores by være kendt for noget bedre end denne form for populariseret udklædningsleg!

– Lad Hagekorset stå som tegn for ”rædselsregime” og ikke være en del af Frederikshavn ”Byvåben”.

”Lad det aldrig ske igen” - sagde man om 40érnes tragedier –
Det samme må være svaret på ugens fejlskud – som nogle oven i købet kalder både hyggeligt og sjovt!!!!

Og at man oven i købet bruger citatet som:
”Hvis man ikke kender fortiden, forstår man ikke nutiden og egner sig ikke til at forme fremtiden” -
som undskyldning for at popularisere Nazitiden – hvad kan man så ikke i fremtiden lave under dække at samme citat?

Når man nu er så glade for citater hos planlæggerne af ugens historieleg, så husk:

”Det er lige så vigtigt at handle efter at have tænkt,
som at tænke før man handler”
Wulff, Georg
pallew nielsen, 23-05-11 09:08:
Jeg forstår godt din pointe Søren, men jeg mener, det er meget vigtigt at holde fast i historien om den mørke tid - det må aldrig ske igen - og samtidig er det vigtig historie for generationerne efter krigen. Man må kende sine rødder for at kunne flyve, og samtidig kan vi jo godt på denne måde mindes og sende en venlig tanke til alle de, der kæmpede for et frit Danmark. Den modsatte tanke er ikke til at holde ud.
Samtidig ser jeg også vigtigheden af, at vi i Vendsyssel kan stå sammen om sådanne historiske fortællinger om tider, der var. Det er jo spændende. Også for gæster fra andre lande.
Weekendens arrangement bredte sig også til Sindal Lufthavn, der samlede rigtig mange mennesker, der kom for at se og høre om maskinerne fra 2. Verdenskrig.
Så pøj med med de fremtidige planer - også med de kommende Tordenskioldsdage.
Michael Sørensen, 23-05-11 07:31:
Og så var det dejligt at se, og navnligt høre de gamle flyvemaskiner.... man som barn sad og samlede som samlesæt !!
André Hansen, Frederikshavn 22-05-11 23:14:
Jeg er af den opfattelse, at arrangementet havde en museumslignede effekt på de besøgende. Jeg er temmelig sikker på, at de færreste har betragtet det som en hyldest til de mange mennesketab, hele verden led under i og efter krigen. Hvis arrangementet på nogen måde var en hyldest, så var det en hyldest til befrielsen af Danmark, og den glæde som det medførte. Og så var det en mulighed for at se med vores egne øjne, hvad vores forfædre gennemlevede i sin tid. Det bør være muligt at betragte havet uden at græde snot over de mange som er druknet i det.
Jens Jørgen O., 22-05-11 20:46:
Jeg foreslår at de som ikke ønsker at deltage bliver hjemme, og vi andre kan så nyde arrangementet og blive klogere på fortiden samtidig med at vi mindes!

Informationer til denne nyhed

Læst: 3462 gang(e)
Bedøm:
Afgiver din stemme
Rating: 2.5 af 5 fra 34 stemmer.
Klik på antallet af stjerne for at stemme
<- Tilbage

Flere nyheder





Indlæser nyheder