Kommunen vil begrænse antallet af markedsføringsaftaler med sportsklubber
Frederikshavn Kommune vil reducere antallet af sportsklubber, som kommunen indgår en markedsføringsaftale med. I øjeblikket har kommunen 10 aftaler. Det tal forventes efter nytår at blive reduceret til fire.
Økonomiudvalget drøfter sagen på onsdsag. Direktionssekretariatet indstiller, at der fremover kun tegnes markedsføringsaftaler med klubber i landets bedste seniorrækker.
Det vil p.t. sige Frederikshavn White Hawks, Vendsyssel Elite Badminton, Frederikshavn Blackhawks og SEIF Tornados. Disse aftaler løbet samlet op i 592.500 kroner.
Følgende klubber står til at miste deres aftaler med Frederikshavn Kommune: Elitesport Vendsyssel (håndbold, 1. division), Frederikshavn Golfklub, Frederikshavn Skøjteforening, Springteam Sæby, Frederikshavn Ishockey Klub og SEIF Håndbold. Kommunens aftaler med disse seks klubber udgør samlet 175.000 kroner.
Økonomiudvalget tegner markedsføringsaftaler med sportsklubber for at synliggøre kommunen. Synliggørelse for at tiltrække tilflyttere, virksomheder og turister samt for at borgere og virksomheder er stolte af at bo i kommunen.
For at der tegnes en markedsføringsaftale skal der være en markedsføringsmæssig værdi for kommunen. Den værdi skal vurderes med baggrund i niveau og i forhold til publikumsinteresse og eksponering i medierne, primært i TV, men også med baggrund i omtale i radio, aviser og øvrige medier før, under og efter kampe/stævner.
Markedsføringsaftalerne er hidtil tegnet med eliteidrætsforeninger samt foreninger, der har udøvere på landshold for talentudvikling.
Det vurderes, at det kun er klubber i landets bedste seniorrækker, der har en så stor markedsføringsmæssig værdi, så der fremover kun tegnes en aftale med dem.
Det betyder, at de sportsklubber, der har landsholdsspillere, og som hidtil haft mulighed for at tegne en markedsføringsaftale, ikke længere får den mulighed.