Skagen Marathon ser lyst på 2026 efter årets aflysning
Der var langt mellem smilene hos holdet bag Skagen Marathon i dagene efter årets aflysning, men med stor opbakning fra sponsorer og løbere ser man nu lyst på udsigten til et endnu større løb i 2026.
Det var med tungt hjerte, at Toppen af Danmark og arbejdsgruppen bag Skagen Marathon, der blandt andet omfattede samarbejdspartneren OK Motion, måtte aflyse årets maraton og de forskellige løb efter en weekend med hårdt vejr for snart en måned siden.
- Vi troede på det til det sidste, og både frivillige og samarbejdspartnere kæmpede for at redde årets løb, indtil vi måtte erkende, at det ikke var muligt at gennemføre i det hårde vejr, fortæller Anne-Mie Rasmussen, der er projektleder for events og gæsteoplevelser hos Toppen af Danmark.
Der var tilmeldt cirka 3.750 løbere til årets løb, og det er et vigtigt event uden for højsæsonen, hvor de mange deltagere, familiemedlemmer og publikum fylder godt på hoteller, restaurationer og hos de handlende.
- Derfor er det også et event, vi prioriterer højt hos turistforeningen. Det skaber værdi for mange af vores medlemmer, og det er vigtigt for lokalsamfundet, fortæller turistdirektør Nicolai J. Nissen.
- Aflysningen af årets løb har kostet cirka 350.000 kroner, men det vigtigste er, at der kommer et løb i 2026. Det har også betydet uendeligt meget for os, at vi har fået utroligt mange positive tilkendegivelser fra både løbere og sponsorer, fortæller Anne-Mie Rasmussen.
Salget af billetter til Skagen Marathon 2026 er gået i gang, og det er kommet usædvanligt godt fra start. Der er nu tilmeldt 2.128 løbere til 2026. Det er flere end 1.500 flere end på samme tid sidste år.
- Der er også allerede flere sponsorer, der har meldt sig på banen til 2026, og det gør, at vi igen har fundet kampgejsten og det gode humør, selvom vi mildest talt var kede af årets aflysning, siger Nicolai J. Nissen.
- Det er kun muligt at lave den her slags store events, fordi vi har kombinationen af vores mange medlemmer, sponsorer, samarbejdspartnere, frivillige, gode kolleger og en stor interesse fra løbere fra et væld af lande, konstaterer turistdirektøren.
Skagen Marathon tiltrækker en anden målgruppe end den typiske sommergæst. 75 procent af deltagerne er typisk mellem 20 og 50 år, og dermed er aldersprofilen lidt yngre end den gennemsnitlige turist i Skagen.
Gæsterne kommer selvfølgelig i høj grad fra Danmark og Norge, men der er også deltagere fra flere end 30 andre lande – fra Kina og Sydkorea til Colombia, Brasilien, USA og mange europæiske lande.
- Skagen Marathon er et eksempel på, hvad der kan skabes, når mange lokale virksomheder bakker op om turistforeningen med et aktivt medlemskab, og derfor er rekordtilmeldingerne til 2026 en vigtig faktor for os, siger Nicolai J. Nissen.
Han suppleres af eventspecialisten Anne-Mie Rasmussen:
- Vi kan også se, at det har en effekt, at der har været udsolgt tidligere og tidligere i de seneste år. Det gør, at mange køber deres løbenummer tidligt, så de ikke risikerer at gå forgæves senere, når der er udsolgt.







































