Havnens nye aftale med Stena Line bliver nu taget op i Frederikshavn Byråd
Frederikshavn Havns nye 50-årige aftale med Stena Line bliver på årets sidste byrådsmøde en politisk sag.
På vegne af arbejdsgruppen Demokratisk Forum for Frederikshavn Kommune fremsender Lars Ovesen Larsen spørgsmål til byrådet vedrørende den 50-årige aftale indgået mellem Frederikshavn Kommune/ Frederikshavn Havn og Stena Line om driften af færgehavnen i Frederikshavn – en aftale, der indebærer en udvidelse af Stena Lines brugsret og operative drift i færgehavnen, samt at Stena Line bliver forhandlingspart for andre eksterne kunder med behov for havnetjenester.
Spørgsmål
POLITISK BEHANDLING AF AFTALEN
1. Hvordan og hvornår blev byrådet inddraget i processen, og hvilken reel beslutningskompetence havde byrådet?
2. Hvilket beslutningsgrundlag og hvilke konsekvensvurderinger havde byrådet adgang til, herunder økonomiske og strategiske aspekter?
3. Hvilke alternative modeller blev overvejet, før man valgte at indgå en så lang aftale med én privat aktør?
ÅBENHED OG OFFENTLIGHED
4. Hvorfor er aftalen ikke fuldt offentligt tilgængelig, og hvilke dele er undtaget offentlighed - og med hvilken begrundelse?
5. Har borgmester, byråd og administration overvejet større åbenhed eller en offentlig redegørelse om aftalens indhold, herunder aftalens væsentligste økonomiske og driftsmæssige forhold/ konsekvenser?
UDBUDSPLIGT OG KONKURRENCE
6. Hvilke juridiske vurderinger ligger til grund for beslutningen om ikke at sende aftalen i udbud, og er der risiko for anfægtelse fra andre aktører, der ikke har haft mulighed for at byde ind?
STENA LINES ROLLE SOM FORHANDLINGSPART FOR EKSTERNE KUNDER
7. Hvordan sikrer Frederikshavn Kommune/ Frederikshavn Havn fair konkurrence og adgang for eksterne kunder?
8. Hvem fastsætter de økonomiske vilkår for eksterne kunder - er det fortsat havnen, eller får Stena Line indflydelse på prisniveau og serviceniveau?
9. Bliver der etableret et uafhængigt tilsyn eller kontrolmekanisme, der overvåger Stena Lines håndtering af eksterne kunder og havneressourcer?
LANGSIGTET ØKONOMI OG RISIKO
10. Hvordan sikrer kommunen sig mod økonomiske eller driftsmæssige risici ved at binde sig til én partner i 50 år, og hvilke exit- eller revurderingsklausuler findes der i aftalen?
11. Hvad betyder aftalen for kommunens muligheder for at tiltrække nye aktører, der ønsker adgang til RoPax-havneterminalen?




































