Gå til hoved-indhold
24. maj 2024 - kl. 00.05

Kommunen køber markedsføring for 450.000 kroner i White Hawks

  • 1 af 1
Af: Michael Frederiksen

Frederikshavn Kommune indgår en markedsføringsaftale med Frederikshavn White Hawks på 450.000 kroner i år. Det er en markant stigning på 180.000 kroner sammenlignet med sidste år. Kommunens samlede budget til eliteklubberne er dog stort set uændret.

- White Hawks stiger, da Frederikshavn er kendt som en ishockeyby. For at bevare denne status og styrke vores position, køber vi i sæsonen 2024-2025 ekstraordinært yderligere synlighed i hallen, forklarer borgmester Birgit S. Hansen.

Den ordinære aftale stiger fra 270.000 til 350.000 kroner, og derudover indgår kommunen altså en tillægsaftale på 100.000 kroner.

Frederikshavn Kommune bliver for de 450.000 kroner synliggjort i hallen og på TV ved logo på spillertøj og strømper, reklameskilt i hallen, bandereklame på TV-siden og isreklamer. Desuden stilles der 500 fribilletter til rådighed pr. sæson til udlevering til for eksempel bosteder, særligt udsatte borgere eller andre nærmere definerede grupper.

I 2023 indgik Frederikshavn Kommune markedsføringsftaler for 782.500 kroner med 10 klubber. I år stiger beløbet til 797.500 kroner, men kun til fem klubber:

Elite Nord Frederikshavn A/S (Frederikshavn White Hawks): 450.000 kroner
Vendsyssel Elite Badminton: 222.500 kroner
Frederikshavn Blackhawks: 75.000 kroner
SEIF Tornados (floorball): 25.000 kroner
Springteam Sæby: 25.000 kroner

Følgende fem eliteklubber får ikke længere tilskud af Økonomiudvalget:
litesport Vendsyssel (håndbold): 50.000 kroner
Frederikshavn Skøjteforening: 25.000 kroner
SEIF Håndbold: 25.000 kroner
Frederikshavn Golfklub: 25.000 kroner
Frederikshavn Ishockey Klub: 25.000 kroner

- Vi bruger fortsat penge på markedsføringsaftaler, fordi det handler om at profilere vores kommune gennem eliteidræt. I sidste ende handler det om tiltrækning og bosætning. Konkret fremgår det af hver aftale, hvad vi får til gengæld som kommune. Vi skærer ned på antallet af aftaler, men er samtidig mere skarpe på forventninger om markedsføring samt indsatser og synlighed i forhold til rekruttering og bosætning, siger Birgit S. Hansen.

Kultur- og Fritidsudvalget står for almindelige tilskud til idræt og foreninger. De næsten 800.000 kroner fra Økonomiudvalget er målrettet eliteklubberne.

- Det er vigtigt, at vi finder det positive og støtter det, vi også er kendt for og ikke mindst viser omverden det. Vi er stolte af eliteklubberne og kan støtte dem ved at få markedsføring. Det er godt for deres indsats og godt for kommunen, mener borgmesteren.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...