Turismeerhvervet i Frederikshavn Kommune har høje forventninger til sommeren
Destination NORD har spurgt cirka 15 overnatningssteder og attraktioner i Frederikshavn Kommune om deres forventninger til sommeren samt de største udfordringer og muligheder. Generelt er der høje forventninger til sommerens turismeomsætning, men der tegner sig også et tydeligt billede af, hvad udfordringerne er.
Den helt korte konklusion på Destination NORD’s egen rundspørge blandt turismevirksomheder i Frederikshavn Kommune er, at erhvervet ser lyst på sommeren. Således svarer 58,3 procent, at de forventer en lidt højere omsætning i juni, juli og august 2025 sammenlignet med de samme måneder sidste år. 25 procent forventer en omsætning på samme niveau som sidste år.
Kun 16,7 procent forventer en lidt lavere omsætning, og ingen forventer en meget lavere omsætning.
Turismevirksomhederne, der primært ligger inden for kategorierne overnatningssteder (for eksempel hoteller og campingpladser) og attraktioner, svarer meget enslydende på spørgsmålet om, hvad deres største udfordringer er:
- Det er "de tre V’er", der er i spil: Valutakurser, Verdenspolitik og Vejret. Vejret er jo en kendt usikkerhedsfaktor i vores branche, og ikke en, vi har indflydelse på. Vi har dog indflydelse på, hvordan vi agerer, og det er positivt at høre, hvordan virksomhederne arbejder målrettet på at tilpasse deres tilbud, så de er bedre rustet til at modstå vejrets luner og de skiftende sæsoner, siger Rebekka Schlippe, som er Head of Marketing & Development i Destination NORD.
Udover vejret (62 procent) lister mange af virksomhederne i undersøgelsen rekrutteringsudfordringer (21 procent) og som nævnt ovenfor de aktuelle usikkerheder i verden (31 procent), der påvirker økonomien på vores nærmarkeder:
- Igen er det jo faktorer, som vi ikke har direkte indflydelse på, men hvor vi kan tilpasse den måde, vi arbejder på. I forhold til, hvordan makroøkonomien påvirker vores potentielle gæster, så er det vigtigt at få italesat i vores markedsføring og kommunikation, hvad der er value for money og synliggøre det konkrete værditilbud i vores produkter. Snarere end prissætning og produkt er det meget vigtigt at se nærmere på, hvordan vi italesætter produkter og priser, uddyber Rebekka Schlippe.
Turismevirksomhederne er også blevet spurgt til nye muligheder, og her bliver til gengæld givet et væld af forskelligartede svar, der dog alle tyder på stor aktivitet, udvikling og nytænkning i turismeerhvervet:
- Flere taler om øget kampagneaktivitet, og særligt på de nordiske markeder, altså Norge og Sverige. Der er også sat flere større investeringsprojekter i værk, herunder samarbejder om udvikling af nye events, og så er virksomhederne meget optagede af at dygtiggøre sig og følge med i udviklingen på forskellige digitale platforme, særligt de sociale medier, siger Rebekka Schlippe.
Den fulde rapport på baggrund af undersøgelsen er delt eksklusivt med de deltagende virksomheder.






































