Mobil version Gør Kanal Frederikshavn til min startside
 
13.10.2021 | Af: DEBAT-INDLÆG

Kommunen unødigt besværlig at danse med

Byrådskandidat Lone Haugaard (V): - Der hersker blandt andet i byggebranchen en oplevelse af, at det er lettere at få byggesager og tilladelser godkendt i nabokommunerne.
Byrådskandidat Lone Haugaard (V), Østervrå, har skrevet dette indlæg: Der er for mange eksempler på, at Frederikshavn Kommune opleves som unødigt besværlig at danse med, når der søges tilladelse til nye initiativer inden for nybyggeri, tilbygning til eksisterende erhvervsejendomme eller privates opførsel af for eksempel en ridehal.

 

Uanset om der måtte være to sider til en sag, er det et kæmpe problem for kommunen, at opfattelsen er, at udvikling er lettere i nabokommunerne - for så taber vi!

I Østervrå går det egentlig godt, men der er den seneste tid forsvundet virksomheder, som har valgt at flytte ud af kommunen, mens andre virksomheder har problemer med at finde egnede større lokaler eller med at få tilladelse til at bygge nyt eller udvide eksisterende byggeri.

De problemer, som disse virksomhederne oplever, er ikke enlige svaler. Der hersker blandt andet i byggebranchen en oplevelse af, at det er lettere at få byggesager og tilladelser godkendt i nabokommunerne.

Lovgivning skal overholdes, men det skal den også i nabokommunerne, og Frederikshavn Kommune ligger i en ende af landet, hvor ting ikke sker af sig selv, og hvor det er nødvendigt at anstrenge sig mere for at tiltrække virksomheder.

Vi skal hylde initiativer og ikke sætte unødige hindringer i vejen. Det skal være attraktivt at bo og drive virksomhed i Frederikshavn Kommune, og det bliver det, hvis der i kommunen hersker en løsningsorienteret kultur på alle plan i kommunens forvaltning.

Det kan være svært at ændre et negativt billede, men jeg vil arbejde for, at Frederikshavn Kommune opleves som erhvervslivets og borgernes ven.

Det kan lykkes, hvis det i forvaltningen bliver drøftet, om der er den rette tilgang til sager og om der i målsætningerne for medarbejdere ses på, hvor mange ansøgninger, der fører til, at et initiativ rent faktisk bliver til noget. Ikke om der indkommer klager.

Jeg vil også arbejde for, at der overalt i forvaltningen ses på tilfredsheden hos de mennesker, som har været i kontakt med forvaltningen og at der trækkes læring ud af sagerne med henblik på at være (endnu) mere løsningsorienteret næste gang.

Frederikshavn Kommune skal opleves som en medspiller; ikke som en overforsigtig part, der unødigt vanskeliggør udvikling.

 

BillederTilføj billede

Der er desværre ingen fotos/videoklip til denne nyhed.

 

Kommentarer

Del denne artikel

Flere nyheder





Indlæser nyheder
Close