Gør Kanal Frederikshavn til min startside
 
04.12.2009 | Af: Kanal Frederikshavn

V og C siger nej til nyt møde om konstitueringen

Lars Møller og Peter E. Nielsen ville ikke nynne med på Erik Sørensens melodi.

(OPDATERET KL. 9.26) Borgmester Erik Sørensens forsøg på at samle alle partier mandag formiddag og lave en bredere konstituering mislykkes.

 

- Vi har meddelt Erik Sørensen, at tiden ikke er til at mødes nu. Derfor har vi meldt afbud til mødet, fortæller Peter E. Nielsen fra Konservative.

Heller ikke Venstre har tænkt sig at tage elevatoren op til borgmesterkontoret på syvende sal i Kattegat Silo.

- Vi melder selvfølgelig afbud til Erik Sørensen. 18. november lavede Venstre en aftale med SF og C, og den holder vi. Men vi er klar til at samarbejde til gavn for Frederikshavn Kommune i det ny byråd, siger Lars Møller. 

Bent Bøgsted, Dansk Folkeparti, havde i første omgang tænk sig at møde op.

- Men da Venstre, Konservative og Socialistisk Folkeparti ikke kommer til mødet, er der ingen formål med at holde et møde. Derfor kommer Dansk Folkeparti ikke, siger Bent Bøgsted.

Erik Sørensen inviterede i går alle partier til møde på mandag. Det gjorde han med denne begrundelse:

- Folk synes, det er uholdbart, at kommunen midt i en alvorlig krise skal styres af en skrøbelig og uprøvet alliance mellem Venstre, SF og Konservative. Overalt hvor jeg kommer, spørger folk, om det ikke kan lade sig gøre at lave en bred konstituering – for hele kommunens skyld. Det kan jeg ikke sidde overhørig, sagde borgmester Erik Sørensen.

Socialdemokraternes plan om en ommer med konstitueringen
støttes blandt andre af:

• Kaj Christiansen, formand for Frederikshavn Erhvervsråd
• Ejvind Nielsen, formand for handels- og virksomhedsforeningen FREDERIK
• Cai Møller, formand for LO Frederikshavn
• Ole Kildeby, formand for Frederikshavn Turistforening
• Per Malmberg, formand for Arena Nord


 


BillederTilføj billede

Der er desværre ingen fotos/videoklip til denne nyhed.

VideoerTilføj video

Der er desværre ingen fotos/videoklip til denne nyhed.

Kommentarer

søren kristiansen, frederikshavn 05-12-09 23:09:
Nu hvor vi er i gang med at springe i emnerne, og vores Handelsformand har fået godepolitiske forbindelser, er der så nogen der kan svare på hvorfor vores flotte julebelysning tændes en time før butikkerne lukker og slet ikke om lørdagen. Ved godt vi skal spare, men er det derfor, tror jeg butikkerne er klar til og spytte lidt i bøssen.
Jørgen Jensen, 05-12-09 17:21:
Kære Marianne

Om man er landmand/kvinde, bymand/kvinde, Skavbo, Sæbynit, Frederikshavner elle bor andre stedet i kommunen, så er man altså borger i kommunen og dermed valgbar og ligeværdig til poster i denne. Eller har du en anden mening om dette?
Hvem "smækkede kassen i"?
Var det ikke 4 medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer sammen med kommunens forhåbentlig kommende borgmester? Hvad har du imod dette? Er det ikke demokrati så det batter?
Stop nu med dine intetsigende floskler. Svar gerne på ovennævnte spørgsmål, og overvej din udtalelse: "når en landmand kommer til, og straks smækker kassen i....".
Det findes mange høns -også perlehøns! Hvem der er de klogeste ved jeg ikke.
søren kristiansen, frederikshavn 05-12-09 17:19:
Marianne. Diskussionen gik på utilfredse erhversvirksomheder som vi er nogle stykker der stadig leder efter. At der er flere tusinde der er utilfredse med konstallationen behøver du ikke forklare os. Jeg ved da i hvert fald der er 10.996. Var SF-S konstallationen blevet gennemført var der 14.725 der var utilfredse. Hvad er værst ?
marianne Bille Jensen, 05-12-09 16:44:
Det er da logik for perlehøns, at jeg ikke taler om flere tusinde virksomheder, og heller ikke flere tusinde erhvervsledere. Nej jeg taler om borgere i den her kommune, der godt kan se det er vigtigt for kommunen med udvikling. Men debatten er ved at blive lidt for tåbelig til mig nu, der skal da stadig indtægter til for at drive en kommune mig bekendt. Regeringen lover og lover, men der skal da for pokker et indtægtsgrundlag til, og det er derfor jeg syntes det er vigtigt, at byen prøver at støtte op om projekter, og fornyelse og erhvervsfolk der kommer hertil og gerne vil starte noget nyt op. Men det er jo det rene Matador og Korsbæk bank, når en landmand kommer til, og straks smækker kassen i for nye initiativer i byen. Venlig hilsen Marianne
søren kristiansen, frederikshavn 05-12-09 15:17:
Tak for det Peder. Jeg var selv inde og Google men fandt intet. Spændende læsning, men jeg har svært ved at se hvem det er der skulle være så utilfredse. 500 landmænd kan vi da ihvert fald godt udelukke. Jeg har ikke mødt nogen endnu der var utilfredse, og vi kan i dag på Nordjyske også se Leif Stiholt heller ikke har mødt nogen.
Kasper jo, Marianne mener selvfølgelig de ansatte, men de 3 herrer (Per Malmberg er fra Arenanen) repræsenterer ikke de ansatte. De repræsenterer virksomhederne, og det var deres udmelding på vegne af deres medlemmer, vi diskuterede.
Peder Key Kristiansen, Skagen 05-12-09 14:06:
i 2006 var der 3.427 arbejdssteder (private og offentlige) i Frederikshavn kommune. 94 af disse beskæftiger mere end 50 ansatte, 1.141 var enmandsfirmaer. Bare lige for at I kan fortsætte debatten ud fra fakta ;o)

(Kilde: Frederikshavn Kommunes Erhvervsudviklingsstrategi, bilaget "Sådan ser vi ud" side 13 - kan downloades fra www.frederikshavn.dk).
kasper kristensen, frederikshavn 05-12-09 13:27:
Søren med al respekt for din indsigt i erhvervslivet. Tror du ikke Marianne taler om flere tusinde mennesker og ikke Flere tusinde virksomheder :)
Jeg ved godt at hvis man bedømmer ud fra indlægene her på kanal Frederikshavn ser det desværre ud til at specielt dig og Keld Gydum har mest tilslutning til f.eks. afvikling frem for udvikling (eksempelvis stop af byggemodning i palm city) Så det er muligt folk er lidt ligeglade? Synd at folk ikke i større grad har interesse og mod til at give deres mening til kende hvadenten den er positiv eller negativ. Jeg har ikke noget politisk tilhørsforhold, jeg støtter de personer jeg tror er villige til at gribe de få muligheder vores kommune får.
søren kristiansen, frederikshavn 05-12-09 12:14:
Marianne, nu hvor du har konstateret jeg går med skyklapper og sikkert også syntes jeg er halvdum, vil du så ikke godt hjælpe mig.
Nævn nogle eksempler på hvor kommunen har været aktiv og direkte skyld i private arbejdspladser er opstået ?
Selvfølgelig betyder det noget der er skole, kulturtilbud osv. hvis folk skal flytte hertil, men det er da en selvfølge kommunen sørger for de ting er i orden. Man skal da ikke rose sig selv for og leve op til det man skal.
Jeg vidste for øvrigt ikke der var flere tusinde virksomheder i Frederikshavn, så der må jeg give dig ret i jeg udtaler mig om noget jeg ikke ved noget om. Jeg kan se der er ca. 550 medlemmer af Frederikshavn Erhvervsråd, men der er så flere tusinde ud over dem. Er du foøvrigt sikker på det er erhvervsfolk der her på siden er så utilfredse med vi skal prøve noget nyt ?
marianne Bille Jensen, 05-12-09 09:12:
Søren Kristiansen
For det første er jeg helt sikker på, at de der er utilfredse ikke skal tælles i flere hundrede, nej der er vi oppe i tusinde tal. For det andet, hvis du er så godt orienteret om hvad der er gået galt, ja så må du da også kunne se, at der efter værfts lukninger, er sket en masse i Frederikshavn, der er til gavn for byen. Der er sket en erhvervsudvikling, der er sket tiltag på det kulturelle område, og der er byfornyelse og mange andre ting, der er med til at tegne Frederikshavn som en by, hvor der sker noget, og hvor mennesker får lyst til at bosætte sig, og måske ovenikøbet starte en virksomhed op. Det er det der er brug for, tiltag der viser, at vi ikke er gået i stå, at vi tør satse på nogle ting. Vi har jo en stor post på ældre området, skole området, børn og unge osv, der skal mig bekendt være indtægter for at kunne yde den service til borgerne. De indtægter kommer måske nu så, hvor vores nye borgmester starter med at sætte gode aktiviteter i stå ? Hvor du orienterer dig ved jeg ikke, men jeg tror du er helt galt på den med hensyn til, at tro det kun er 4 mænd der er utilfredse som du skriver. Så må du da vist gå med skyklapper på, det ses da bare her ud af de indlæg der er, at det er mere end 4.
Venlig hilsen Marianne Bille
søren kristiansen, frederikshavn 05-12-09 08:00:
Marianne nu har jeg flere gange fremhævet nogle ting jeg syntes er gået galt. Gider du så pege på noget af det der er gået godt ?
Du bliver ved med bare og postulere. Kom nu med argumenter og eksempler.
Og så fordi 4 mænd er utilfredse så tager du det straks op som om flere hundrede er. Det er ganske enkelt ikke sandt.
marianne Bille Jensen, 05-12-09 00:12:
Det mest ynkelige er efter min mening, at alt den fremgang, alt den udvikling og alle de gode ting der er sket de sidste år, ja dem var der rigtig mange der havde æren for. Der var slet ingen grænser for hvem der havde del i den gode udvikling. Men da krisen satte ind også i Frederikshavn, og da der for alvor skulle spares, blandt andet takket være regeringen. Og da økonomien var stram, og de forsøg der blev prøvet på at rejse penge slog fejl. Ja da var der ingen grænser for hvor travlt mange af vore politikkere havde med, at vaske hænder, og skyde skylden for den dårlige økonomi fra sig. Det er bare så typisk, det er ansvarforflygtigelse så det basker. Pludselig er der kun en der har skylden for det hele,og nu kommer den store redningsmand så i form af Lars Møller. Det er grotesk at se det skuespil der foregår, og det er en sølle redningsindsats der er meldt ud med. Jeg forstår godt det politiske landskab skaber frygt i erhvervslivet, jeg er bange for de får god grund til at frygte fremtiden med V,C,SF.
Men jeg kender rigtig mange, der aldrig mere vil stemme på SF efter den svinestreg de lavede med at løbe fra konstitueringen med S. Så på den lange bane, bliver det rigtig spændende at se hvad der sker. Men det har byen bare ikke lige råd til at eksperimenterer med i disse tider, hvor der er brug for alle gode kræfter for samarbejde i hele kommunen.
Venlig hilsen Marianne
Poul Nielsen, Sæby 04-12-09 22:38:
Udmeldingen har lydt: Konstitueringaftalen står ved magt - Erik Sørensen har forsøgt en omkonstituering uden held - Hvad er der så tilbage?
Vel kun en ting: Alle 31 valgte stemmer for et bredt samarbejde i de næste 4 år ved at stemme på den udpegede borgmester, hvis man ønsker samarbejde og Frederikshavn kommune det bedste i fremtiden - der er brug for at alle 31 byrådsmedlemmer arbejder for kommunen nu, uanset man har fået del i udvalgsposterne eller ej, der er ikke råd til at nogle læner sig tilbage og kører frihjul.
Det vil kommunens borgere respektere og huske om 4 år.
søren kristiansen, frederikshavn 04-12-09 20:07:
Kasper, Marianne tør nu øjnene. Fordi nogen sætter spørgsmålstegn ved jeres udmeldinger så er de straks altvidende og alt muligt andet. Vil man deltage i debatten må man også være klar til og debattere, og ikke bare blive ved med at køre i samme rille. Der bliver jo stillet masser af spørgsmål som i kan svare på. Det gør i ikke. I syntes bare det er så " åh så træls" det hele. Findes der i jeres univers slet ikke en finger og sætte på Eriks gøren og laden de sidste 12 år ?
søren kristiansen, frederikshavn 04-12-09 19:51:
Henrik byrådet kan ikke lave arbejdspladser. Jo de kan ansætte en masse konsulenter og lave diverse kommunale selskaber men hidtil har det jo kun givet offentligt betalte arbejdspladser. De "rigtige" arbejdspladser skal komme i det private erhvervsliv, som du jo selv er en del af. Det byrådet kan gøre er og skaffe noget økonomi til de organisationer der SKAL hjælpe iværksættere og andre med gode ideer. Desværre har i hvert fald 3 af disse organisationers formænd med deres mærkværdige udmelding nu skabt en masse splid inden for egne rækker. Noget vi godt kunne være foruden.
marianne Bille Jensen, 04-12-09 19:49:
Til Kasper Kristensen
Godt skrevet, og ja du har ret, der er nogen hvis fornemmeste opgave er at vogte alt her på siden, og som åbenbart ved alt om alle.
Jeg er bare ked af det på kommunens vegne, jeg syntes det er trist, og synd og skam er det, at vi nu står med en borgmester, der starter ud med at stoppe udviklingen og spænder ben for nye tiltag, og investorer. Vi har brug for udvikling og ikke afvikling. Forstår slet ikke, at det skulle være så godt for kommunens økonomi at vælge afvikling frem for udvikling. God weekend
Venlig hilsen Marianne Bille
henrik olesen, frederikshavn 04-12-09 18:54:
nu syntes jeg det er gået for vidt med alt med alt det politiske fnidder fnadder der sker lige nu , til venste og kons samt ikke mindst SF se da at få fingeren ud og skab nogle arbejdsplader til borgerne i "den ny Frederikshavn kommune" lad gammel had fra kommune sannenlægningen ligge og kom i gang. Vi er en kommeune der mister arbejdspladser i massevis. Så kom i arbejdstøjet og skaf de arbejdspladser i stedet for at tænke på at få nogle gode ben at gnave i. I den verden jeg lever i til daglig er det for fællesskabets sag vi arbejder for men det er åbenbart ikke tilfældet med byrådet så en opfordrig til alle partier mød da op til mødet på mandag,ellers er der kun en titel i kan få NEMLIG PAMPERE ( en pamper er en der gør noget for egen vindindsskyld) det er ikke det frederikshavn kommune har brug for hilsen Henrik Olesen Tillidmand Orskov Yard Frederikshavn
Ole Nielsen, Frederikshavn 04-12-09 14:07:
Til Kasper Kristensen.

Hvor får du magtbegær og jalousi ind i billedet??? Jeg ved Brian Pedersen har udtalt at han synes Erik Sørensen var udemokratisk, og at han ikke synes han var en god borgmester, men det må man måske ikke sige/mene??? Jalouis er vel noget man får når man vil have noget andre har, og jeg mindes ikke Brian Pedersen er gået efter Borgmesterposten, og sjovt du skriver magtbegær for Brian Pedersen har fået akkurat de de samme poster som hvis det havde været S og SF, så jeg forstår ikke hvor du vil hen...

Nej magtbegær og jalousi er vel når Erik Sørensen for enhver pris prøver at beholde kæden eller når Jens Hedegaard bliver sur over at miste sine poster eller AVØ kuppet for år tilbage som er nævnt andetsteds også. Det vil jeg kalde magtbegær og jalousi.

Men lad os nu droppe det her og give det kommende byråd fred (også dig Erik Sørensen). Vi skulle jo nødig få rebelske tilstande i Frederikshavn Kommune ligesom i Rebild :-)

God Weekend...
Jørgen Jensen, 04-12-09 13:50:
Til Kasper Kristensen

Jeg vil ikke tage stilling til det fornuftige/ufornuftige i at standse byggemodning i Palm City, men sagen bringer tanker frem rent politisk.
Som jeg læser KanalFrederikshavn var resultatet af afstemningen 5 for et stop, og 3 imod .
Jeg registrerer at ud af de 5 for, var de 4 medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer.
Nu er det så jeg tænker. Hvad har socialdemokraterne imod medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer?
Vi har tidligere set at det ikke bekommer partiet i Frederikshavn vel at ”pøbelen” giver sin mening til kende hvis det ikke lige tjener netop deres formål. Tænk lige tilbage på formandsvalget til AVØ for år tilbage.
Er det egentlig ikke socialdemokratisk politik at medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer er lige fuldgyldige som andre?
At netop medrepræsentanterne blev støttet af vores kommende borgmester, kan vel næppe - eller hvad - generer overordnet socialdemokratisk politik.
søren kristiansen, frederikshavn 04-12-09 13:11:
Per, på valgnatten konstituerede S-SF sig. Erik fortalte de andre at han kunne tælle til 16. Længere var den ikke. De 4 erhverslivs repræsentanter har åbenbart ikke haft noget imod den konstallation, siden de først reagerer nu, 3 uger efter valget. I går var der møde i Erhvervs og Turismeudvalget, med afsluttende middag. Alle 4 + Erik sidder i dette udvalg, og her er sikkert blevet luftet både det ene og det andet, og det har så mundet ud i at Erik kontaktede pressen i går eftermiddags. Rent gætteri men er det sådan landet ligger jamen så herre gud. Jeg tror ikke de 4 (måske på nær Kaj der jo udtaler sig) havde regnet med det ville komme ud i pressen på den måde, men det viser bare man skal passe på med hvad man siger.
Per Buhelt, Frederikshavn 04-12-09 12:09:
Jeg har da ellers læst det som de omtalte organisationer ønsker at der skulle være et bredt flertal i Byråddet, og det er vel naturligt at de beder den siddende Borgmester om at undersøge mugligheden for dette.

Bredt flertal er for mig ikke V-C-SF eller S-SF

Jeg kan ikke se at de siger at Erik skal være Borgmester.
Keld Gydum, Frederikshavn 04-12-09 11:59:
Til Jørgen Clausen ...

Jeg er meget enig med din vurdering, nu er det weekend lad os dog komme videre uden yderligere ynk ....

Det skylder man ikke mindst Vælgerne og Frederikshavn Kommes indbyggere.

På med arbejdstøjet ...

Rigtig god weekend Keld Gydum - www.gydum.com
Jørgen Clausen, 04-12-09 11:25:
Det er ikke tilfældige formænd fra diverse organisationer, der skal bestemme konstitueringen i Frederikshavn Kommune. Demokratiets stemme talte 17/11. Så enkelt er det.
Det skal disse formænd naturligvis respektere. I øvrigt sætter jeg et stort spørgsmålstegn ved, om de alle har baglandet med sig i deres støtte til Erik Sørensen!
Stor respekt til V, SF og C for ikke at lade jer ”lokke” af Erik Sørensen.
søren kristiansen, frederikshavn 04-12-09 11:19:
Kasper, jeg har bestemt ikke angrebet personen Erik Sørensen, men jeg syntes du angriber personen Lars Møller. Han har ikke overbevist dig om sine evner og det er fint nok. Tror heller ikke du har mødt ham. Jeg ved ikke hvad det er for et erhvervsliv du refererer til, men det er sikkert det der har haft snablen nede i kommunekassen. Jeg forstår ikke at formænd for foreninger med over 1000 medlemmer går ind og forsøger og påvirker en demokratisk proces 3 uger EFTER VALGET, UDEN og have deres bestyrelser bag sig. Hvorfor syntes de SF-S med 16 mandater er OK ? Hvorfor er det OK Brian er formand for Teknisk under Erik Sørensen, men ikke under Lars Møller. Hvorfor ser du spøgelser overalt ? Dine spøjse bemærkning om at jeg skulle være altvidende kan jeg kun grine af. At man interesserer sig for mere for Kommunen og dens borgere end man gør for en enkelt persons ve og vel (som du gør) er vel ikke negativt.
kasper kristensen, frederikshavn 04-12-09 10:44:
Jeg forstår godt bl.a. erhvervslivet er meget bekymret. Når en mand der bor på landet og tilmed næsten bor ved grænsen til Brønderslev kommune kommer til byen for at spille på stortromme, hans første gerning er med personlig afgørende stemme at lukke byggemodningen af Palm City projektet. Jeg tror helt bestemt han er en god mand. Men det betyder ikke han er en god leder. Sammen med SF og Brian Pedersen som umiddelbart virker drevet af magt begær og sjovt nok, jalousi på Erik Sørensen. Jeg ved godt jeg nu risikerer at skulle belæres af de to vogtere på Kanal Frederikshavn. De altvidende herrer Søren Kristiansen og Keld Gydum som ved alt om alt og kender alle. Når man læser jeres indslag virker det næsten som om at Erik Sørensen personligt er kommet til at træde på jeres sukkermad.
Henrik Christensen, 04-12-09 09:11:
Med den pressede økonomiske situation vores kommune befinder sig i, havde jeg helst set et bredt samarbejde, med det ene formål at få kommunen på benene igen.

Et SV samarbejde ville efter min mening bedre have kunnet sikre kommunens fremtid.

Jeg læste lige en sjov artikel fra Rebild kommune:

http://www.nordjyske.dk/rebild/forside.aspx?ctrl=10&data=19%2c3440901%2c5%2c3

Konklusionen på denne artikel er, at når de andre rager magten til sig er det magtsyge, men når man selv gør det, er det for kommunens bedste. ☺
søren kristiansen, frederikshavn 04-12-09 08:41:
Henrik SF-S eller SF-V-C. Det er det valg du har ? SR er med uanset hvad vi gør.
Henrik Christensen, 04-12-09 08:34:
Med SF ved magten, kan kommunens situation vel dårligt blive værre.
søren kristiansen, frederikshavn 04-12-09 08:28:
Overalt hvor jeg kommer ? Hvor er det Erik og andre opholder sig, og hvem er det de møder. ? Vi andre møder også nogen overalt og de er af en anden mening. Det virker bare så ynkeligt og utroværdigt det her. Det har givet ridser i lakken hos personen Erik det her og det fatter jeg ikke han vil byde sig selv. At der nu også skal til og være ballade i diverse organisationer gør ikke kommunens situation bedre. STOP NU.

Informationer til denne nyhed

Læst: 1930 gang(e)
Bedøm:
Afgiver din stemme
Rating: 3.0 af 5 fra 20 stemmer.
Klik på antallet af stjerne for at stemme
03-12 - Erik Sørensen: Konstituering – en o...
<- Tilbage

Flere nyheder





Indlæser nyheder