Gå til hoved-indhold
06 december. 2023

Eleverne på Frederikshavn Handelsskole kastes igen for løverne

  • 1 af 2
    Fra venstre ses Inge Møller Thomsen, Erhvervshus Nord, Henrik Frederiksen, Jyske Bank, og Peter Nygaard Christensen, DSI Dantech.
  • 2 af 2
    Sofie Weichenfeld Kerstein Nielsen, Cille Søegaard Rasmussen, Johannes Borup Olsen, Magnus Kristian Karstoft fra 2A har arbejdet med forretningsidéen Retrend Accents.
Af: Michael Frederiksen

Alle HHX 2. års elever på Frederikshavn Handelsskole bliver i disse dage – traditionen tro - kastet for løverne. Her skal de pitche deres forretningsidé for lokale erhvervsfolk.

Eleverne har arbejdet med deres egen forretningsidé, og opgaven afsluttes i disse dage med, at eleverne skal fremlægge deres idé for et panel af løver bestående af lokale erhvervsfolk. Opgaven med udviklingen af egen virksomhed med et bæredygtigt perspektiv er et tværfagligt forløb med afsæt i fagene Afsætning, Virksomhedsøkonomi og Erhvervsjura.

Cille Søegaard Rasmussen, Johannes Borup Olsen, Magnus Kristian Karstoft og Sofie Weichenfeld Kerstein Nielsen fra 2A har arbejdet med forretningsidéen Retrend Accents. En produktions- og handelsvirksomhed, der skal producere og sælge genanvendelige modeaccessories.

- Når så forbrugerne ikke vil have deres ting mere – for eksempel fordi de er gået af mode - så kan de indlevere dem igen, og så genbruger vi materialerne i nye produkter. På den måde indgår produkterne i en livscyklus og bliver genanvendt, forklarer Sofie Weichenfeld Kerstein Nielsen, og Johannes Borup Olsen supplerer:

- Det har været en sjov og spændende opgave, som har været et godt break fra de andre store opgaver, fordi der her er fokus på at være idégenerende og være lidt mere kreativ.

Gruppen har netop pitchet deres forretningsidé for et panel af lokale erhvervsfolk bestående af Henrik Frederiksen, Jyske Bank, Peter Nygaard Christensen, DSI Dantech, og Inge Møller Thomsen, Erhvervshus Nord.

- Det var en god oplevelse og spændende at få lov til at fremlægge for nogle andre udefra, som kvitterede for den gode idé. Det er også med til at give den her virkelighedsnære vinkel på vores uddannelse, siger Sofie Weichenfeld Kerstein Nielsen.

Som vanligt har der været stor opbakning fra det lokale erhvervsliv, hvor 14 erhvervsfolk fra lokale virksomheder har deltaget:

Lars Holbæk Jespersen, Sparekassen Danmark
Sidsel Schmidt Andersen tidligere selvstændig og iværksætterkonsulent
Kirsten Kjellberg, Lederiet
Flemming Olesen, Nordjyske Bank
Mads Bjerregaard, Scandinavian Cleaning Service
Mariane Bredevang, Scandic The Reef
Lars Fanth, LH-Food Co.
Katrine Lindgren, ByLindgren
Rikke Stjerne, R Stjerne
Helle Mølgaard, Spar Nord
Martin Høeg, WGS Wellness Group
Henrik Frederiksen, Jyske Bank
Peter Nygaard Christensen, DSI Dantech
Inge Møller Thomsen, Erhvervshus Nord

Peter Have Jensen, tidligere partner i BDO Frederikshavn, har ageret coach og har givet grupperne sparring i løbet af ugen, hvor de har arbejdet på deres projekt og idé.

- Det har været spændende at bruge en dag sammen med dygtige og engagerede unge mennesker, der præsenterer deres kreative idéer til virksomhedsetableringer, hvor omdrejningspunktet er FN´s verdensmål om bæredygtighed i form af ansvarligt forbrug og produktion, siger Peter Have Jensen.

Den tværfaglige opgave med at udvikle sin egen forretningsidé er én ud ad i alt seks større opgaver fordelt over tre års studier, som leder frem til det afsluttende studieområdeprojekt (SOF) på tredje år.

- Vi har igen været så heldige at have et stærkt panel af lokale erhvervsfolk, som har sat tid af til at bidrage med deres viden og erfaring og give eleverne feedback på deres opgaver. Det er med til at gøre undervisningen mere praksisnær for vores elever og styrke deres uddannelse. Det kan virke grænseoverskridende at skulle pitche sin idé for de lokale erhvervsfolk, men når først eleverne har klaret deres pitch, vokser de af det, så det er en rigtig god øvelse for dem, mener Charlotte Møller, uddannelseschef HHX.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...