Frederikshavn Svømmehal har fokus på dialogen med gæsterne
Frederikshavn Svømmehal ønsker at kommunikere klart, professionelt og respektfuldt til alle gæster. De har lige haft en skræddersyet kursusdag om kommunikation og konflikthåndtering ved Frederikshavn Handelsskole for at bygge ovenpå deres kompetencer.
Hvordan håndterer man bedst en travl hverdag fyldt med mange forskellige gæster? Så alle får en god oplevelse, og man samtidig er i stand til at håndhæve regler og gribe ind i en konfliktfyldt situation.
Det spørgsmål har de faste medarbejdere i Frederikshavn Svømmehal arbejdet intensivt med på et skræddersyet kursus i kommunikation og konflikthåndtering, som Frederikshavn Handelsskole har sammensat og afholdt.
Kurset blev holdt som et endagsforløb i Skallerup Klit Feriecenter og bød på en blanding af teori, øvelser og cases direkte fra svømmehallens virkelighed. Her blev der trænet alt fra aktiv lytning og tydelig formidling til kropssprog og teknikker til at forebygge og løse konflikter. Dagen var en inspiration og overbygning til det daglige arbejde med at servicere og kommunikere med de mange gæster.
John Kenneth Philipsen, afdelingsleder i Frederikshavn Svømmehal, fortæller, hvorfor de gerne ville have et kursus i kommunikation og konflikthåndtering:
- Vi er meget mere end en svømmehal. Vi møder hver dag mange forskellige mennesker, og vores kerneopgave er at skabe gode relationer til dem. Det betyder, at vi både skal være gode til de positive samtaler og til at håndtere, hvis noget bliver konfliktfyldt. Det er noget, som er et centralt fokusområde for os løbende, og derfor synes vi, det kunne være interessant med et videnskabsteoretisk perspektiv på, hvad der er på spil, når man kommunikerer med folk. Kurset er en overbygning til vores kompetencer, som har givet nye redskaber og et professionelt perspektiv udefra, som vi kan bruge direkte i vores hverdag.
Frederikshavn Svømmehal har eksisteret i over 35 år og har i dag 10 faste medarbejdere samt en række vikarer og ungarbejdere, der driver aktiviteter inden for svømning, fitness og afslapning.
Medarbejderne oplevede kurset som både relevant og inspirerende. Flere fremhævede, at det var en øjenåbner at blive mere bevidst om betydningen af kropssprog, og hvordan kommunikationen i høj grad påvirker både gæsterne og personalet selv. Og så er det direkte brugbart i hverdagen, fordi det tog udgangspunkt i realistiske scenarier.
Hos Frederikshavn Handelsskole er man glad for samarbejdet med Frederikshavn Svømmehal. Direktør Brian Andersson understreger skolens rolle som partner for det lokale erhvervsliv:
- Kurset er blevet til i tæt dialog med Frederikshavn Svømmehal og er tilrettelagt ud fra deres ønsker og behov. Vi vil meget gerne være med til at udvikle skræddersyede forløb, som giver værdi for virksomheder og organisationer i lokalområdet.
Med forløbet har svømmehallens medarbejdere fået et fælles sprog og konkrete værktøjer til at skabe tryghed og kvalitet i mødet med gæsterne.
- Vi skal være et godt sted at komme for alle, og vi griber det professionelt an. Det her kursus hjælper os til at være endnu bedre rustet til at give vores gæster den bedst mulige oplevelse og samtidig træde ind, hvis vi ser en forkert opførsel. Vi har været meget tilfredse med samarbejdet med handelsskolen, siger John Kenneth Philipsen.





































