Gå til hoved-indhold
27. juli 2018 - kl. 01.07

Ny havneudvidelse i Skagen er måske for lille

  • 1 af 2
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 2 af 2
    Tredje etape af havneudvidelsen i Skagen ser allerede ud til at være for beskeden.
Af: Caroline Redkjær

Skagen Havn har gennem en årrække haft vokseværk, og tilbage i 2015 resulterede det i indvielsen af den populære krydstogtkaj. Nu har Skagen Havn atter vokseværk, og i november godkendte byrådet et lån på 570 millioner kroner til endnu en udvidelse af havnen - den såkaldte etape 3.

3. etape af havneudvidelsen tilfører havnen et landareal på 192.000 kvadratmeter og 930 meter ny kaj. Byggeprojekter som dette er dog hverken lette eller billige.

Skagen Havn er begrænset på sine udvidelsesområder. Det skyldes, at byen ligger lige bag og i særdeleshed fordi den ligger indrammet af fredet natur. Skagen Havns centrale placering midt mellem Skagen Sønderstrand og Damstederne er en udfording, når de vil udvide, for de kan eller må selvsagt ikke røre ved fredet områder.

- At vi ikke kan eller må udvide i bredden, gør ikke processen hurtigere eller billigere. Den eneste måde vi kan øge havnekapaciteten, er ved at bygge ud i vandet, og det har vi heldigvis nok af, fortæller havnedirektør Willy B. Hansen til Kanal Frederikshavn.

En udvidelse ud i vandet er netop, hvad Skagen Havn har på tegnebrættet, og de forventer at få de sidste godkendelser i august-september i år.

- Med så store og omfattende byggeplaner, som vi har for 3. etape af havneudvidelsen på Skagen Havn, er der mange godkendelser,der skal hentes hjem, før vi kan gå videre med projektet. Vi forventer dog, at de sidste godkendelser fra kommunen samt Transport, Bygge- og Boligstyrelsen er i hus senest i september 2018, udtaler havnedirektøren.

Efter godkendelse af de overordnede retningslinjer samt planer for 3. etape følger en længere process i forbindelse med indhentning af tilbud. Skagen Havn forventer at bringe 3. etape af havneudvidelsen i EU-udbud  4. oktober, og det giver konsortier muligheden for at komme med tilbud på projektet i to måneder. Herefter følger forhandlinger med typisk fem udvalgte konsortier, hvoraf ét vælges til opgaven.

- Vi forventer underskrift på en total enterprise i starten af det nye år (2019, red.) og gerne i januar, så vi hurtigst muligt kan komme i gang med byggeriet. Opgaven, som bringes i udbud, er en total entreprise, hvor de overordnede rammer er sat, og det vi efterspøger er løsningerne samt udførelsen af selve byggedelen, siger Willy B. Hansen forventningsfuldt.

Det nye areal er eftertragtet, og allerede inden man ved, hvem der skal stå for opførelsen, er godt og vel 75 procent af det kommende areal udlejet til virksomhedder. Blandt de virksomhedder, der kan flytte ind på det nye havneareal, er Pelagia Norway der har sat sin underskrift på en lejeaftale for et område på 38.000 kvadratmeter. Derudover har Skagen-virksomheden FF-Skagen også fået plads på havneudvidelses 3. etape. FF-Skagen blev grundlagt tilbage i 1960 som et andelsselskab og har siden haft vokseværk. Med deres underskrift på en lejeaftale, der gælder 60.000 kvadratmeter jord, ser væksten for byens virksomhedder samt havnen ud til at fortsætte i en positiv retning.

Udover indflytning af virksomheder i vækst på det kommende havneareal har Skagen Havn i samarbejde med Skagen Stevedore A/S et containerdepot samt containerterminal i støbeskeen.

Samarbejdet vil styrke infrastrukturen i Nordjylland, og de har allerede skabt et godt og solidt fundament gennem lokale im- og eksportører, og det forventes, at Skagen Stevedore A/S starter op i nærmeste fremtid fra kaj 10.

Skagen Stevedore A/S har fornylig investeret i en ny mobilkran, og de vil fremover blive ansvarlige for Skagen Havns containerdrift. Det betyder, at Skagen Havn kan fastholde sin rolle som leverandør af infrastruktur, samtidig med at private aktører kan stå for de kommercielle aktiviteter.

Den store opbakning er dog ikke kun positiv, for allerede inden anlæggelsen af det 192.000 kvadratmeter store landareal er påbegyndt, tegner udvidelsen til at blive for lille.

- Det er selvfølgelig en stor udfordring, og vi er bestemt i gang med at se på, hvad vores næste træk skal være. Problemet affødes heldigvis af stor opbakning fra lokale, nationale og internationale aktører, som gerne vil udvide deres virksomhed i vores by, men ikke desto mindre er der et problem, som vi må forsøge at finde en løsning på, udtaler Willy B. Hansen.

Hvorvidt vi kan forvente en 4. etape i udvidelsen af Skagen Havn, er endnu uvis, og hvor stor en pladsmangel, der eventuelt må være på etape 3, vides heller ikke med sikkerhed.

- Det er svært at komme med et konkret svar, for udfordringerne ved en yderligere udvidelse er mange. Her vil bl.a. økonomi spille en væsentlig rolle, og jeg vil gerne sikre mig, at der er en sund økonomi i de aftaler, vi har indgået i forhold til etape 3, og netop derfor har vi ikke lukket aftaler for de sidse 25 procent af landarealet. Ydermere vil en udvidelse på dybere vand bringe en risiko for at skabe en farlig indsejling, og det har vi selvsagt ingen interesse i, tilføjer Willy B. Hansen.

Det nye havneareal ved 3. etape forventes færdig i efteråret 2020, og prisen anslås til at ligge et sted mellem 450 og 570 millioner kroner. Udgifterne afhænger af de tilbud, der kommer ind og i særdeleshed af, hvorvidt det nye godsareal bliver ført ud i livet.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...