Gå til hoved-indhold
26. juni 2026 - kl. 14.06

Fordelingen af sundheds- og omsorgspladser i Sundhedsråd Vendsyssel er klar

  • 1 af 1
    - Vi ser frem til at bygge videre på det gode samarbejde med kommunerne, siger Mogens Gade (V), formand for Sundhedsråd Vendsyssel.
Af: Michael Frederiksen

Regionsrådet og kommunerne Brønderslev, Frederikshavn og Hjørring, der er en del af Sundhedsråd Vendsyssel, har nu indgået delingsaftaler i forbindelse med flytning af opgaver fra kommune til region, og at Region Nordjylland fra 1. januar skal drive sundheds- og omsorgspladser i kommunerne. 

Delingsaftalerne kommer i forlængelse af de horisontale samarbejdsaftaler, som blev indgået med kommunerne tidligere i år som et led i implementeringen af sundhedsreformen. Delingsaftalerne er de konkrete rammer for samarbejdet mellem kommune og region om, hvordan opgaverne skal løses, når opgaveflyttet gennemføres 1. januar 2027.

- Med delingsaftalerne tager vi et vigtigt skridt ind i fremtidens sundhedsvæsen. Vi styrker ikke bare samarbejdet med kommunerne, men sætter en fælles retning for, hvordan vi udvikler det nære sundhedstilbud til borgerne i Vendsyssel. Sundhedsreformen betyder store forandringer, og fra nytår bliver det meget konkret, når Region Nordjylland overtager ansvaret for de nye sundheds- og omsorgspladser. Det er en vigtig milepæl, som kun er mulig takket være en stærk og konstruktiv dialog med kommunerne og en positiv indstilling blandt personalet, som overgår fra ansættelse i kommunen til ansættelse i regionen. Vi ser frem til at bygge videre på det gode samarbejde med kommunerne, siger Mogens Gade (V), formand for Sundhedsråd Vendsyssel.

Delingsaftalerne indeholder bl.a. aftaler om oprettelsen af de nye sundheds- og omsorgspladser, der er led i implementeringen af sundhedsreformen. Pladserne er tiltænkt borgere, der er for syge eller svage til at være i eget hjem, men som ikke behøver en decideret sygehusindlæggelse.

Delingsaftalerne beskriver, hvilke medarbejdere samt hvilke fysiske rammer og andet som fra 1. januar bliver overdraget fra kommunerne til Region Nordjylland til brug for de nye sundheds- og omsorgspladser.
Der etableres sundheds- og omsorgspladser i alle kommuner, og der er hovedsageligt tale om lokationer, hvor der allerede i dag er kommunal drift af sundhedsopgaver.

Personale, der er omfattet af delingsaftalerne, orienteres af kommunernes HR-afdelinger, og deres ansættelse vil overgå til Region Nordjylland 1. januar 2027.

Medarbejderne, der er omfattet af overdragelsen, modtager et velkomstbrev fra Region Nordjylland med yderligere information i nærmeste fremtid.

Placering af pladserne i kommunerne
Der etableres i alt 84 sundheds- og omsorgspladser i Sundhedsråd Vendsyssels område.

Brønderslev Kommune
-    Der etableres regionalt drevne sundheds- og omsorgspladser i Klokkerholm.
-    Region Nordjylland overtager Brønderslev Kommunes lejeaftale på Hellevadlund i Klokkerholm.

Frederikshavn Kommune
-    Der etableres regionalt drevne sundheds- og omsorgspladser i Frederikshavn. 
-    Dele af Kastaniegården i Frederikshavn overdrages til Region Nordjyllands eje.

Hjørring Kommune
-    Der etableres regionalt drevne sundheds- og omsorgspladser i Hjørring Kommune. 
-    Region Nordjylland lejer lokaler af Hjørring Kommune til Lynggården i Hirtshals og på Soldalhus i Sindal.
-    Hjørring Kommune og Region Nordjylland har en interesse i, at pladserne på sigt samles på en matrikel. 

Læsø Kommune
-    Læsø Kommune godkender først delingsaftalen med Region Nordjylland på det kommende byrådsmøde 29. juni.

De fulde delingsaftaler kan findes i referatet for regionsrådsmødet 22. juni.

Aftalen med Læsø Kommune offentliggøres, når de har afholdt deres kommende byrådsmøde og godkendt aftalen. 
 

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...