Gå til hoved-indhold
Sponsoreret indhold
05. december 2019 - kl. 15.12

Derfor er mobilen et godt redskab i folkeskolen

  • 1 af 2
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 2 af 2
Af: SPONSORERET INDHOLD

Har du børn i én af de mange folkeskoler eller privatskoler i Frederikshavn Kommune? Hvad end det er på Skagen Skole, Frydenstrandskolen eller en helt tredje skole, er du højst sandsynligt blevet indblandet i diskussionen om, hvorvidt mobiltelefoner må være fremme i klasserummet, eller om de bør gemmes helt væk.

Denne diskussion blev da heller ikke mindre af, at Skolen på Grundtvigsvej på Frederiksberg valgte at gøre deres skole mobilfri. Du kan her læse om, hvorfor mobiltelefoner er brugbare redskaber i folkeskolerne.

Det er tit argumenter for en mobilfri folkeskole, der præsenteres i medierne i dag. Men der er også mange gode argumenter mod en mobilfri skole, der understøtter, hvorfor skoleelverne bør kunne beholde deres mobiltelefoner i skoletiden.

De fleste børn har i dag et mobilabonnement fri data 
De fleste børn har i dag en mobiltelefon med et mobilabonnement, der gør, at de kan tilgå internettet, ringe og sende beskeder. Du kan i dag få abonnement med mobil, der er skræddersyet specielt til børns behov, hvad end der er tale om et mobilabonnement med musik eller mobilabonnement fri data.

Der er derfor ingen tvivl om, at vi lever i en digital verden, hvor stort set alle børn har en mobil og et mobilabonnement. Et af de mest anvendte argumenter for, hvorfor det ikke giver mening at forbyde mobiltelefoner i skoletiden er, at du ikke kan udelukke digitale enheder. De er simpelthen blevet et grundvilkår i det danske samfund.

Det er vigtigt, at skolerne formår at følge med den digitale udvikling, og det er underordnet, om den enkelte lærer er enig i dette eller ej. Der er tilmed flere, der mener, at bærbare, mobiler, tablets og smartboards burde fremhæves endnu mere i undervisningen. På den måde kan skoleeleverne udvikle deres tekniske færdigheder, ligesom at de kan blive klogere på korrekt online opførsel.

Skoleeleverne skal lære at tage stilling selv
Et andet argument mod mobilfrie skoler i Frederikshavn Kommune handler om, at skoleeleverne skal lære at tage stilling selv. Når de digitale muligheder og enheder italesættes, kan de selv vælge til og fra. Det er en rigtig god måde til at styrke disse elevers selvstændighed på i stedet for, at de voksne træffer et valg på deres vegne. Det er endvidere med til at fremme den digitale dannelse blandt disse børn.

Argumenter for mobilfrie skoler handler ofte om de negative følgevirkninger ved et højt mobilforbrug. Det kan for eksempel være afhængighed og stress. Der er dog ingen forskning, der tyder på, at mobiltelefonen er en direkte årsag til hverken stress eller mistrivsel.

Til gengæld vil der være en risiko for, at et forbud mod mobiltelefoner på skoler kan resultere i, at børnene bliver stressede. Det handler altså om, at skolerne lærer eleverne at blive gode til at bruge mobiltelefonerne og de muligheder, som et mobilabonnement medfører, i stedet for at de bliver gemt væk til efter undervisningen.

Skolelederforeningen støtter op om, at mobilen er et fantastisk arbejdsredskab, hvorfor den ikke bør forbydes i skoletiden. Dette standpunkt bakkes blandt andet op af Danmarks Lærerforening. Ifølge formanden for Skolelederforeningen handler det om, at der lokalt skal findes løsninger på, hvordan mobiltelefonerne skal anvendes i skoletiden – men et forbud vil aldrig være løsningen.

Denne artikel er lavet i samarbejde med Partnertekst.dk

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...