12.01.2022 | Af: Kanal Frederikshavn
97 procent inklusion i de tre nordligste skoler
107337
107337
Et langt, sejt træk med at inkludere børn er lykkedes for Skoledistrikt Nord, der består af Skagen Skole, Aalbæk Skole og Strandby Skole. Kun tre procent af eleverne sendes i specialklasser, oplyser distriktsleder Henrik Bonde Johansen.
- Vellykket inklusion er en gevinst for alle. Det er det for de elever, der kan bevare tilknytningen til deres lokale skole, men det er det også for fællesskabet på hele skolen. Det er en del af almindelig dannelse, at vi kan omgås hinanden, også selv om nogle af vores kammerater er udfordret, mener Henrik Bonde Johansen.
I Skoledistrikt Nord går elever med særlige vanskeligheder eller handicap som udgangspunkt på den lokale skole. De har fast tilknytning til en klasse, men er ikke nødvendigvis i klassen alle timer. De kan være på særlige hold en del af dagen eller være i praktik på en lokal virksomhed en dag eller to om ugen.
Råd til at støtte elever og klasser
Det er dyrt for et skoledistrikt at ekskludere sine elever og ikke
nødvendigvis den bedste løsning for barnet. De penge, de tre skoler i den nordlige del af kommunen sparer på den konto, bruger de på ekstra undervisning og støtte til elever og klasser, der har behov for lidt ekstra. Samlet set betyder det, at Skoledistrikt Nords måde at tackle inklusion på,
også er godt for økonomien.
- Forebyggelse er bedre og billigere end helbredelse, og det gælder også i skolen. Ikke kun ved inklusion. Vi sætter ekstra kræfter ind, når det kniber med trivsel eller faglighed et sted, og så får vi i langt de fleste tilfælde løst problemerne, inden de udvikler sig, siger Henrik Bonde Johansen.
Bedre karakterer
Han mener, det er en myte, at inklusion går ud over de velfungerende elever i klassen.
- Det oplever vi ikke, for god inklusion er at tage hånd om de elever, der har brug for det, så det ikke ødelægger noget for andre. Vores løbende test og karakterer viser gode faglige resultater for eleverne på de tre skoler. Alle tre steder opnår vi bedre karakterer end måltallene for de elever, der går på skolerne, siger Henrik Bonde Johansen.