Mobil version Gør Kanal Frederikshavn til min startside
 
27.04.2021 | Af: Michael Frederiksen

SF-forslag sent ude - brev til minister er sendt

SF's plan om på onsdagens byrådsmøde i Frederikshavn Kommune at samle flertal for et protestbrev til transportminister Benny Engelbrecht (A) om togafkoblingen af Vendsyssel er blevet overhalet indenom af borgmester Birgit S. Hansen (A).

 

Hun har allerede - sammen med borgmester Arne Boelt, Hjørring Kommune - skrevet et brev til Benny Engelbrecht. Og når de to borgmestre forfatter et brev, gør de det på vegne af hele byrådet i de kommuner.

Brevet lyder således:

Når man bor i København eller en anden større by i Danmark, og hjemtransporten handler om, hvorvidt man denne dag vælger S-toget, metroen eller tager en hurtigbus, så kan det forekomme noget pedantisk, at vi her bruger spalteplads på at råbe op om en togforbindelse til mindre byer som Frederikshavn, Hjørring og Hirtshals. Hvor mange passagerer kan der lige være tale om? Og er det nu så stort et problem, for de få passagerer at skifte tog i Aalborg?

Men det handler om meget mere end en omstigning på perronen i Aalborg. Det handler om omstilling til et Danmark, der hænger sammen. Om sammenhængskraft og den direkte forbindelse, der bør være - logistisk såvel som mentalt - mellem vores landsdele.

Og mindst lige så vigtigt: Det handler om vores evne til at være en del af europæisk handel og erhvervsudvikling i årene fremover. Hæng lige på for at forstå, hvorfor nogle nordjyske togskinner kan give anledning til så megen bekymring i en landsdel som vores:

Med regeringens infrastrukturplan, der blev fremlagt i forrige uge, blev det åbenbart, at den længe ventede nordjyske tilkobling på det nationale elektriske tognet nu alligevel ikke skal ske. Det handler om den gennemgående togforbindelse, der er i dag, når du hopper på toget i København, Århus eller Odense og kører til Aalborg.

I dag er det sådan, at togene ikke kan køre længere end til Aalborg, fordi der ikke er blevet udbygget til det i Vendsyssel. Og det vil der heller ikke blive i fremtiden ifølge infrastrukturudspillet. For i stedet for den aftalte tilkobling på det nationale elektriske tognet foreslår regeringen batteridrevne tog lokalt i Vendsyssel.

Men tiden er ikke til regionale løsninger – tiden er til et sammenhængende transportnet på tværs af Danmark. Og ikke mindst på tværs af Europa.

I EU har man givet hinanden håndslag på, at godstransporten i fremtiden i langt højere grad skal ske via det elektroniske tognet. Og står hele det nordligste Danmark uden mulighed for at kunne få godstransport til og fra landsdelen via tognettet, så har vi mistet en central erhvervsmæssig livsnerve. Vores havne i for eksempel Frederikshavn og Hirtshals er helt centrale for hele lokalområdets evne til at skabe arbejdspladser og udvikling. Og mens resten af Europa altså flytter mere og mere godtransport ud på eltog-nettet, så er vi – en landsdel, der i særlig høj grad lever af international handel - sat af allerede inden toget er kørt fra perronen. Bogstaveligt talt.

Selvfølgelig har vi ikke råd til det hele. Og det er masser af ræsonnement i, at der kan køre batteritog i Vendsyssel. Og vi argumenterer ikke for udbygning af tognettet i hele regionen. Men vi må kraftigt appellere til, at der i de politiske forhandlinger, der nu går i gang om infrastrukturplanen, bliver taget højde for, at man ikke frakobler en hel landsdel både nationalt og internationalt. Der bør være en mulighed for én gennemgående linje.

Vil vi have et Danmark i balance, må det også være et Danmark, der er tilgængeligt på tværs af geografien.

 

BillederTilføj billede


FOTO: Kanal Frederikshavn

 

Kommentarer

Del denne artikel

Flere nyheder





Indlæser nyheder
Close