Gå til hoved-indhold
12. april 2024 - kl. 09.04

Nordstjerneskolen øger fokus på indsatsen for elever med ordblindhed

  • 1 af 1
Af: Michael Frederiksen

Fra uge 16 vil der på Nordstjerneskolen i Frederikshavn blive sat endnu større fokus på ordblindeindsatsen, hvor der er planlagt et forløb i matematik i forhold til ordblindhed/dysleksi. Skolen inviterer blandt andet alle interesserede til oplæg med Morten Rygner på torsdag 18. april fra kl. 17-19.

Skolen er sikker på, at man ved at hjælpe elever i læse- og regnevanskeligheder vil kunne øge elevernes trivsel og faglige udbytte af undervisningen.

Der skal mere til end den danskfaglige hjælp til de ordblinde.

Skolens matematikvejledere har efterspurgt en større indsats for matematikken og har gennem længere tid arbejdet med en styrkelse af matematikvinklen på ordblindhed, da de er overbeviste om, at en styrkelse af indsatsen vil kunne øge trivslen og elevernes faglige udbytte af undervisningen.

Skolen har siden 2020 haft et samarbejde med et lille, men trofast korps af matematikvenner fra Ældresagen, der kommer og støtter nogle af de elever, der er fagligt udfordret i matematik.

- Elever, der har haft en matematikven, har i rigtig mange tilfælde kunnet hæve deres karakterer i matematik ved folkeskolens afgangsprøve. I dette skoleår har matematikvejlederne haft øget fokus på skolens ordblinde elever, da de ofte også har faglige udfordringer i faget matematik. Vi spurgte os selv: ”Hvad kan man gøre for at hjælpe eleverne? Hvilke matematikhjælpemidler findes? Og hvad skal der til for, at man kan lave en mere ordblindevenlig undervisning i faget matematik?", udtaler matematikvejleder Pernille Koch.

Pernille Koch oplyser, at arbejdet kræver en fornyet viden og i særlig grad efteruddannelse målrettet matematik og dysleksi. Nu kan Nordstjerneskolen tilbyde at efteruddanne personalet samt holde kurser for elever og forældre. Dette sker ved et besøg af Morten Rygner, som selv er ordblind, og i mange år har kæmpet for at komme fordomme og stereotyper omkring ordblinde til livs.

Han er uddannet coach og folkeskolelærer med stor interesse for matematik og besidder en stor viden om, hvordan lærerne kan gøre deres undervisning mere ordblindevenlig.

Morten Rygner deler også gerne ud af sin viden om, hvordan man som forældre kan støtte sit barn med ordblindhed, hvordan det som oftest stiller familierne, der har et barn med ordblindhed i folkeskolen, og hvilke konsekvenser det kan have for den enkelte.

- Morten tror på, at gode matematiske kompetencer for den enkelte elev med ordblindhed, kan vise sig at være af stor betydning i et liv med læsevanskeligheder. Samfundet har meget at vinde ved at støtte mennesker, der er ordblinde, da de vil blomstre og få en øget trivsel, fortsætter Pernille Koch.

Morten Rygner vil også i løbet af 17. og 18. april holde oplæg for alle Nordstjerneskolens elever fra 4.-9. klasse med det formål, at alle får en bedre forståelse af, hvad det vil sige at være ordblind. Der vil desuden blive holdt ordblindecaféer for skolens ordblinde elever, hvor de vil blive introduceret til hjælpemidler, som er specielt gode til matematik.

Forløbet med Morten Rygner afsluttes torsdag aften, hvor skolen åbner dørene for alle forældre og andre interesserede til at komme og høre Morten Rygner fortælle om det at være ordblind, og hvordan man i hjemmet kan hjælpe med at bakke sit barn op og samarbejde med skolen. Derudover vil han komme ind på, hvilke hjælpemidler der er gode til at støtte ens barn, og hvordan mobiltelefonen og AI-værktøjer kan benyttes på en hensigtsmæssig måde.

- Hvis man har fået lyst til at møde Morten Rygner og få mere viden om dysleksi, og hvordan man tackler skrive-/regnevanskeligheder, så er man velkommen til forældrearrangementet, oplyser den engagerede matematikvejleder på Nordstjerneskolen.

Arrangementet finder sted torsdag 18. april kl. 17.00-19.00 i aktivitetssalen på Nordstjerneskolen, der er vært ved kaffe/te. Alle interesserede er velkomne.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...