Soraya Khan: Man kunne med fordel se på afbureaukratiseringen i borgerservice
Kunne afbureaukratisering frigive et par timer om onsdagen uden tidsbestilling til at afhjælpe borgere i Frederikshavn Kommune, som ikke kan navigere i den digitale verden?
Borgerservice skal kunne tilgås af alle kommunens borgere, uden at det skal være en udfordring for den enkelte - uanset hvem man er - ung, gammel, familier og enlige mødre/fædre hjemløs, handicappet, psykisk syg osv.
Kunne man derfor tænke sig at revurdere onsdagslukningen i borgerservice Frederikshavn Kommune? Om ikke andet bare et par timer?
Kunne det ikke give god mening at åbne borgerservice om onsdagen et par timer uden tidsbestilling, så Frederikshavns Kommunes ikke-digitale borgere kan betjenes, uden det bliver en kæmpe og uoverskuelig opgave at få lov at blive digital. Så kan børnefamilier også tage alle deres børn med på en gang og få lavet et pas uden at skulle bestille tider til hvert barn. Andre har svært ved enten at skulle møde på et bestemt tidspunkt. Der er udsatte mennesker, som har svært ved at bestille tid, da mange ikke kan overskue tidsbestilling, eller ej heller er i besiddelse af en telefon eller pc. Ja, der findes rent faktisk mange mennesker, som ikke er digitale, eller forstår eller formår at blive det af mange forskellige årsager.
Jeg tænker endda, det vil spare en del tid hos personalet, hvor der formentlig er en gruppe mennesker, der ikke altid formår at møde op eller ikke melder afbud til den aftalte tid, og den spildtid kunne bruges på noget andet
Jeg er sikker på, at der vil være nok kunder i butikken til at udfylde en hel eller halv onsdag. Jeg er med på, at det handler om at personalet skal have en administrativ dag, så der er ro til at få lavet administrative opgaver, men så vidt jeg er orienteret, så er regeringen meget optaget af (og med god grund) at afbureaukratisere.
Så man kunne med fordel også se på afbureaukratiseringen i borgerservice og frigive tid til at holde åbent om onsdagen. Om ikke andet i nogle timer, så borgerne og specielt de udsatte og ældre borgere i Frederikshavn Kommune på den ene eller anden måde også kan blive betjent uden at skulle navigere i den digitale verden.
Og så er der børnefamilierne, som også har et stramt program i hverdagen med alt, hvad der hører sig til, og jeg er sikker på, at det også ville være en stor hjælp for mange børnefamilier og specielt de enlige, som ikke lige har pasningsmuligheder eller borgere, som ikke bare lige kan få fri fra arbejde i hverdagen til at komme på borgerservice på et bestemt tidspunkt.
Eksempelvis kan det have store økonomiske konsekvenser for en borger, hvis ikke han/hun kan åbne sin e-Boks og se indkaldelser fra eksempelvis jobcentret. Det er ofte udsatte borgere, som enten ingen MitID har og ej heller formår at bestille en tid til at få et MitId – og tænk alt den tid sagsbehandlerne ville spare bare på at få fat i vedkommende, sende parthøringer, partshøre borger, og træffe afgørelser og evt. sanktioner, "bare” fordi borgeren ikke har kunne tjekke deres E-Boks.