Mobil version Gør Kanal Frederikshavn til min startside
 
04.12.2021 | Af: Michael Frederiksen

Udlejning af el-løbehjul genoptages næppe

Der var blandt andet el-løbehjul ved Frederikshavn Trafikterminal. Foto: Per Frank Paulsen, TV2 Nord
Skal der fortsat være el-løbehjul på forskellige knudepunkter i Frederikshavn? Det skal politikerne tage stilling til i næste uge. Teknik- og kulturdirektør Boie Frederiksen indstiller, at politikerne siger nej. Der har nemlig ikke været et tilstrækkeligt antal brugere til at skabe et rentabelt tilbud i forsøgsperioden.

 

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede i juni at støtte et pilotprojekt i Frederikshavn, hvor der blev opstillet 40 el-løbehjul og etableret knudepunkter på Frederikshavn Terminal, Rådhuspladsen, Nyholmstrand og Havnepladsen. Rimmenstorvet og Tøndervej blev også i løbet af projektperioden oprettet som knudepunkter.

Interesserede virksomheder fik etableret parkeringszoner, så medarbejdere fik muligheder for at benytte løbehjul fra knudepunkterne til og fra deres arbejde. Med i projektet har været: Orskov Yard, Frederikshavn Sygehus, Frederikshavn Rådhus, MARTEC og Scandic The Reef.

Pilotprojektet var en del et samarbejde om at forbedre mobiliteten i kommunen i et fyrtårnsprojekt mellem Frederikshavn Kommune, Nabogo og NT.

Projektet blev gennemført på hverdage i perioden 1. september til 31. oktober 2021, og el-løbehjulene er blevet brugt på 650 ture af 281 registrerede brugere. 308 ture er startet på stationen, 112 på Rådhuspladsen og 77 ture på Thodesvej.

De mest populære mål har været Frederikshavn Sygehus, Rådhuset og MARTEC's nordlige afdeling, men også turen fra Nyholmstrand til MARTEC på Hånbækvej er på Top 10-listen.

Konklusionen efter forsøget er, at projektet er blevet positivt modtaget, og flere af brugerne har givet udtryk for, at de sommetider ville erstatte transport i egen bil med kollektiv trafik, hvis der fandtes et løbehjul. Der har dog ikke været et tilstrækkeligt antal brugere til at skabe et rentabelt tilbud.

Det estimeres, at for at lave en rentabel løsning vil antallet af ture skulle øges fra 400 pr. måned til cirka 2350 ture hver måned, og der vil desuden skulle etableres flere stoppesteder og være flere løbehjul tilgængelige.

Regnskabet for pilotperioden viser indtægter på 16.000 kroner, mens udgifter til opsætning og servicering af løbehjulene har været 136.260 kroner. Det samlede underskud for pilotprojektet bliver dermed på 120.260 kroner, som deles ligeligt mellem NT, løbehjulsleverandøren og Frederikshavn Kommune.

Politikerne skal nu tage stilling til, om el-løbehjul også fremadrettet skal være et transportmiddel, der støttes som kollektiv trafik. Der er opstillet forskellige scenarier, men direktørens indstilling er altså, at der ikke skal være el-løbehjul til udlejning i Frederikshavn.

 

BillederTilføj billede


FOTO: Per Frank Paulsen, TV2 Nord

 

Kommentarer

Del denne artikel

Flere nyheder





Indlæser nyheder
Close