Gå til hoved-indhold
30. september 2022 - kl. 00.09

Bybusserne er snart fortid i Frederikshavn og omegn

  • 1 af 2
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 2 af 2
    Formand Peter Laigaard (C): - Når vi beklager os, siger NT altid, at dem, som bestiller musikken, også betaler. Det er fint nok. Men det nytter ikke noget, når vi udelukkende kan vælge mellem Coldplay og Elton John. Lige nu har vi kun råd til Kandis.
Af: Michael Frederiksen

Frederikshavn Kommune skal næste år spare 8,2 millioner kroner på den kollektive trafik. Administrationen indstiller, at bybusserne afskaffes. Det giver en besparelse på 5,4 millioner kroner.

Bybusserne kører ikke kun i Frederikshavn by. Her er bybusnettet, som det ser ud i dag:

Linje 1: Frederikshavn Station - Vesterport - Hjørringvej - Ravnshøj – Skærum - Lendum - Frederikshavn Station.
Linje 2: Frederikshavn Station - Gymnasiet - Sygehuset - Elling - Strandby - Frederikshavn Station.
Linje 3: Frederikshavn Station - Gudekvarteret - EUC - Møllehuset - Bangsbostrand - Frederikshavn Station.
Linje 4: Frederikshavn Station. - Nordstrand - Sindallund - Engparken - Knivholtvej - Frederikshavn Station.
Linje 11: Ravnshøj - Åsted - Kvissel - Mariendal - Nordstjerneskolen - Gudekvarteret
Linje 12: Strandby - Jerup - Ålbæk
Linje 13: Frederikshavn Station - EUC - Bangsbostrand - Haldbjerg - Understed - Hørby - Frederikshavn Station.
Rute 422: (Tidligere linje 2E): Kørsel til Elling / Strandbys vestre opland

På bybusnettet udføres rundt regnet 250.000 rejser årligt. Heraf vurderes 50.000 rejser at vedrøre de kørselsberettigede folkeskoleelever, som er en lovpligtig opgave, der skal fortsætte.

Administrationen vil desuden spare 2,3 millioner kroner ved at nedlægge rute 77: Frederikshavn – Bangsbostrand – Gærum – Østervrå – Jerslev - Brønderslev.

Sagen drøftes i Kultur- og Fritidsudvalget i næste uge. Formand Peter Laigaard er stærkt utilfreds med "samarbejdet" med NT (Nordjyllands Trafikselskab).

- Det føles som om, vi står i kviksand. Vi kan ikke komme ud af det. Vi skal være medlem af NT, men vi har ingen indflydelse. Når vi beklager os, siger NT altid, at dem, som bestiller musikken, også betaler. Det er fint nok. Men det nytter ikke noget, når vi udelukkende kan vælge mellem Coldplay og Elton John. Lige nu har vi kun råd til Kandis. Region Midtjylland redder lokale busruter næste år ved at droppe biobrændsel. NT derimod ønsker - trods energikrise - at fremme den grønne omstilling. Det er helt galt. Vedtager vi de nedskæringer, som vi er tvunget til, kan vi endda se frem til en "rockerbøde" på en million kroner, siger Peter Laigaard og ryster på hovedet.

Han voksede selv op på landet i Midtjylland og kender alt til bussernes vigtige funktion i samfundet.

- Busserne er essentielle for unge menneskers sociale liv, mange ældre og handicappede bruger busserne meget, og endelig rammer vi desværre de mennesker, som ikke har råd til at have en bil, beklager Peter Laigaard.

Ved at reducere udgifterne med 8,2 millioner kroner lander Frederikshavn Kommunes samlede regning til NT på 40,8 millioner kroner i 2023. Af dem er 28,3 millioner kroner kørsel, som kommune skal tilbyde. De resterende 12,5 millioner kroner anvendes på kørsel, som ikke er lovgivningsbestemt. 12,2 af de 28,3 millioner kroner bruges på kørsel med specialskolebørn.

Kultur- og Fritidsudvalget har møde torsdag 6. oktober.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...