Gør Kanal Frederikshavn til min startside
 
01.03.2010 | Af: Kanal Frederikshavn

Vil forbinde Asylgade med Skippergade: Shell-farvel

Flere medarbejdere på Frederikshavn Rådhus øger trafikken i midtbyen. Derfor skal den såkaldte trafikring afsluttes i den nordlige ende af byen.

Shell i Danmarksgade tvinges til lukning, hvis politikerne vedtager et nyt forslag om at forbinde Asylgade med Skippergade. Målet er - efter flere års tilløb - at afslutte trafikringen i midtbyen i Frederikshavn.

 

Det er Teknisk Forvaltning, som fremsender forslaget om ændringen af trafikplanen, der skal drøftes i morgen i Plan- og Miljøudvalget. 

Trafikplanen i midtbyen hviler på et princip om etablering af en ringgade, hvorfra man kan køre til og fra mål indenfor ringen. Ringen er etableret i øst, syd og vest (Skippergade, Havnepladsen, Rådhus Allé), men mangler en velfungerende afslutning mod nord.

Forvaltningen mener, at forudsætningerne for trafikplanen har ændret sig, ligesom mulighederne for at gennemføre en afslutning af ringforbindelsen nu er til stede. I forbindelse med rådhusrenoveringen er der etableret  flere arbejdspladser i bygningen. Det samlede antal arbejdspladser indenfor ringgaden er nu væsentligt højere, end da trafikplanen blev vedtaget. De mange arbejdspladser på rådhusøen øger den trafikale belastning på ringforbindelsen. Desuden planlægges det kollektive trafikknudepunkt flyttet fra Parallelvej til Skippergade.

Teknisk Forvaltning, foreslår derfor, at den gældende trafikplan ændres. Asylgade skal via en ny vejforbindelse over Shell forbindes med Skippergade.

Ændringen skal godkendes i byrådet, ligesom ændrede adgangsforhold til Skippergade forudsætter en dialog med Vejdirektoratet.


 


BillederTilføj billede


FOTO: Kanal Frederikshavn

FOTO: Kenneth Rödin

VideoerTilføj video

Kommentarer

Per Buhelt, Frederikshavn 03-03-10 14:44:
Der er mange følelser når man snakker om trafik udvikling/planer, jeg personligt ku da godt tænke mig at man undlod at føre Asylgade helt ud til Skippergade, ser ingen grund til at lave flere store veje i bymidten, og hvis der er øget trafik på grund af flere ansatte på rådhuset så hjælper det vel ikke at føre asylgade ned til skippergade, det ville da være mere naturligt at vælge Rådhus alle.

Ang. gågade i Danmarksgade så er jeg ikke enig i kritikken om at dem der driver erhverv i gågadens nordlige ende er på røven, det er vel naturligt at erhvervsdrivende der tiltrækker bilister at disse søger mod de store erhvervscentre hvor der netop er plads til billisterne, samtidigt er der da utallige parkeringspladser i side /parallelgaderne til Danmarksgade.

Hvis vi skal have turister til at handle i gågaden nord for kirkepladsen så er de ydre rammer der, og at åbne gaden igen for bilister er da ikke i mine øjne særligt turistfremmende, desuden er der jo masser af turister i resten af gågaden.

Måske skal man skele lidt til sammensætningen af butikker i den nordlige ende for at finde forklaringen på manglende turister, hvis det er så galt?

Nu er jeg af den overbevisning at alt det her ikke har så meget med manglende turister at gøre, der er efter min overbevisning adskillige andre grunde til at byen er død efter 17.30
Keld Gydum, Frederikshavn 03-03-10 14:10:
Til Niels Østergård ...

Nu er det jo ikke m2 til liberale erhverv Frederikshavn mangler mest .... jeg ved ikke hvor mange 1000 m2 der står ledige, men se dig om vil du vide det er mange ...
-
At forskønne en bydel blot for at tiltrække liberale erhverv, er i den forbindelse helt ude i hampen. Se blot til Lodsgade det minder om "Palles Tivoli" ....
-
Næææææææææææ NEJ, Niels Østergård man lukker nu Danmarksgade Nord efter "Salamimetoden" nu du er inde på spegepølse ....

Igen, se blot på Nytorv - se på Bovins Stenbider et kunstværk ikke mange byer kan prale med .. og bryste sig af ... en Vandkunst hvor driftige Erhversfolk i sin tid blev udråbt til Byens Venner via Stenbider Lauet ...
Mange af dem er borte men enkelte lever endnu bla. Helga Bagenkop som har rundet de 90.- hvem der i øvrigt blev udnævnt som "Stenbidder" står på en Pullert ved samme på Nytorv ..

NEJ den største fejl man har lavet de seneste år er at lukke Danmarksgade Nord for alm kørende trafik idet man var af den overbevisning at Gågaden var så vigtig .. og ville skabe nye tider. Bilerne ud af byen - "Gud bevare Frederikshavn".
For nu at værte helt sikre på bilerne blev ude af Gågaden lagde man en dyr Granit Fregat ved den normale ind og udkørsel til Danmarksgade .. ved Kirkepladsen ... nu udsulter man så stille og roligt en 1/3 gågade og strøg i Frederikshavn ... det er sku hvad jeg kalder visioner .. med negativt fortegn ...

Alle taler om vi skal sku holde på Turister og Fremmede i byen og gøre det atraktivt, og samtidig arbejder man produktivt på at ødelægge mulighrederne for samme - nu var jeg så heldig at gå i skole i en sen alder ... jeg har regnet den ud ... det er der politikere i Frederikshavn som enten ikke har eller ikke vil ...

Desværre også blandt SF .... men Niels Østergård lad dem blot lukke Danmarksgade Nord helt ned ... vi har ikke mere noget at bruge samme til .. det er alvor, men ingen vil rede strøget i Nord ... så kan vi andre blot lade stå til - udråbt som negative, brokrøve og mod udviklingen ....
Mangen en afdød forretningsmand fra Danmarksgade Nord ville rotere i sin grav, hvis de havde kunnet følge udviklingen fra deres sky i Himlen ...
TAK FOR KAFFE & BON APPETIT ...
Niels Østergaard, Frederikshavn 03-03-10 11:41:
Alting flytter sig - hele tiden.
Når man udbygger vestbyen med detailhandelen i et højt tempo, må det nødvendigvis betyde at handelen skal flyttes fra et andet sted. I dette tilfælde fra Danmarksgade Nord. Vi kan jo kun bruge pengene en gang!
Samtidig bliver mulighederne for at drive småbutikker ringere og ringere. Som du selv skriver Keld - vi vil have stordrift!
Derfor må Danmarksgade Nord nytænkes. Og det er allerede startet, som jeg skrev tidligere. Kvarteret er tæt på trafikknudepunkter, og derfor velegnet til diverse liberalt erhverv. (Rent økonomisk er der jo ikke den store forskel på at producere en spegepølse og en tandfyldning. Begge dele er der brug for, og begge dele genererer arbejdspladser.)
Skal Danmarksgade Nord være endnu mere attraktivt for de liberale erhverv skal den være endnu kønnere.
Derfor er forslaget om at fjerne Shell jo et udtryk for nytænkning! Det pynter, og det giver en bedre trafikafvikling i gaden. Et stort skridt i den rigtige retning. Mere af samme slags!
Med venlig hilsen
Niels Østergaard
Pia Granfeld, Fr.havn 02-03-10 22:54:
Er selv tilflytter til Fr.havn og må erkende at den nordlige del af Danmarksgade er absolut sørgelig. Den minder på mange måder om den lille by jeg kommer fra med kun 4000 indbyggere ca. De mangler udvikling og nytænkning så det basker....det er åbenbart også tilfældet for Fr.havn.....sørgeligt
Keld Gydum, Frederikshavn 02-03-10 21:50:
Min gode Niels Østergaard jeg tror du tager mordeligt fejl, en væsentlig ting tager du fejl i det er dit syn på Detailforretninger.

Jeg har haft min daglige gang / kørsel i Nordbyen ... Danmarksgade Nord da Fynsk Frugtlager lå der ... Akselv Ove Jensen - Smeden ... Frederikshavns Avis og på Nytorv en afdeling af Egnsbank Nord ... nu Nordjyske Bank og på hjørnet Gregers Rossen ... dengang var der nogen som holdt af Danmarksgade Nord og Nytorv med Bovins berømt Stebidder som i dag burde dækkes ned med plast af bare skam ....

Jeg kender ikke dit håndværk men det er altså bla. detailforretninger, som sætter liv i byen ... det er dem som nu flytter og efter dem kommer Dødens Pølse - hvem vil bryste sig af at bo et sted hvor man kun har en Butik & Hotel ... Danmarksgade 6 ....

Nej miljø kan man kvæle på mange måder ... man har og er Nordjysk mester i det i Frederikshavn Fra Gl. Sæbyvej i syd til Gl. Skagensvej i Nord ... og så klager folk over manglende liv og penge og turister i Byen ...
-
Hvad kan vi tilbyde dem .. en By som minder om en en Landsby man har forsøgt at bygge om på af flere år .. eller årtier ...
-
Vi kan ikke leve af Tandlæger og Fine Advokatbygninger som står tomme i Weekenderne ... men der er solgt ud Niels Østergaard, det er knap der er stumper tilbage der kan klinkes ..... !
-
Det er langt lettere at ødelægge miljø end det er at skabe miljø - det første skal der blot Maskiner til det sidste skal der Mennesker og tanker og kærlighed og kreativitet til ....
-
Vandet tilbage til Byen ... jo det lyder skønt - men hvem skal betale regningen ....

Jeg ved ikke om du husker da der i Frederikshavn enten lå en Bager eller en Slagter på det nærmeste hjørne - eller en blomsterbutik ...

Den tid er forbi og kommer aldrig tilbage ... vi er gået over til Stordrift ....

Frederikshavn sidder med Sorteper .... og byrådet kæmper om ikke at sidde med Aben ...

Det går ufatteligt godt var det Poul Schlüther der var mester for den ...

MvH Keld Gydum
Niels Østergaard, Frederikshavn 02-03-10 21:18:
Også den mere seriøse: For to år siden blev den nordlige ende af Danmarksgade renoveret. Tanken bag var at fremhæve det hyggelige og pladsagtige i den ende af gaden. Måske ikke for at fremme torvehandel, men mere for at skubbe til den udvikling som Danmarksgade Nord i forvejen var igang med: At det er de mere serviceprægede erhverv som etablerer sig i den ende af gaden Bla. fordi denne del af Danmarksgade er den bedst bevarede og også den kønneste. Samtidig er den tæt på hovedfærdselsårerene og kollektiv trafik. Derfor er det nu f.eks. advokatkontor, reklamebureau, tandlæger, frisør m.m. som bebor gaden.
Jeg syntes ikke at denne udvikling er sørgelig, tværtimod. Detailforretninger er som regel hæslige at se på.
Kan vi nu få Shell væk sammen med den gamle tæppehandel, samt pyntet på Gartnerbo, så ender det med at blive helt eksklusivt!
Med venlig hilsen
Niels Østergaard
Danmarksgade 7
Niels Østergaard, Frederikshavn 02-03-10 21:07:
Hello Keld
Nå-ja. Selvfølgelig. Det er sådan indkøbsmønstret hænger sammen: Når man lige er inde og købe en skvæt benzin, så tar man lige en motorcykel og en stak designermøbler med....
Keld Gydum, Frederikshavn 02-03-10 20:47:
Til Niels Østergård

Jeg har smilt lidt af dit indlæg, jeg vil beklage hvis Shell fjernes - den ligger centralt i byen og det er min tank, hvis jeg ikke kommer på Hjørringvej - Rimmens Allé.
Med hensyn til trafik er jeg sikker på netop Shell er med til at holde liv i Danmarksgade Nord ... det liv der er tilbage.
Jeg kan være meget bange for at det at man vil lukke Vestergade ... vil tage det sidste stump liv af Nytorv .... og fra Asylgade mod nord af Danmarksgade vil man ende i dødens pølse.
Jeg håber fortsat Vejdirektoratet som er meget vanskelige vil vende tommelfingeren ned af ... sikkert også fordi de skal bestale deres del af omlægningen ...
Udviklingen i Danmarksgade Nord er en katastrofe ... Heile Møbler er flyttet - Motorcykel Centrum Flytter ... Danmarksgade NORD dør stille og roligt ...
Med hensyn til Vandet tilbage til Byen er jeg helt rolig, det får Frederikshavn aldrig - ALDRIG råd til ...... !

Med venlig hilsen
Keld Gydum
Niels Østergaard, Frederikshavn 02-03-10 18:33:
Glimrende ide!
Jeg er selv beboer i Danmarksgade.
Den overvejende del af trafikken fra Asylgade kører hen af Danmarksgade og ud på Skippergade. Forslaget vil give en meget mere harmonisk og glidende trafikafvikling.
Planen vil sagtens kunne indgå i en evt fremtidig "Vandet ind til byen" -plan.
Samtidig kommer vi af med Shell. Næst efter Politigården, byens grimmeste bygning, med byens absolut mindste udvalg og de højeste priser. Tak!
Keld Gydum, Frederikshavn 02-03-10 15:07:
Til Thomas Gaardbo du har ret det ses tydeligt her hvor tegningen bliver lidt større, http://www.gydum.com/asylgade.PDF
-
Kragholmen og den tunge trafik er mig bekendt en varm kartoffel ingen rigtig vil udtale sig om siden, man kørte "Den Store Trafikplan" med det store H i luften ... en enkelt politisk afviger forreslog dengan at vejen blev gravet i jorden under banen ... men det var nu inden han havde set det Røde Lys og sprang ud som socialdemokrat ...Kragholmen er jeg sikker på der er mange bebiere i de nye bebyggelser ved Frydenstrand som bliver - skal vi kalde det misfornøjet, har et hold gamle Naboer som bestemt ikke bliver glade for den løsning - men som er blevet holdt hen med snak ....
Jeg ville fortsat mene man skulle holde skippergade udviddet - rage Politistationen ned ... købe HK og jævne den med jorden så ville der blive en lille flaskehals ved Gl. Torv men det ville være til at leve med ...
-
Der har været utroligt stille omkring disse planer, men OK Byrådet har jo også haft sit .....
-
Den Store Trafikplan er i øvrigt efter som jeg ser det, en stor regning som ligger og venter hvis den skal føres ud i livet ... !

Med venlig hilsen
Keld Gydum
Thomas Gaardbo, Nørresundby 02-03-10 10:02:
Det ser da på kortet ud til at trafikken mod Skagen ledes via Kragholmen (den røde trafikvej) i stedet for...?
Pia Granfeld, Fr.havn 02-03-10 07:42:
Ps.

OG det var så en holdning fra en beboer i Asylgade!!!!
Pia Granfeld, Fr.havn 02-03-10 07:39:
Jeg forstår slet ikke hvordan den forbindelse skal gøre noget godt for trafikken i bymidten...Asylgade er belastet nok med trafik i forvejen og som Gydum siger, så er der nok udkørsler der sænker trafikken til Skagen - hvordan skal det ikke gå med endnu en af slagsen?? Shell er iøvrigt velbesøgt og ligger ganske fint hvor den gør...... Synes det er utopi at tro at det løser trafik problemerne med den her løsning.....
Keld Gydum, Frederikshavn 01-03-10 12:45:
Ps: Nu har jeg set tegningen på udvalgets side ... og så går den da først helt galt - i øvrigt lægger jeg mærke til at Korkepladsen og Tordenskjoldsgade ikke er anført som veje - på de stykker hvor de krydser byen .....

Stakkels turister der skal finde rundt og ind til Frederikshavn By ...

At man vil lukke Vestergade kan kun få mig til at trække på smilet ... nu kan man så belaste Asylgade ekstra og den lille rundel ekstra oppe ved Barfredsvej ....
Trods snestorm .... er det da skønt noget kan kalde på smilet.
I øvrigt tror jeg da det er på tide Politiet flytter væk ... inden de hverken kan komme ud eller ind ... og hvad var det med en ny Rutebilplads .....

En fedbegyndelse fra Administrationen og Teknisk Udvalg ... !

Jeg tror jeg vil droppe min henvendelse til Vejdirektoratet - det bliver næppe nødvendigt - det havde været mere spændene med en borger høring i området ... !

MvH - Keld Gydum Stenbakkevej ....
Keld Gydum, Frederikshavn 01-03-10 12:17:
Asylgade og Skippergade ?

Endnu engang, må jeg tilstå jeg fatter ikke Politikernes ønsker om trafik i Frederikshavn indre By. Det er så mit problem ... men i den tid jeg kan huske har der bla. været venstre sving forbudt når man køre mod nord .. så man kunne ikke køre ind til Shell den vej.

Jeg tror vi er enige om - nogen af os at Skippergade er hovedfærdsels årer til bla Skagen ... og jeg går da stærkt ud fra Asylgade - Skippergade skal sikres med et Lyskryds ... er det så smart at lave denne kombination.

Ved udkørslen til Skippergade via Asylgade blive ensrettet, eller skal man til at have et dobbelt kryds i Danmarksgade også ?

Nu er mine erfaringer ikke gode med hensyn til Frederikshavn Kommune og deres Trafikplan, og ikke mindst derfor ser jeg denne løsning, som vi ikke kender i sin helhed .. men den kan vel findes på nettet under Kommunen .... vi kender den ikke helt .. men jeg vil håbe Vejdirektoratet vil vende tommelfingeren ned af ... det nye kryds .. hvad enten det bliver T eller + vil kun blive til besvær både i Danmarksgade og ikke mindst i Skippergade ...

Jeg vil se om jeg kan finde en arbejdstegning ... på Kommunens Hjemmeside ... og bruge min tid på en indsigelse til Vejdirektoratet, vi har set hovsa løsninger nok i Frederikshavn ....
-
Nu må nok snart være nok .... vi har rigeligt problemer med udkørslen fra Tordenskjolds Gade over Havnepladsen ... fri os dog for denne trafik på tværs af vores hoved færdselsårer til Skagen ... og resten af Vendsyssel ...
-
Med venlig hilsen
Keld Gydum
André Hansen, Frederikshavn 01-03-10 10:56:
Vil da ikke så gerne miste mit fine arbejde hos Shell..

Informationer til denne nyhed

Læst: 1924 gang(e)
Bedøm:
Afgiver din stemme
Rating: 4.1 af 5 fra 14 stemmer.
Klik på antallet af stjerne for at stemme
04-03 - Politisk nej til ændring af trafikp...
<- Tilbage

Flere nyheder





Indlæser nyheder