Gå til hoved-indhold
25. marts 2023 - kl. 15.03

Vårjævndøgnet markeret på Bangsbostrand Skole

  • 1 af 6
    FOTO: Privat
  • 2 af 6
    FOTO: Privat
  • 3 af 6
    FOTO: Privat
  • 4 af 6
    Se flere fotos under artiklen.
  • 5 af 6
    FOTO: Privat
  • 6 af 6
    FOTO: Privat
Af: Michael Frederiksen

Fredag havde 1. klasserne på Bangsbostrand Skole i Frederikshavn en fællessamling for at markere den nye årstid, vi gik ind i 20. marts, vårjævndøgnet.

I Danmark er der ikke specielle traditioner knyttet til denne dag, men da der er elever med rødder i andre kulturer på skolen, valgte man at fortælle om, hvordan dagen markeres af familier med for eksempel iranske, syriske, afghanske og kurdiske rødder.

60 elever samledes i klasserummet til stille musik af Vivaldis forår, hvor kulturmedarbejderne Midiya Mustafa, Bashar Husobrim og fortæller Ellen Brodersen-Hval havde gjort klar til at fortælle om vårjævndøgnsmarkering i andre kulturer.

Eleverne så et billede af et pyntet bord, sådan som især familier med iransk baggrund bruger for at markere tiden med nyt liv og lyse tider. Hver genstand på billedet er symbol for vårtegn, nyt liv og positive værdier.

Derefter fik de fortalt myten om den grusomme og uretfærdige konge Dahhak og smeden Kawa fra det gamle Mesopotamien. Denne myte er baggrund for kurdernes fejring i vårjævndøgnet, hvor man samles i naturen, tænder bål, synger og danser og glæder sig over et nyt liv i fred.

Børnene fik indblik i, at andre kulturer, i lighed med i dansk og nordisk kultur, har sagaer/myter, som er grundlag for traditioner og historiske begivenheder.

- Når de fremover lærer om nordiske sagn, myter og sagaer, har lærerne givet eleverne et godt sammenligningsgrundlag til andre landes sagn og myter. Derved vil de kunne finde ud af, at vi alle har forskelle, men også mange lighedspunkter i vore fortællinger og traditioner, mener Ellen Brodersen-Hval.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...