Vil investere 300 millioner kroner i ny Læsø-færge
En ny og større færge skal indsættes på ruten mellem Læsø og Frederikshavn. Den får plads til omkring 600 passagerer og 180 biler. Medarbejdernes repræsentant i Læsø-færgens bestyrelse, er stærkt utilfreds med planen.
Færgen forventes at koste 300 millioner kroner, og den skal fra 2019 afløse de to mindre færger, der sejler i dag, oplyser bestyrelsesformand for Færgeselskabet Læsø, Olav Juul Gaarn Larsen, til P4 Nordjylland.
Kommunalbestyrelsen har endnu ikke vedtaget beslutningen, men formanden forventer, det sker, da det bliver en smule billigere at holde den nye færge i drift i forhold til at sejle med de to nuværende, ældre færger.
Samtidig kommer det til at gå hurtigere til og fra Læsø med færgen, der desuden forurener langt mindre.
- Men vi gør det først og fremmest nemmere for alle i højsæsonen. Vores drøm er, at folk i stor stil slipper for at skulle bestille plads på forhånd. Det opnår vi med den nye færge, siger Olav Juul Gaarn Larsen.
Det nordjyske færgselskab beholder færgen Margrete i reserve - ikke mindst for også at leje den ud. Til gengæld skal færgen Ane sælges. Prisen er anslået til omkring 20 millioner kroner.
Medarbejdernes repræsentant i Læsø-færgens bestyrelse, Kent Hvirring Jensen, ryster på hovedet over færgeplanen. En konsulent har regnet sig frem til, at Læsø-færgen har kapacitetsproblemer. Kent Hvirring Jensen er uenig. Han gør opmærksom på, at ruten har mistet 30.000 passagerer siden 2009, og antallet af passagerer falder stadig
Ifølge Kent Hvirring Jensen er et af målene med den nye færge at spare lønomkostninger ved at reducere antallet af medarbejdere på færgen. Men det kan få konsekvenser.
- Den nye færge er vanvittig dyr at sejle med. Men man regner med at kunne reducere antallet af besætningsmedlemmer med en fjerdedel. Det vil jo alt andet lige medføre en del tomme huse på Læsø, frygter han.





































