Mobil version Gør Kanal Frederikshavn til min startside
 
20.08.2020 | Af: SPONSORERET INDHOLD

Sådan sikrer du dig bedre søvn om natten

Det er frustrerende at sove dårligt om natten. Man er uoplagt dagen efter, og måske virker arbejdsopgaverne – ja, selv de ellers fornøjelige kaffeaftaler med gode venner – helt uoverkommelige.

 

Dagene bliver hurtigt lange, hvis nætterne er alt for korte, og faktisk bør du som voksen få mellem syv og otte timer hver nat. Hvis du døjer med at sove dårligt, eller du bare gerne vil have et par gode tips med på vejen til at sove endnu bedre, så kan du læse med her.

Man skal ligge godt for at sove godt
Er et af dine problemer, at du ligger og vender og drejer dig, fordi du ikke kan finde dén liggeposition, der rammer din sovemuskel? Så kan det være, du skal overveje, hvad du ligger på. Måske har du brug for en bedre madras. Dit liggeunderlag kan have afgørende betydning for, hvordan du kommer igennem natten. Det er forskellige fra person til person, hvilken hårdhed, affjedring eller tykkelse madrassen skal have.

Undgå for meget direkte lys inden sengetid
Hvis du har hang til at kigge meget ind i en skærm - computer, tablet, smartphone eller tv - så kan det være, du skal forsøge at pakke disse væk op til sengeting for at se, om det kan hjælpe dig. Skærme kan nemlig virke opkvikkende på din hjerne, og så er der endnu længere vej til at falde i søvn, når du endelig lægger dig til rette om aftenen. Prøv i stedet at læse en bog eller lytte til en podcast. Det kan også være, at naturlyde eller en playliste med stille melodier kan virke beroligende for dig.

Din sundhed er vigtig for din søvn
Din sundhed betyder ikke kun noget for, hvordan du har det i løbet af dagen. Faktisk er det også afgørende for, hvordan du sover om natten. Derfor er der nogle ting, du kan overveje at tage et nærmere kig på, hvis du ikke sover godt. Det er vigtigt at få motion. Det påvirker nemlig ikke kun din fysiske sundhed, men det har også stor betydning for din mentale sundhed. Det er også en god idé at undgå at indtage koffeinholdige drikkevarer i løbet af aftenen. Generelt kan dit daglige indtag af mad og drikke have indflydelse på din søvn. Sørg for at spise og drikke en sund og varieret.

Opsøg en søvnekspert
Hvis du kan sætte et haktegn ved ovenstående, kan det være, du ville få gavn af at opsøge en søvnekspert, som kan hjælpe med at udrede problemet. Hypnose er også en mulighed.

Tjekliste for god nattesøvn
• Overvej om problemet er med din madras, dyne eller hovedpude – det er forskelligt, hvad man har brug for.
• Drop skærmene og dæmp lyset inden sengetid - prøv i stedet med en bog, podcast, meditation eller rolige melodier.
• Hav tjek på din sundhed i dine vågne timer – det har nemlig indflydelse på, hvordan du sover.
• Opsøg en ekspert, hvis du fortsat har problemer - søvn er essentielt for at fungere til daglig.

Denne artikel er lavet i samarbejde med Partnertekst.dk

 

BillederTilføj billede

Der er desværre ingen fotos/videoklip til denne nyhed.

 

Kommentarer

Del denne artikel

Flere nyheder





Indlæser nyheder
Close