Mobil version Gør Kanal Frederikshavn til min startside
 
27.04.2021 | Af: Kanal Frederikshavn

Ancher, Krøyer og Utzon skal skaffe flere gæster

Adm. direktør Tonny S. Thorup, Destination NORD: - Nogle gange har vi måske haft travlt med at opfinde den dybe tallerken i stedet for at bruge det, som folk over hele verden kender til.
Destination NORD har igen fået andel af en national turismepulje med et samlet projekt på 4,6 millioner kroner.

 

Der er fokus på internationale styrker og brands i ny turismesatsning, og der rettes nu et skarpt blik mod de internationale styrkepositioner på grønne teknologier og bæredygtighed og unikke stjernebrands som Ancher, Krøyer, Aalto og Utzon til at skaffe flere gæster til destinationen.

Destination NORD har som et af de 19 destinationsselskaber i Danmark adgang til at søge midler i en national pulje. I denne omgang er der især fokus på at udnytte blandt andet den helt særlige styrkeposition som destinationen og Nordjylland har på grønne teknologier og bæredygtige løsninger:

- Vi har i vores landsdel alle de bæredygtige løsninger, som verden har brug for at blive mere klimavenlig. Vi har intelligente energisystemer, demonstrationsanlæg af nye teknologier og forskning i verdensklasse på Aalborg Universitet som Europas stærkeste tekniske universitet. Vi skal udnytte den helt, helt særlige styrkeposition til at tiltrække erhvervsturisme. Så uanset om det handler om at tage udgangspunkt i, hvordan vi i Frederikshavn bortskaffer udtjente boreplatforme på en bæredygtig måde eller udvikler verdens mest integrerede energisystemer i Aalborg, så giver det en god anledning til at holde sit næste strategiseminar, workshop eller energikonference netop her, udtaler adm. direktør for Destination NORD, Tonny S. Thorup.

I dette projekt indgår en række partnere som Green Hub Denmark, Frederikshavn Havn, Aalborg Havn A/S, Aalborg Kongres- og Kulturcenter, Aalborg Universitet og University College Nordjylland, som sammen skal udvikle nye oplevelser og "reasons to go" netop hertil, når det handler om at tænke i fremtidens bæredygtige løsninger.

Der er også i den nye satsning fokus på de helt særlige og verdenskendte brands som Ancher, Krøyer og Utzon og udnytte det store turismepotentiale heri:

- Vi må nok erkende, at vi simpelthen ikke har været gode nok til at arbejde sammen om at udnytte de helt unikke internationalt anerkendte brands til at trække gæster til. Nogle gange har vi måske haft travlt med at opfinde den dybe tallerken i stedet for at bruge det, som folk over hele verden kender til. Vi etablerer et samarbejde fra Ancher og Krøyers Skagen i nord til Utzons Aalborg i syd til at skabe opmærksomhed og fokus på de helt unikke personer og steder, som vi har i vores destination, uddyber Tonny S. Thorup.

Det er Skagens Kunstmuseer, KUNSTEN, Utzon Center, Spritten og Aalborg Lufthavn, der er de primære partnere i den internationale satsning, ligesom flyselskabet KLM er interesseret i at indgå i samarbejdet.

Arbejdet med projektet går i gang med det samme og løber til 2023.

 

BillederTilføj billede


FOTO: Kanal Frederikshavn

 

Kommentarer

Del denne artikel

Flere nyheder





Indlæser nyheder
Close