Gå til hoved-indhold
19. februar 2024 - kl. 00.02

Oplev nye koncertformater med 3D-lyd i Frederikshavn

  • 1 af 3
  • 2 af 3
  • 3 af 3
Af: Michael Frederiksen

Igennem en del år har Eventteknikeruddannelsen på EUC-Nord samarbejdet med Det Musiske Hus/Maskinhallen om afvikling af koncerter, hvor de studerende eksperimenterer med koncertformaterne.

Sidste år var det kobling imellem koncerter og fortælling. I år er det 3D-lyd, der arbejdes med i selve koncert-arenaen. Det bliver også kaldt for Immersiv (omgivende) lyd. Noget, mange kender fra stuen – i en simpel form - som surround-lyd, eller fra f.eks. den nye biograf i Frederikshavn, Palads Teatret, som den noget mere avancerede Dolby Atmos.

- Den platform (d&b -audiotechnology SoundScape), vi arbejder med i denne sammenhæng, er i samme niveau som Dolby-atmos.
Så i stedet for at formidle lyden til publikum via to højtalerpositioner (højre-venstre), arbejdes der med 19 positioner (5 foran, 2x5 i siderne og 4 bagved publikum), fortæller faglærer og teamkoordinator Niels Østergaard.

- Det er faktisk tredje gang, vi afprøver teknologien i en koncertrække sammen med Maskinhallen. Så på den led er der ikke tale om en helt ny teknologi, vi introducerer. Det er snarere problemstillingerne med implementeringen af den, vi arbejder med. Vi har i de to foregående forsøgsrunder erfaret, at den Immersive lydteknologi åbner for helt nye måder at spille musik på i live-sammenhæng. Den giver meget mere plads i lydbilledet, og via de omgivende højttalere kan man få publikum til at opleve, at de sidder midt i musikken. Men det kræver, at musikken bliver produceret til formatet, pointerer Niels Østergaard.

Derfor har EUC-Nord i denne omgang inviteret tre unge, talentfulde nordjyske bands med til en proces, hvor de har mødtes med eventtekniker-studerende inden koncerterne og afprøvet teknologien 1:1 i EUC-Nords laboratorium på Hånbækvej.

- Det har været en givende proces, hvor der er blevet åbnet for de nye muligheder, teknologien byder på, fortæller Niels Østergaard.

Implementeringen af den Immersive lydteknologi har taget tid i Danmark. Det er faktisk først med Østre Gasværks (teater i København) version af ”The Wall” fra denne vinter, at den for alvor er blevet brugt herhjemme. Og med et overbevisende resultat. Uden at kunne forklare præcist hvorfor, brugte de fleste publikummer udtryk som "overvældende" og "involverende", når de skulle beskrive deres oplevelse af forestillingen.

Spillestedet Vega i København er begyndt at eksperimentere med teknologien på en af deres mindre scener. Ellers har Eventteknikeruddannelsen på Hånbækvej, i samarbejde med det regionale spillested det Musiske Hus/Maskinhallen, været de mest nysgerrige på at prøve den af.

- Af mange bliver den Immersive lyd beskrevet som den største nyskabelse i lydteknikken, siden stereoen blev introduceret i 60´erne. Vi giver dem ret, smiler Niels Østergaard.

Som en del af eksperimentet, afvikles de tre koncerter på tre forskellige scener:
Tirsdag 20. februar kl. 20: Merry i Lille Sal i Det Musiske Hus.
Torsdag 22. februar kl. 20: GRAM i Maskinhallen.
Tirsdag 27. februar kl. 20: Second Hand i Store Sal i Det Musiske Hus.

Alle koncerterne er korte, 30-45 minutter. Til gengæld er der fri entré.

- Udover at møde et band, der har arbejdet med lydsiden af koncerterne, har vi også arbejdet på det visuelle. Publikum vil opleve, at vi udvider lyssætningen fra scenen ud i publikumsområdet, udtaler Niels Østergaard.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...