Flådeskibsværft: Flere virksomheder gør indsigelser mod lokalplan
Flere virksomheder i Frederikshavn gør indsigelser mod den lokalplan, som skal bane vejen for et nyt flådeskibsværft på Frederikshavn Havn.
Planforslagene har været fremlagt i offentlig høring i otte uger i perioden fra 7. maj til 2. juli 2025. Der er indkommet otte indsigelser/bemærkninger.
Efter offentlighedsfasen var udløbet traf partierne bag forsvarsforliget beslutning om, at der i Frederikshavn skal etableres fysiske rammer til konstruktion af større militære skibe. Det er hensigten, at anlægget skal placeres inden for området, der er omfattet af planforslagene.
Men flere virksomheder er utilfredse.
Stena Recycling mener, at en vedtagelse af planforslagene vil indebære en stor negativ påvirkning på grundlaget for at drive virksomheden. Dette begrunder Stena Recycling blandt andet i, at forholdene for ind- og udgående transporter bliver forringet, og at den interne transport på virksomheden bliver besværliggjort.
Stena Recycling opererer fra to adresser på havnen. I dag er der direkte forbindelse mellem de to filialer, men det vil der ikke længere været i fremtiden.
Body Bike A/S ejer KS Maskinteknik på Nordre Kaj 31. Body Bike vurderer, at planforslagene giver mulighed for markante ændringer i området, der efter virksomhedens opfattelse vil gøre det nærmest umuligt at fortsætte den nuværende virksomhedsdrift på ejendommen.
Body Bike konkluderer, at den ønskede udnyttelse af området fordrer, at ejendommen vil skulle overtages af havnen, kommunen eller et konsortium, der skal bygge nye skibe.
Body Bike er indstillet på en positiv dialog om overtagelse, da den øgede aktivitet ved produktion eller delvis produktion af store emner til skibe, vil være til stor gavn for byen.
M.A.R.S. noterer, at virksomheden har alvorlige betænkeligheder ved lokalplanforslaget, da det vil påvirke virksomhedens logistik og operationer betydeligt negativt. M.A.R.S. mener, at planforslagene er uforenelige med virksomhedens nuværende og fremtidige behov.
M.A.R.S. vurderer, at nedlæggelsen/omlægningen af Sandholm vil få alvorlige konsekvenser for virksomhedens interne transportmuligheder og operationelle effektivitet og gør derfor indsigelse mod planlægningen.
M.A.R.S. frygter, at en realisering af planforslagene vil medføre en begrænsning af mulighederne for manøvrering med skibe i havnebassinet og dermed vil påvirke virksomhedens muligheder for at få store projekter ind i havnen. Dette vil give alvorlige udfordringer for virksomheden, da man er afhængig af at kunne håndtere store skibskomponenter ved havnen.
DOF Frederikshavn gør indsigelse mod planforslagene, fordi et byggefelt inddrager to arealer, der anvendes af virksomheden.
Forsvaret nedlagde i høringsfasen veto mod planforslagene ud fra hensyn til radaranlæg i området. Der har været gennemført forhandlinger og der er indgået aftale om, at kommunen foretager en række ændringer i planforslagene og tinglyser en deklaration på en del af området. Forsvaret har efterfølgende trukket det nedlagte veto tilbage.
Lokalplanen gør det muligt at opføre 50 meter høje bygninger. Ejerforeningen Nordre Skanse 38-44 ønsker derfor, at der etableres læbælte med træer/grønt, så det dækker helt ned til stranden/kysten.
Politikerne i Plan- og Miljøudvalget drøfter sagen i næste uge. Center for Teknik og Miljø indstiller, at lokalplan og kommuneplantillæg vedtages med de ændringer, der fremgår af dagsordenen.
Borgmester Karsten Thomsen (A) var meget begejstret, da Frederikshavn blev udpeget som hjemsted for det kommende flådeskibsværft.
- Vi står med et projekt, der kan blive en motor for udvikling i hele Nordjylland. Det handler om arbejdspladser, erhverv, uddannelse og fremtidens muligheder for vores borgere, sagde Karsten Thomsen på vegne af byrådet.