Sebastian Klein besøgte skoler i Frederikshavn, Skagen og Sæby
Skolebørn fra Sæby Skole, Sæbygårdskolen, Nordstjerneskolen, Ravnshøj Skole og Skagen Skole har i dag haft besøg af multikunstneren Sebastian Klein. Han fortalte om sin skoletid og de besværligheder han havde oplevet gennem sin barndom.
På hver af de deltagende skoler har fem-otte elever og deres forældre deltaget i gruppeforløb, hvor de har haft muligheden for at arbejde i dybden med redskaber til selvforståelse og social mestring, så hverdagen i skolen og hjemme kunne blive lettere at deltage positivt i.
På skolerne har foruden gruppelederne, børn og forældre også skolens AKT-lærer deltaget. AKT-lærerne har været aktive og uundværlige bindeled, der har gjort det muligt for indsatsen at understøtte barnet både i hjem og skole.
Sebastian Kleins besøg markerede afslutningen på modningsprojektet fra Socialstyrelsen og Vive, som Frederikshavn har været med til at udvikle sammen med fem andre kommuner.
Modningsprojektet har haft til formål at udvikle et mestringsforløb til børn, der oplever at hverdagen er præget af udfordringer i sociale samspil og vil forhåbentlig kunne fremme inklusionen.
I Frederikshavn er projektet gået under navnet Kalejdoskopet. Projektet har været tværfagligt funderet med gruppeledere fra skole, myndighed og PPR; psykologerne Sofie Filholm Mathiasen, Diana Landi Iftime Schmidt, socialrådgiver Katja Inge Jacobsen og AKT-lærer Ulla Aaris Hydén fra Nordstjerneskolen.
Nu er tiden for afprøvning af materialet gået. Vive og Socialstyrelsen arbejder på en evaluering af data på tværs af de seks kommuner.
- I Frederikshavn Kommune er der kommet mange positive tilbagemeldinger fra de deltagende forældre og børn om udbyttet af at have deltaget. Mange gav også udtryk for, at det fungerede godt, at det var organiseret i gruppeforløb, fortæller Ulla Aaris Hydén.