Mobil version Gør Kanal Frederikshavn til min startside
 
23.11.2021 | Af: Michael Frederiksen

Nu får kommunen en whistleblowerordning

Lov om beskyttelse af whistleblowere træder i kraft 17. december i år. Senest denne dato skal Frederikshavn Kommune have oprettet en whistleblowerordning til modtagelse af henvendelser og til sagsbehandling heraf.

 

Politikerne i byrådet drøfter sagen i morgen aften.

Det foreslås, at ordningen kan anvendes af:

a) alle ansatte ved Frederikshavn Kommune

b) Frederikshavn Kommunes samarbejdspartnere og leverandører, dog kun om forhold vedrørende Frederikshavn Kommune

Det foreslås endvidere, at Frederikshavn Kommunes byrådsmedlemmer kan anvende ordningen til indberetninger. Byrådsmedlemmer er ikke omfattet af lov om beskyttelse af
whistleblowere og vil derfor ikke opnå samme beskyttelse som den øvrige persongruppe, men vil kunne anvende ordningen til at foretage indberetninger, som ligger inden for ordningens formål.

Det lægges op til, at whistleblowerordningen organiseres via en e-mail og ikke et selvstændigt system, så indberetning vil kunne ske skriftligt via mail.

Det foreslås endvidere, at det ikke skal være muligt at foretage indberetninger mundtligt eller anonymt.

I det oplæg, som politikerne præsenteres for, fremgår det, at whistleblowerenheden består af kommunaldirektøren, en jurist i Ledelsessekretariatet og leder i Ledelsessekretariatet. De er i denne funktion uafhængig af kommunens forvaltning.

 

BillederTilføj billede

Der er desværre ingen fotos/videoklip til denne nyhed.

 

Kommentarer

Del denne artikel

Flere nyheder





Indlæser nyheder
Close