Vækst i bookinger på 24 procent: Sol og Strand tror på nyt rekordår i 2025
Væksten i bookingerne til ferieophold i 2025 går så godt hos Sol og Strand Feriehusudlejning, at Sol og Strand allerede i starten af februar håber på, at 2025 måske kan blive endnu bedre end 2024.
- 2024 var et rekordår for os. Vi klarede os godt i markedet med et fint salg og opnåede en vækst også på forbookinger til 2025. Og status er, at de gode salgstendenser er fortsat i det nye år. Derfor er vi optimistiske og tror på mulighederne for rekordår i 2025 – omend vi er meget opmærksomme på ikke at tage højsæsonen for givet, siger administrerende direktør Per Dam, Sol og Strand.
Lige nu er Sol og Strand hele 24 procent foran på antal bookinger til 2025-sæsonen sammenlignet med samme tidspunkt sidste år, og ifølge direktøren skyldes det et miks af flere faktorer.
- Vi har over de seneste år arbejdet målrettet med at sikre en høj tilfredshed både hos husejere, feriegæster og medarbejdere. Alle tre områder er vigtige for os. Mange sætter også pris på, at vi er lokale og ejet af en dansk fond, der støtter gode formål. Udviklingen med øget tilfredshed har været med til at øge interessen fra flere husejere, der gerne vil arbejde sammen med os – og det er vi selvfølgelig glade og ydmyge overfor, for vi ved, at det forpligter.
- Vi skal hver dag gøre os umage for at leve op til øgede forventninger, både hos feriegæster og husejere. Det gælder også i forhold til evnen til at skabe salg, så en del af vores øgede salg kan helt sikkert tilskrives, at vi både har fået flere gode huse ind til udlejning, at vi har løftet tilfredsheden hos vores fælles gæster, og vi har øget vores indsats på alt omkring salg og markedsføring betydeligt, både i Danmark og udlandet, for vi ved, at konkurrencen om at skabe salg er hård, siger Per Dam.
Han er klar over, at træerne ikke vokser ind i himlen, og at en del af den store vækst i antallet af bookinger også kan have flere årsager.
- Når vi kigger på bookingerne til 2025, er vi godt klar over, at der i stigningen år til dato også kan være forskydninger i forhold til, hvornår bookinger kom sidste år, som kan gøre, at væksten senere på foråret flader mere ud. Vores forventninger til hele året er derfor stadig, at vi har øget vores udlejning med et par procent, når året er overstået – selvfølgelig gerne mere, og med den gode start i 2025 er vi kommet rigtig godt fra land, siger Per Dam.
Samtidig er han opmærksom på, at der ikke skal tages noget for givet.
Sol og Strand har lige nu vækst både på salg til højsæsonen, og der er også en god vækst udenfor højsæsonen. Det er direktøren glad for, da det understøtter ambitionerne i den nyeste version af den nationale turismestrategi om at øge antallet af overnatninger udenfor højsæsonen. Samtidig giver de seneste års vejr og den generelle udvikling i nærmarkederne anledning til et par bekymrede miner hos direktøren.
De seneste to år har optakten til sommerens højsæson nemlig budt på perioder med regn, og der er derudover i udlandet økonomiske skyer og tendenser, som direktøren er opmærksom på.
- Selv om vi er startet godt, så holder vi begge ben på jorden. Der er vækst på bookinger også i højsæsonen, men stigningen er særligt stor uden for højsæsonen. Og som vi alle ved, så har de vejrmæssige optakter til de sidste to års højsomre været noget våde, og selv om sommervejret i 2024 rent faktisk det meste af tiden var rigtig fint, så kan det godt påvirke salget.
- Regnen tog toppen af last-minute salget i højsæsonen 2024, hvor markedet for første gang i mange år ikke var udsolgt – og de seneste års forsomre med regnperioder kan også fortsat risikere at påvirke efterspørgslen for højsæsonen 2025, hvor konkurrencen er stor blandt ferielande i Europa, siger Per Dam.
Desuden er den tyske økonomi fortsat ikke stærk, og det øger prisfølsomhed og usikkerhed hos de tyske feriegæster, og derudover viser de seneste rejseanalyser, at der hos tyskerne igen er en stigende interesse for at tage sydpå.
- Derfor vil vi nøje følge udviklingen i salget til højsæsonen de næste måneder. Det er vigtigt, at vi ikke tager højsæsonen for givet i Danmark mere, for vi skal i Danmark kæmpe endnu mere med andre landes indsats om feriegæsternes gunst og valg af ferieland, siger Sol og Strand-direktøren.