Modsvar til Venstres ny økonomiske kurs punkt nr. 1
Jan Karlsson, tillidsmand for håndværkerne i Frederikshavn Forsyning A/S, har skrevet dette indlæg: Når jeg læser Venstres udspil til ny økonomisk kurs i Frederikshavn og deres fire konkrete forslag til, hvordan der kan sikres et solidt økonomisk råderum, er punkt nr. 1: Strategisk omplacering af værdier i Frederikshavn Forsyning. Dette dækker ifølge Venstre over at sælge de kommercielle aktiviteter i forsyningen samt omlægge Varmeforsyningen til et A.M.B.A-selskab, da det vil give billigere varme til forbrugerne. Dette udsagn fremkommer Venstre med uden nogen form for beviser for, at et A.M.B.A-selskab vil blive billigere at drifte, og at varmen for forbrugerne dermed vil blive billigere.
Jeg stiller mig undrende overfor Venstres og Jon Andersens forslag om at ændre Frederikshavn Varme A/S til et A.M.B.A-selskab. Hvordan kan Venstre påstå, at frederikshavnerne får billigere varme uden at fremvise dokumentation på det!
Hvordan kan Venstre garantere, at det ikke vil gå ud over forsyningssikkerheden, den grønne omstilling og ikke mindst beredskabet, som bliver mere og mere vigtigt i disse usikre tider, hvor trusselniveauet er hævet til Orange inden for vores branche?
Jeg stiller mig også undrende over for, at Venstre vil sælge de kommercielle aktiviteter i forsyningen, hvilket bl.a. må handle om vores El-forsyning. Et frasalg af El-forsyningen kan kun ske, hvis salget sker til en virksomhed udenfor Frederikshavn Kommune, hvilket vil betyde, at vores arbejdspladser forsvinder ud af kommunen. Jeg kan frygte at El-Forsyningen vil være et interessant køb for Norlys, hvor Venstres borgmesterkandidat Jon Andersen arbejder, eller for Nord Energi, hvor Jens Borup sidder i repræsentantskabet, hvilket Jens Borup tidligere har argumenteret for. Dette er i min verden nogle meget uheldige sammenfald.
Man skal også huske på, at ved et salg af de kommercielle dele af Forsyningen skal der betales 60% til staten, resten kan f.eks. være med til at financiere en meget lille del af underskuddet på havnen, men hvorfor er det kun 1/3 del af borgerne i Frederikshavn Kommune, nemlig frederikshavnerne, som er kunder i Varme og El, som skal betale for resten af borgerne i kommunen, da det er borgernes penge, der er i Forsyningen. Kan Venstre stå model til den ulige fordeling?
For mig som frederikshavner er det også en mærkværdig tanke, at det er en Venstremand fra Sæby og en Venstremand fra Skagen, som f.eks. har travlt med at gøre sig kloge på fjernvarme, som kun dækker Frederikshavn by.
Vi har i dag i Frederikshavn Forsyning A/S en særdeles effektiv og velfungerende varme- og El-forsyning, som arbejder dedikeret på at være effektive 24 timer i døgnet. Hele tiden med tanke på forsyningssikkerhed, grøn omstilling og selvfølgelig ikke mindst fjernvarme- og el-priser.
Frederikshavn Kommune skriger på attraktive arbejdspladser. Venstres forslag vil koste frederikshavnerne arbejdspladser. Er Venstre parat til det?
Politikerne bør overveje deres udtalelser i deres kamp for stemmer til kommunalvalget. Man glemmer, at der er ansatte i de selskaber, som de gang på gang har trukket frem i medierne de sidste par år, som bedre stillet ved at blive solgt eller lavet om til et A.M.B.A-selskab. Det skaber usikkerhed og utryghed hos medarbejderne, som er ansat i en sund og veldrevet virksomhed, som Frederikshavn Forsyning A/S er.
I stedet for at gøre Frederikshavn Forsyning A/S til et problem, kan jeg anbefale Venstre at bruge energi og ressourcer på at løse Frederikshavn Kommunes nuværende store problemer på flere andre fronter, hvilket Frederikshavn Forsyning A/S ikke er en del af. Jeg tænker, at der vist er rigeligt at tage fat på!
Hermed lidt yderlige facts!
Jeg gentager det igen! Det er helt forkert, når Venstre lover frederikshavnerne billigere varme ved at omlægge Frederikshavn Varme A/S til et A.M.B.A. Det findes der ingen dokumentation for. I dansk fjernvarme gælder hvile-i-sig-selv-princippet, som betyder, at priserne altid skal afspejle de reelle omkostninger – uanset selskabsform. Prisniveauet bestemmes af varmekilder, gæld, investeringer og kundetæthed, ikke af om selskabet er et A/S eller et A.M.B.A
Ser vi på tallene for 2023, fordeler varmeomkostningerne sig således:
- Produktionsomkostninger (brændsel): 56,9 %
- Moms: 19,7 %
- Forbrændingsafgift: 3,8 %
- Afskrivninger: 13,9 %
- Distributionsomkostninger: 0,1 %
- Administration: 2,4 %
- Renteudgifter: 3,3 %
I alt: 100 %
Der er således ikke store poster, der kan flyttes eller ændres, og som ville give en markant lavere varmepris, derfor er min påstand, at et A.M.B.A kun kan lave markant billigere varme ved at skrue ned for forsyningssikkerhed, den grønne omstilling og beredskabet!
Et par konkrete forhold skal fremhæves:
- Regulering: Varmeforsyningsloven pålægger alle varmevirksomheder at fastsætte priser efter hvile-i-sig-selv-princippet. Det betyder, at et underskud skal dækkes ind hos forbrugerne, mens et overskud skal føres tilbage.
- Skat: Både fjernvarme-A/S’er og amba’er kan under visse betingelser være skattefritaget efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4. En omdannelse ændrer derfor ikke automatisk skattebyrden på en måde, der sænker priserne.
- Empiri: Offentligt tilgængelige prisstatistikker viser store forskelle mellem værker, men variationen skyldes primært forskelle i brændsler, varmekilder og investeringscyklusser – ikke selskabsformen.
Alle varmeselskaber får kommunegaranti på lån, og kommunen modtager allerede millionbeløb i garantiprovision. Ser vi på varmeomkostningerne i 2023, gik over halvdelen til brændsel, mens administration kun udgjorde godt to procent. Der er altså ingen store poster, der kan flyttes for at give markant lavere priser ved en omdannelse.
I stedet for at ændre struktur bør vi styrke den nuværende model med forbrugervalg til bestyrelsen og arbejde for en klar kommunal ejerstrategi. En stærk ejerstrategi giver retning, stabilitet og legitimitet. Den kan sikre lave priser, understøtte den grønne omstilling og koble investeringerne i fjernvarme til kommunens klima- og energipolitik.
Det skal også fremhæves, at der i varmeområdet – og generelt i Forsyningen – er en meget høj grad af udlicitering. Det betyder, at opgaver løses på markedsvilkår og allerede er konkurrencesat.
Kort sagt: billigere varme opnås ikke gennem en ændring af selskabsformen, men gennem en målrettet ejerstrategi og klog langsigtet planlægning.