Gå til hoved-indhold
30. november 2022 - kl. 00.11

Terntank bestiller to miljøvenlige nybygninger

  • 1 af 6
    FOTO: Terntank
  • 2 af 6
    FOTO: Terntank
  • 3 af 6
    FOTO: Terntank
  • 4 af 6
    FOTO: Terntank
  • 5 af 6
    CEO Jens Buchhave ser forrest til højre.
  • 6 af 6
    CEO Jens Buchhave ser forrest til højre.
Af: Kanal Frederikshavn

Terntank i Skagen bygger to plus to 15.000 dwt kemikalie-, produkt- og biobrændstof-tankskibe, som er forberedte for grøn methanol og vind-assist fremrivning.

Nybygningerne er bestilt hos China Merchants Jinling Shipyard, Yangzhou, i Kina med option på yderligere to skibe. Designet er Kongsberg og er baseret på erfaringer fra de tidligere seks duel-fuel nybygninger i serien fra China Merchants Jinling ShipYard. Skibene skal leveres fra foråret 2025 og frem.

Skibenes hovedmotor kan operere på MGO eller bio-brændstof og er forberedte for (grøn) methanol eller biobrændstof samt vind-assist.

Endvidere udrustes skibene med Hybrid Solution, som blev introduceret på de to tidligere nybygninger, Tern Island og Ternfors, samt mulighed for tilkobling til landstrøm. På de seneste to nybygninger blev udslippet af CO2 reduceret med 40 procent. På nybygningerne bliver CO2-udslippet reduceret med yderligere otte procent med installation af vind-assist.

- Med disse skibe tager vi et stort skridt fremad i vores rejse som first-mover i miljø-effektivitet og dekarbonisering. Med methanols lave CO2-udledning og potentiale for dekarbonisering øger vi hastigheden mod vores nul CO-mål.
Disse skibe har en EEDI mellem 16-40 procent lavere end 2025 Phase 3-krav, siger CEO Jens P Buchhave, Terntank Rederi A/S, på Vestre Strandvej 10 i Skagen.

Skibene bliver i stand til at laste 14 forskellige segregrationer og optimeres for transport af bio-råmateriale til raffinaderierne samt transport af raffinerede produkter til raffinaderiernes terminaler med minimalt CO2-aftryk og miljøaftryk.

- Nybygningerne kan anvende nye avancerede brændstoffer som grøn methanol og e-methanol. Disse brændstoffer har en lav global klima-påvirking ud fra et ”well-to-wake” perspektiv. Op til 98 procent lavere end konventionel brændstof, og det har en vigtig rolle for at nå vores zero-carbon emissionsmål i 2040, siger Marcus Jakobsson, Sustainability Coordinator.

Terntank oplyser, at erfaringerne fra Tern Island og Tern Fors, som er udstyrede med rederiets Hybrid Solution, er effektive. Skibene har været i drift i et år, og det er blevet bekræftet, at batteripakken og landstrømstilslutning fungerer og spiller en afgørende rolle i minimering af emissioner.

- Vi tror, at installationen af vind-assist fremdrivningssystem er et af de mest lovende tiltag, som bidrager til at reducere brændstofforbruget for søfarten siger Tryggve Möller, Rigmor Möller, Annika Kristensson og John Sten som i dag ejer og driver Terntank.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...