Gå til hoved-indhold
22. oktober 2025 - kl. 10.10

Indgår partnerskab med LIFE Fonden om styrket naturfagsundervisning

  • 1 af 2
    Foto: LIFE Fonden
  • 2 af 2
    Foto: LIFE Fonden
Af: Michael Frederiksen

Frederikshavn Kommune indgår partnerskab med LIFE Fonden om styrket naturfagsundervisning. Partnerskabet har til formål at styrke naturvidenskabelig og teknologisk almendannelse og uddannelse hos børn og unge samt fremme deres interesse for naturfagene. Det betyder blandt andet, at kommunens elever kommer til at møde endnu mere praksisfaglig og virkelighedsnær undervisning.

Selvkørende biler, slangebidsforgiftning og gulerødder med parmesan. Det er nogle af de aktiviteter, elever arbejder med, når de udforsker og fordyber sig i LIFE Forløb i fællesskab med deres klassekammerater.

LIFE Forløb er praksisfaglige og virkelighedsnære undervisningsforløb, der tilbydes af det landsdækkende undervisningsinitiativ LIFE Fonden. Flere skoler i Frederikshavn Kommune har allerede anvendt LIFE Forløb med stor tilfredshed. Nu har kommunen indgået en partnerskabsaftale med LIFE Fonden, som skal sikre, at kommunernes skoler kommer til at anvende LIFE Forløb mere systematisk og kvalificeret.

Det indebærer blandt andet et tæt samarbejde med skolerne om at styrke den virkelighedsnære og praksisfaglige naturfagsundervisning – og det ser man frem til i Frederikshavn Kommune:

- Vi ser naturvidenskab som en vigtig del af elevernes almene dannelse, fordi det hjælper dem med at reflektere over og forholde sig kritisk til deres omverden. Partnerskabet med LIFE Fonden er et vigtigt skridt i vores ambition om at give børn og unge i Frederikshavn Kommune eksperimenterende naturfagsundervisning, der åbner deres øjne for vigtigheden af naturvidenskab og samtidig gør dem i stand til at træffe kvalificerede beslutninger, siger Lone Becker, direktør i Frederikshavn Kommune, og tilføjer:

- Samarbejdet understøtter også visionen i Center for Skole og Fritid om inkluderende børne- og ungefællesskaber, hvor alle får mulighed for at vokse, deltage og bidrage. Med praksisnær undervisning og stærke fællesskaber bidrager partnerskabet til faglig progression, trivsel og samarbejde på tværs. Sammen kan vi skabe læringsmiljøer, hvor alle børn og unge får de bedste betingelser for at trives og udvikle sig som hele mennesker.

LIFE Fondens undervisningsforløb understøtter den almindelige undervisning, og det er frivilligt for de enkelte skoler i Frederikshavn Kommune, om de vil deltage i partnerskabet tilbud.

Med partnerskabet ønsker LIFE Fonden at arbejde tæt sammen med kommune, skoler og naturfagsteams om at skabe teknologisk og naturvidenskabelig almendannelse og uddannelse, hvor børn og unge oplever mestringsfølelse og mening med naturvidenskab og teknologi.

- Frederikshavn Kommune har høje ambitioner for naturfagene, og det glæder vi os til at kunne understøtte med det nye partnerskab. Naturvidenskab og teknologi forbindes ofte alene med laboratorier, kitler og kompliceret matematik, men det handler også om at forstå os selv som mennesker og vores omverden. Derfor er det vigtigt for alle børn og unge at møde naturfagene med mening og mestringsfølelse, så de bliver nysgerrige og får styrket deres evner til begå sig i verden, forklarer Stefan Hermann, adm. direktør i LIFE Fonden.

De fælles ambitioner for partnerskaberne er:

• At skabe et højere niveau af naturvidenskabelig og teknologisk almendannelse og uddannelse hos børn og unge

• At fremme interesse og ambition hos børn og unge for at fordybe sig i og uddanne sig indenfor naturvidenskab og teknologi

• At styrke de inkluderende læringsmiljøer i naturfagsundervisningen

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...