Når Socialdemokratiet lover forenkling, men leverer flere lag af bureaukrati
Byrådskandidat Bjarne B. Madsen (C) har skrevet dette indlæg: Det lyder næsten for godt til at være sandt, når Socialdemokratiet lover, at det nu skal blive "mindre kompliceret" at drive virksomhed i Frederikshavn Kommune. Men sandheden er, at problemerne ikke skyldes manglende dialogmøder eller "visioner" - de skyldes en politisk kultur, hvor Socialdemokratiet i årevis har overladt styringen til et stadig større embedsapparat, mens erhvervslivet må vente, håbe og kæmpe sig gennem bunker af sagsmapper.
Jeg synes ærligt talt, jeg har set mønstret før. Den eneste forskel er, at der denne gang – trods alt – ikke er nogen slettede SMS’er.
Tak for artiklen "Sådan bliver det mindre kompliceret at drive virksomhed i Frederikshavn Kommune". Det er godt, at der bliver sat fokus på erhvervsvilkårene i vores kommune. Men som lokalpolitiker må jeg desværre konstatere: Det handler ikke blot om at holde borgermøder og love bod og bedring – det handler om reel politisk ledelse og at bryde med en kultur, hvor det kommunale embedsapparat får stadig mere magt.
For det første: Artiklen nævner med rette, at placeringen som nr. 87 af 91 kommuner mht. erhvervsvenlighed er uholdbar. Det er et symptom - ikke kun på enkeltstående sagsbehandlinger, men på en grundlæggende kultur i den kommunale organisation, hvor administrationen ofte virker som modspiller frem for medspiller. Som én af erhvervsfolkene i artiklen siger: “Medarbejderne er nervøse og mangler faglighed … det altoverskyggende problem … er den lange sagsbehandlingstid."
Men der er en fare for, at vi ændrer farven på facaden uden at skifte systemet. Her kommer kritikken af Socialdemokratiet i kommunen ind:
- Socialdemokratiet taler om at sætte "Hvad kan vi gøre for dig?" som spørgsmål til erhvervsfolk. Det er fint som retorik, men når borgmesteren, udvalgformand og administrationen forbliver en lukket kaste, så er det ikke nok.
- Når politikerne anerkender, at private projekter kommer nederst i bunken og at "det er en politisk prioritering", siger det alt – men ingen steder i artiklen ser jeg, at politikerne har turdet lægge arm med den magtfulde administration og kræve konkret forandring.
- Jeg har set denne tendens før: Når Socialdemokratiet styrer kommuner, ender beslutningskraften med at flytte fra de folkevalgte (og borgere/virksomheder) til et omfattende embedsapparat, som føler sig fritaget for konkret ansvar. Og - ja - der er måske ikke slettede SMS’er denne gang, men der er en kultur, hvor alting kan trække i langdrag, og hvor “proceduren” bliver vigtigere end "resultatet".
Som kandidat for Det Konservative Folkeparti ønsker jeg ikke blot fine borgermøder og oplæg – jeg ønsker handling:
- En klar politik om, at sagsbehandlingstider maksimalt må være X måneder for større projekter.
- At politikerne får reelt mandat til at følge op på administrationens beslutninger – med sanktioner, hvis der uforholdsmæssigt trækker ud.
- At virksomhederne og de iværksættere, der har deres daglige gang her, oplever kommunen som partner – ikke som modstander eller ventende myndighed.
Så: Ja, lad os gøre det mindre kompliceret at drive virksomhed i Frederikshavn Kommune, men lad os gøre det sådan, at det ikke bliver et nyt skjold for en stadig stærkere administrativ magtapparat under Socialdemokratiets vinger.




































