Kritik af Forsyningens arbejde på Skagensvej skudt helt ved siden af
Alt foregår efter reglerne, og kritikken af Frederikshavn Forsyning, når det gælder anlægsarbejdet ved viadukten på Skagensvej i den nordligste del af Frederikshavn, er skudt helt ved siden af.
Det hævder teamleder Nicolai Ellgaard, Frederikshavn Varme, som i disse uger har travlt med at forsyne det nye kvarter i Golfparken med større fjernvarmerør.
- Det er vi nødt til for at opretholde forsyningssikkerheden, forklarer Nicolai Ellgaard.
Tonny Petersen, der netop bor i Golfparken, kritiserede i et indlæg fredag på Kanal Frederikshavn Frederikshavn Forsyning.
"Endnu engang har Frederikshavn Forsyning igangsat et af sine maratonprojekter uden hensyntagen til cyklister og fodgængere - denne gang på viadukten over jernbanen på Skagensvej. Hvorfor tager I ikke hensyn til fodgængere og cyklister?", lød kritikken blandt andet.
Nicolai Ellgaard afviser Tonny Petersens kritik.
- Vi har tværtimod sikret os alle nødvendige tilladelser hos politiet og Vejdirektoratet. Politiet skulle endda have vores skilteplan tre gange, før de godkendte den, oplyser Nicolai Ellgaard.
Tonny Petersen forstår ikke, hvorfor fodgængere og cyklister tvinges ud på kørebanen, mens der er vejarbejde. "Viadukten er stærkt trafikeret - ikke mindst af tung lastbiltrafik - og hverken bilister eller lastbilchauffører er forberedt på, at der pludselig er fodgængere og cyklister på kørebanen", skriver Tonny Petersen.
Hertil bemærker Nicolai Ellgaard, at hastighedsgrænsen er sænket til 50 km/t, mens anlægsarbejdet pågår.
- Det vil sige, at vejen i øjeblikket er at sammenligne med en almindelig villavej i byen, hvor der også kører biler og cyklister, siger han.
Det også forklaringen på, at der ikke, som Tonny Petersen efterlyser, er lavet en gul stribe. Disse ødelægger desuden asfalten.
Tonny Petersen beskylder endvidere Forsyningen for at arbejde langsomt. "Projektet har foreløbig været i gang to-tre uger. De første dage stod dyrt lejet materielt stille, inden arbejdet overhovedet gik i gang", påstår Tonny Petersen.
- Det er dog ikke rigtigt. I uge 36 havde vi fået tilladelse af Banedanmark til at arbejde om natten, og det er forklaringen på, at nogle maskiner ikke blev brugt i dagtimerne, forklarer Nicolai Ellgaard.
Han oplyser, at det er et kæmpe arbejde, når der skal graves i jorden ved jernbanespor. Faktisk har Forsyningen ventet i flere år på at få den nødvendige tilladelse til arbejdet først på Kragholmen og nu viadukten på Skagensvej.
Nicolai Ellgaard ærgrer sig over kritikken fra Tonny Petersen. Han opfordrer borgere i Frederikshavn Kommune til altid at henvende sig direkte til Forsyningen, når de har spørgsmål eller undrer sig over noget.
Efter planen er arbejdet på Skagensvej slut senest fredag 13. oktober.