Fremtidens byer under lup på Ravnshøj Skole
Traditionen tro har Ravnshøj Skoles 7. og 8. klasse i uge 39 afviklet "Naturvidenskabsfestival". Det traditionelle ugeskema var skiftet ud, og i stedet stod den på naturvidenskab i alle ugens lektioner, som blev krydret med besøg hos Aalborg Zoo-skoletjeneste og på HTX i Frederikshavn.
Årets tema var "Fremtidens byer". Via undersøgelser, forsøg og modeller har eleverne givet deres bud på løsninger på de udfordringer, der kan opstå med en stigende befolkning og dermed også et stigende slid på vores klode. Hvordan løser man problemerne med stigende støj, øget behov for områder til mennesker og dermed også en reduktion af dyrenes levesteder?
Gennem fordybelse indenfor temaet har eleverne udviklet deres evner inden for fagets fire kompetenceområder: Undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.
Undersøgelse: Eleverne har undersøgt, hvordan kredsløb virker, og hvordan man kan gøre fremtidens køretøjer mindre miljøbelastende. De har foretaget undersøgelser, der viser, hvordan fremtidens drivhuse bliver teknologisk drevet, og planternes vækst bliver optimeret.
Modellering: Eleverne har selv bygget flere modeller af virkeligheden og er fremkommet med deres bud på effektive løsninger omkring, hvordan der skal blive plads til alle på kloden - mennesker, dyr og planter.
Perspektivering: Eleverne har gennem hele arbejdet haft fokus på virkeligheden og derigennem trukket tråde til deres forslag på en fremtidig Verden i balance.
Kommunikation: Eleverne har kommunikereret med naturfaglige begreber hele ugen. Ugen blev således afsluttet med et velbesøgt "Åbent hus-arrangement" fredag formiddag, hvor eleverne demonstrerede og fortalte om deres nyerhvervede viden og overvejelser i forhold til naturens sammenhæng for skolens øvrige elever, forældre og bedsteforældre og andre interesserede.