Gå til hoved-indhold
30. april 2020 - kl. 16.04

Øger markedsføring og lukker tre turistkontorer

  • 1 af 2
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 2 af 2
    COVID-19 betyder, at de tre turistkontorer i Sæby, Skagen og Frederikshavn lukker.
Af: Kanal Frederikshavn

I lyset af en ekstrem alvorlig økonomisk krise i turistbranchen har Turisthus Nord valgt at øge markedsføringen og synligheden af sine medlemsvirksomheder med særligt fokus på at få danskerne til at købe ferie i landets nordligste kommune. For at skaffe økonomi til markedsføringen lukker Turisthus Nord sine fysiske turistkontorer i Skagen, Frederikshavn og Sæby.

- Vores mål er at hjælpe vores medlemsvirksomheder så godt som overhovedet muligt gennem den krise, vi oplever lige nu, og som højst sandsynligt vil bide sig fast i lang tid fremover. Når vi igen kan mødes på restauranter, cafeer, i biografen, til familiefester, samles i sommerhuset, bo på hotel, holde firma- og forretningsmøder, kort sagt, når verden bliver sig selv igen, så vil Turisthus Nord igangsætte ekstraordinære markedsføringsinitiativer – både nationalt og internationalt, oplyser formand Ulla Mosich.

Turisthus Nord er allerede nu i gang med en række indsatser, som skal holde netop vores destination "Top of mind" hos danske gæster.

- Senest har vi købt os ind i en stor kampagne hos TV2 Regionerne. Vi markedsfører området gennem store onlinekampagner, og vi har en meget tæt dialog med vores 64.000 følgere på de sociale medier. Hensigten er at forsøge at redde så meget af stumperne fra en totalt smadret økonomi i branchen samt at hjælpe vores medlemsvirksomheder på tærsklen til den højsæson, der er så altafgørende for alle turismebranchens aktører. Påsken, der traditionelt starter sæsonen, var omfattet af den landsdækkende "lockdown" af branchen - med det resultat, at en stor del af årets indtjening forsvandt. Det er derfor åbenlyst for alle, at året allerede nu tegner til røde tal på bundlinjen i hele branchen. Vi må derfor gøre, hvad vi kan for at sikre, at sommer- og efterårssæsonen ikke også udvikler sig til en katastrofe, siger Ulla Mosich.

Turisthus Nords bestyrelse har derfor besluttet at reorganisere den måde, Turisthus Nord arbejder på og med.

- To vigtige aspekter af Turisthus Nords arbejde er dels at tiltrække samt servicere de gæster, der kommer til vores område. Forudsætningen for, at der er nogen at servicere med rådgivning er, at der er gæster på vores hoteller, på campingpladserne, på restauranterne og cafeerne, museerne, attraktionerne og så videre. Turisthus Nord vil derfor øge markedsføringen ved at tilføre ekstraordinære ressourcer Dette gør vi blandt andet ved at flytte ressourcer fra driften af de tre fysiske turistbureauer i Skagen, Frederikshavn og Sæby, oplyser turistformanden.

Turisthus Nord vil herefter afsøge muligheden for at flytte den fysiske turistservice fra sine egne lokaliteter ud til en række turismevirksomheder i området.

- Vores gæster i området vil derfor stadig kunne få en fysisk betjening og vejledning, når de kommer her til kommunen. Som en ekstra synlighed for vores medlemsvirksomheder vil de medlemmer, der tilbyder sig som "Info-Point", få ekstra synlighed på vores website, idet de her vil fremgå som "Info-Points", hvilket også er med til at trække yderligere besøgende til deres virksomhed, siger Ulla Mosich og fortsætter:

- Vi nedlægger de nuværende fysiske turistkontorer i Frederikshavn, Sæby og Skagen og skærer samtidig ned i behovet for sommerpersonale i den kommende sæson. For vores feriehusejere, hvor Turisthus Nord står for udlejning og service med mere, vil dette stadig finde sted i Sæby og Skagen. Turisthus Nord vil sammen med lokale medlemmer i disse byer sørge for den samme professionelle betjening af såvel sommerhusejere som lejere. På denne måde frigør vi driftsressourcer i form af faste udgifter, som vi i stedet kan investere i direkte markedsføring af medlemmerne med det formål at skaffe flere turister fremover. Dermed vil vi sikre en indtjening til vores medlemsvirksomheder og skaffe arbejdspladser i hele kommunen, forklarer Ulla Mosich.


Turismelandskabet i Frederikshavn Kommune vil under alle omstændigheder se anderledes ud fra det kommende årsskifte, hvor Frederikshavn Kommune går sammen med Læsø, Brønderslev og Aalborg kommuner og etablerer et nyt fælles destinationsselskab, Destination Nord.

Dette fælleskommunale selskab, Destination Nord, vil blandt andet fra næste år skulle tage sig af den fysiske turistservice i kommunen. Så når Turisthus Nord allerede nu lukker de tre nuværende turistkontorer og lægger servicen ud til udvalgte medlemmer betyder det, at Destination Nord har frie hænder til at etablere den fremtidige fysiske turismeservice på tværs af de fire kommuner.

Turisthus Nords primære funktion fremover vil således have øget fokus på markedsføring af medlemmerne samt interessevaretagelse af turismen til gavn for medlemmerne. Turisthus Nord har derfor allerede igangsat et arbejde med at udvikle nye og mere kommercielle services og ydelser for medlemmerne, der har til formål at øge synligheden og samtidig øge indtjeningen i den enkelte virksomhed.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...